Tato diplomová práce pojednává o rasové problematice v díle Nelly Larsonové. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku kulturní identity, s důrazem na Afro-Americkou identitu, a tyto termíny jsou zde vydefinovány a vysvětleny v širším kontextu. Následně se teoretická část diplomové práce věnuje hlavním představitelům Afro Americké rasy, kteří se ve 20. století ve Spojených Státech Amerických aktivně podíleli na formování černošské identity. Jsou zde vydefinovány důležité pojmy jako Pan-African Socialism, Old Negro, či New Negro. Praktická část diplomové práce se věnuje vlastní analýze literárních děl Nelly Larsonové, konkrétně románu Passing a krátkých povídek The Wrong Man, Freedom, a Sanctuary. Na díla je nahlíženo z pohledu rasové problematiky a hledání identity.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with racial issues in the works of Nella Larsen. The theoretical part of the thesis is focused on topics such as Cultural Identity and African American Identity, and these terms are defined and explained in a broader context. Subsequently, the theoretical part of the thesis focuses on the major representatives of the African American race who actively participated in the formation of African American identity in the United States in the 20th century. Important concepts such as Pan- African Socialism, Old Negro, and New Negro are defined in this part of the thesis. The practical part of the thesis analyses the literary works of Nella Larson, specifically the novel Passing and the short stories The Wrong Man, Freedom, and Sanctuary. The works are analysed in terms of racial inequality and the search for identity.
Klíčová slova
Nella Larsonová, rasová problematika, Afroameričané, identita, Passing
Klíčová slova v angličtině
Nella Larsen, racial issues, African American, identity, Passing
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o rasové problematice v díle Nelly Larsonové. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku kulturní identity, s důrazem na Afro-Americkou identitu, a tyto termíny jsou zde vydefinovány a vysvětleny v širším kontextu. Následně se teoretická část diplomové práce věnuje hlavním představitelům Afro Americké rasy, kteří se ve 20. století ve Spojených Státech Amerických aktivně podíleli na formování černošské identity. Jsou zde vydefinovány důležité pojmy jako Pan-African Socialism, Old Negro, či New Negro. Praktická část diplomové práce se věnuje vlastní analýze literárních děl Nelly Larsonové, konkrétně románu Passing a krátkých povídek The Wrong Man, Freedom, a Sanctuary. Na díla je nahlíženo z pohledu rasové problematiky a hledání identity.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with racial issues in the works of Nella Larsen. The theoretical part of the thesis is focused on topics such as Cultural Identity and African American Identity, and these terms are defined and explained in a broader context. Subsequently, the theoretical part of the thesis focuses on the major representatives of the African American race who actively participated in the formation of African American identity in the United States in the 20th century. Important concepts such as Pan- African Socialism, Old Negro, and New Negro are defined in this part of the thesis. The practical part of the thesis analyses the literary works of Nella Larson, specifically the novel Passing and the short stories The Wrong Man, Freedom, and Sanctuary. The works are analysed in terms of racial inequality and the search for identity.
Klíčová slova
Nella Larsonová, rasová problematika, Afroameričané, identita, Passing
Klíčová slova v angličtině
Nella Larsen, racial issues, African American, identity, Passing
Zásady pro vypracování
Práce bude pojednávat o rasové problematice ve Spojených státech 20. století zobrazené v díle Nelly Larsonové (výber primárních textů je na autorovi práce; očekává se, že jej patřičně zdůvodní).Teoretická část bude zaměřena na různá pojetí integrace Afro-Američanů. Dále budou v teoretické části popsány literární tendence daného období a spisovatelka Nella Larsonová bude uvedena do širšího literárního kontextu (např. v rámci Harlemské renesance). Praktická čast se zaměří zejména na problematiku identity. Její součástí bude také komparace románu se současnou filmovou adaptací .
Zásady pro vypracování
Práce bude pojednávat o rasové problematice ve Spojených státech 20. století zobrazené v díle Nelly Larsonové (výber primárních textů je na autorovi práce; očekává se, že jej patřičně zdůvodní).Teoretická část bude zaměřena na různá pojetí integrace Afro-Američanů. Dále budou v teoretické části popsány literární tendence daného období a spisovatelka Nella Larsonová bude uvedena do širšího literárního kontextu (např. v rámci Harlemské renesance). Praktická čast se zaměří zejména na problematiku identity. Její součástí bude také komparace románu se současnou filmovou adaptací .
Wall, Cheryl A. "Passing for What? Aspects of Identity in Nella Larsen’s Novels.” Black American Literature Forum 20, no. 1/2 (1986): 97–111. https://doi.org/10.2307/2904554. Sullivan, Nell. "Nella Larsen’s Passing and the Fading Subject.” African American Review 32, no. 3 (1998): 373–86. https://doi.org/10.2307/3042239. Brody, Jennifer DeVere. "Clare Kendry’s ‘True’ Colors: Race and Class Conflict in Nella Larsen’s Passing.” Callaloo 15, no. 4 (1992): 1053–65. https://doi.org/10.2307/2931920. Hutchinson, George. "Nella Larsen and the Veil of Race.” American Literary History 9, no. 2 (1997): 329–49. http://www.jstor.org/stable/490290. Harrison-Kahan, Lori. "Her ‘Nig’: Returning the Gaze of Nella Larsen’s ‘Passing.’” Modern Language Studies 32, no. 2 (2002): 109–38. https://doi.org/10.2307/3252045. Blackmer, Corinne E. "The Veils of the Law: Race and Sexuality in Nella Larsen’s Passing.” College Literature 22, no. 3 (1995): 50–67. http://www.jstor.org/stable/25112208. Horton, Merrill. "BLACKNESS, BETRAYAL, AND CHILDHOOD: RACE AND IDENTITY IN NELLA LARSEN’S ‘PASSING.’” CLA Journal 38, no. 1 (1994): 31–45. http://www.jstor.org/stable/44324945. Istvan, Michael A. "The Manner of Blackness in Nella Larsen’s Passing” Soundings: An Interdisciplinary Journal 100, no. 2 (2017): 112–42. https://doi.org/10.5325/soundings.100.2.0112. Harrisoiv-Kahan, Lori. "‘Structure Would Equal Meaning’: Blues and Jazz Aesthetics in the Fiction of Nella Larsen.” Tulsa Studies in Women’s Literature 28, no. 2 (2009): 267–89. http://www.jstor.org/stable/40783420. Beemyn, Brett. "A Bibliography of Works by and about Nella Larsen.” African American Review 26, no. 1 (1992): 183–88. https://doi.org/10.2307/3042087. ROTTENBERG, CATHERINE. "‘Passing’: Race, Identification, and Desire.” Criticism 45, no. 4 (2003): 435–52. http://www.jstor.org/stable/23126398. Morris, Aldon D. "A Retrospective on the Civil Rights Movement: Political and Intellectual Landmarks.” Annual Review of Sociology 25 (1999): 517–39. http://www.jstor.org/stable/223515. Gaines, Kevin. "The Civil Rights Movement in World Perspective.” OAH Magazine of History 21, no. 1 (2007): 57–64. http://www.jstor.org/stable/25162103. Klarman, Michael J. "Brown, Racial Change, and the Civil Rights Movement.” Virginia Law Review 80, no. 1 (1994): 7–150. https://doi.org/10.2307/1073592. Blumberg, Rhoda Lois. "WOMEN IN THE CIVIL RIGHTS MOVEMENT: REFORM OR REVOLUTION?” Dialectical Anthropology 15, no. 2/3 (1990): 133–39. http://www.jstor.org/stable/29790343.
Wall, Cheryl A. "Passing for What? Aspects of Identity in Nella Larsen’s Novels.” Black American Literature Forum 20, no. 1/2 (1986): 97–111. https://doi.org/10.2307/2904554. Sullivan, Nell. "Nella Larsen’s Passing and the Fading Subject.” African American Review 32, no. 3 (1998): 373–86. https://doi.org/10.2307/3042239. Brody, Jennifer DeVere. "Clare Kendry’s ‘True’ Colors: Race and Class Conflict in Nella Larsen’s Passing.” Callaloo 15, no. 4 (1992): 1053–65. https://doi.org/10.2307/2931920. Hutchinson, George. "Nella Larsen and the Veil of Race.” American Literary History 9, no. 2 (1997): 329–49. http://www.jstor.org/stable/490290. Harrison-Kahan, Lori. "Her ‘Nig’: Returning the Gaze of Nella Larsen’s ‘Passing.’” Modern Language Studies 32, no. 2 (2002): 109–38. https://doi.org/10.2307/3252045. Blackmer, Corinne E. "The Veils of the Law: Race and Sexuality in Nella Larsen’s Passing.” College Literature 22, no. 3 (1995): 50–67. http://www.jstor.org/stable/25112208. Horton, Merrill. "BLACKNESS, BETRAYAL, AND CHILDHOOD: RACE AND IDENTITY IN NELLA LARSEN’S ‘PASSING.’” CLA Journal 38, no. 1 (1994): 31–45. http://www.jstor.org/stable/44324945. Istvan, Michael A. "The Manner of Blackness in Nella Larsen’s Passing” Soundings: An Interdisciplinary Journal 100, no. 2 (2017): 112–42. https://doi.org/10.5325/soundings.100.2.0112. Harrisoiv-Kahan, Lori. "‘Structure Would Equal Meaning’: Blues and Jazz Aesthetics in the Fiction of Nella Larsen.” Tulsa Studies in Women’s Literature 28, no. 2 (2009): 267–89. http://www.jstor.org/stable/40783420. Beemyn, Brett. "A Bibliography of Works by and about Nella Larsen.” African American Review 26, no. 1 (1992): 183–88. https://doi.org/10.2307/3042087. ROTTENBERG, CATHERINE. "‘Passing’: Race, Identification, and Desire.” Criticism 45, no. 4 (2003): 435–52. http://www.jstor.org/stable/23126398. Morris, Aldon D. "A Retrospective on the Civil Rights Movement: Political and Intellectual Landmarks.” Annual Review of Sociology 25 (1999): 517–39. http://www.jstor.org/stable/223515. Gaines, Kevin. "The Civil Rights Movement in World Perspective.” OAH Magazine of History 21, no. 1 (2007): 57–64. http://www.jstor.org/stable/25162103. Klarman, Michael J. "Brown, Racial Change, and the Civil Rights Movement.” Virginia Law Review 80, no. 1 (1994): 7–150. https://doi.org/10.2307/1073592. Blumberg, Rhoda Lois. "WOMEN IN THE CIVIL RIGHTS MOVEMENT: REFORM OR REVOLUTION?” Dialectical Anthropology 15, no. 2/3 (1990): 133–39. http://www.jstor.org/stable/29790343.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentova práce byla v obou posudcích vyhodnocena jako nedostatečná. Studentovi byly vysvětleny zásadní nedostatky a dohodnuta další spolupráce. Práce tedy zatím obhájena nebyla.