Diplomová práce se zaměří na dílo Edgara Wallace v kontextu mýtické literatury. První část představuje teorie mýtu a jeho zapojení do tvorby modernistů. Druhá kapitola vysvětluje, duální povahu mýtu jako pravdy či falše a koncept posunu mýtu k romanci. Třetí část se zaměřuje na primitivismus jako protilék na přecivilizovanou společnost nebo formu civilizačního úpadku. Závěr práce shrnuje všechny literární nástroje, které Edgar Wallace používá ke zvýšení napětí ve své tvorbě.
Anotace v angličtině
The thesis will focus on the work of Edgar Wallace in the context of mythic literature. The first part introduces theories of myth and its involvement in the work of the modernists. The second section explains the dual nature of myth as truth or falsity and the concept of the displacement of myth to romance. The third section focuses on primitivism as an antidote to an overcivilized society or a form of civilizational decline. The thesis concludes by summarizing all the literary devices Edgar Wallace uses to increase suspense in his work.
Diplomová práce se zaměří na dílo Edgara Wallace v kontextu mýtické literatury. První část představuje teorie mýtu a jeho zapojení do tvorby modernistů. Druhá kapitola vysvětluje, duální povahu mýtu jako pravdy či falše a koncept posunu mýtu k romanci. Třetí část se zaměřuje na primitivismus jako protilék na přecivilizovanou společnost nebo formu civilizačního úpadku. Závěr práce shrnuje všechny literární nástroje, které Edgar Wallace používá ke zvýšení napětí ve své tvorbě.
Anotace v angličtině
The thesis will focus on the work of Edgar Wallace in the context of mythic literature. The first part introduces theories of myth and its involvement in the work of the modernists. The second section explains the dual nature of myth as truth or falsity and the concept of the displacement of myth to romance. The third section focuses on primitivism as an antidote to an overcivilized society or a form of civilizational decline. The thesis concludes by summarizing all the literary devices Edgar Wallace uses to increase suspense in his work.
Autor se ve své diplomové práci zaměří na dílo Edgara Wallace v kontextu mýtické literatury. V teoretické části nejprve načrtne tradiční obsahové dělení mýtů a prozkoumá jejich formální rysy, zejména ve smyslu výstavby děje, typologizace postav a dalších aspektů. Pro své úvahy využije východisek archetypální, popřípadě i formalistické kritiky (J. Frazer, C. Jung, N. Frye, V. Propp, aj.). Dále na základě odborné literatury načrtne důvody, které autory meziválečného období, ke kterým Wallace patřil, vedly k zaujetí mýtem (James Joyce, atd.) a na způsob, jakým tento formát do své tvorby zakomponovali. Na tomto základě a s pomocí sekundární literatury provede detailní srovnávací analýzu vybraných děl Edgara Wallace. Cílem bude zmapovat míru a podobu jakými tento prozaik mýtu využil ve své narativní technice a jak ho přizpůsobil dobovému kontextu. Soustředit se bude zejména na výstavbu děje a postav, ale možné je i zaměření na další atributy, jako například místo děje a sociální vazby. Práci zakončí kapitola, která z předchozích dílčích zjištění vyvodí obecnější poznatky.
Zásady pro vypracování
Autor se ve své diplomové práci zaměří na dílo Edgara Wallace v kontextu mýtické literatury. V teoretické části nejprve načrtne tradiční obsahové dělení mýtů a prozkoumá jejich formální rysy, zejména ve smyslu výstavby děje, typologizace postav a dalších aspektů. Pro své úvahy využije východisek archetypální, popřípadě i formalistické kritiky (J. Frazer, C. Jung, N. Frye, V. Propp, aj.). Dále na základě odborné literatury načrtne důvody, které autory meziválečného období, ke kterým Wallace patřil, vedly k zaujetí mýtem (James Joyce, atd.) a na způsob, jakým tento formát do své tvorby zakomponovali. Na tomto základě a s pomocí sekundární literatury provede detailní srovnávací analýzu vybraných děl Edgara Wallace. Cílem bude zmapovat míru a podobu jakými tento prozaik mýtu využil ve své narativní technice a jak ho přizpůsobil dobovému kontextu. Soustředit se bude zejména na výstavbu děje a postav, ale možné je i zaměření na další atributy, jako například místo děje a sociální vazby. Práci zakončí kapitola, která z předchozích dílčích zjištění vyvodí obecnější poznatky.
Seznam doporučené literatury
Primární zdroje:
Wallace, Edgar. The Feathered Serpent. London: Hodder, 2007.
Wallace, Edgar. The Green Archer. London: Hodder and Stoughton, 1924.
Wallace, Edgar. The Fellowship of the Frog. London: Ward, Lock & Co, 1925.
Sekundární zdroje:
Ardis, Ann L. Modernism and Cultural Conflict: 1880-1922. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Assmann, Jan. Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
Bettelheim, Bruno. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. Vintage Books, 2010.
Bodkin, Maud. Archetypal Patterns in Poetry: Psychological Studies of Imagination. London: Oxford University Press, 1951.
Campbell, Joseph. The Hero with a Thousand Faces. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2004.
Frazer, James George. The Golden Bough. London: Macmillan, 1955.
Frye, Northrop. Anatomy of Criticism. Princeton, N. J: Princeton Univ. Pr, 1973.
Glover, David. "Looking for Edgar Wallace: the Author as Consumer.” History Workshop Journal 37, no. 1 (1994): 143–64. https://doi.org/10.1093/hwj/37.1.143.
Hendy, Von Andrew. The Modern Construction of Myth. Bloomington (Ind.): Indiana University Press, 2001.
Jung, C. G. The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1980.
Lane, Margaret. Edgar Wallace, the Biography of a Phenomenon. Heinemann, 1939.
Lang, Andrew. Magic and Religion, by Andrew Lang. London: Longmans, Green and Co., 1901.
Lévi-Strauss Claude. Myth and Meaning. London: Routledge, 2016.
Macdonald, Kate, and Christoph Singer. Transitions in Middlebrow Writing, 1880-1930. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2015.
Midgley, Mary. Science as Salvation a Modern Myth and Its Meaning. Routledge, 2002.
Norris, Nanette. Modernist Myth: Studies in H.D., D.H. Lawrence, and Virginia Woolf. Lulu Com, 2010.
Penzler, Otto, Charles Shibuk, Marvin Lachman, and Chris Steinbrunner. Encyclopedia of Mystery and Detection. New York: McGraw-Hill, 1976.
Propp, Vladimir. Morphology of the Folktale. Austin, TX: University of Texas Press, 2009.
Whitworth, Michael H. Modernism. Blackwell Pub, 2007.
Frazer, James George. The Golden Bough. London: Macmillan, 1955.
Frye, Northrop. Anatomy of Criticism. Princeton, N. J: Princeton Univ. Pr, 1973.
Glover, David. "Looking for Edgar Wallace: the Author as Consumer.” History Workshop Journal 37, no. 1 (1994): 143–64. https://doi.org/10.1093/hwj/37.1.143.
Hendy, Von Andrew. The Modern Construction of Myth. Bloomington (Ind.): Indiana University Press, 2001.
Jung, C. G. The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1980.
Lane, Margaret. Edgar Wallace, the Biography of a Phenomenon. Heinemann, 1939.
Lang, Andrew. Magic and Religion, by Andrew Lang. London: Longmans, Green and Co., 1901.
Lévi-Strauss Claude. Myth and Meaning. London: Routledge, 2016.
Macdonald, Kate, and Christoph Singer. Transitions in Middlebrow Writing, 1880-1930. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2015.
Midgley, Mary. Science as Salvation a Modern Myth and Its Meaning. Routledge, 2002.
Norris, Nanette. Modernist Myth: Studies in H.D., D.H. Lawrence, and Virginia Woolf. Lulu Com, 2010.
Penzler, Otto, Charles Shibuk, Marvin Lachman, and Chris Steinbrunner. Encyclopedia of Mystery and Detection. New York: McGraw-Hill, 1976.
Propp, Vladimir. Morphology of the Folktale. Austin, TX: University of Texas Press, 2009.
Whitworth, Michael H. Modernism. Blackwell Pub, 2007.
Zipes, Jack David. The Brothers Grimm: From Enchanted Forests to the Modern World. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant komisi seznámil se závěry a zjištěními své práce. Velmi kultivovaně se vyjadřoval k podnětům komise. Na základě velmi seriozních a ucelených komentářů a vyjádřením se komise shodla na hodnocení B.