Práce se zabývá optimalizací rámu kontejnerového vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem (DAC). Součástí práce je analýza současné konstrukce kontejnerového vozu Sggrss 80´ metodou konečných prvků (MKP) a následný návrh a pevnostní ověření optimalizované konstrukce.
Anotace v angličtině
This masters thesis is focused on the optimalization of a container freight car basic frame using only digital automatic coupler. The main part of this thesis is a finite element method analysis of a current design and subsequent creation and structural analysis of the new optimized design of the basic frame for the Sggrss 80´ type cointainer freight car.
Klíčová slova
Digitální automatické spřáhlo (DAC), kontejnerový vůz, metoda konečných prvků
Klíčová slova v angličtině
Digital automatic coupler (DAC), container freight car, finite element method
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá optimalizací rámu kontejnerového vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem (DAC). Součástí práce je analýza současné konstrukce kontejnerového vozu Sggrss 80´ metodou konečných prvků (MKP) a následný návrh a pevnostní ověření optimalizované konstrukce.
Anotace v angličtině
This masters thesis is focused on the optimalization of a container freight car basic frame using only digital automatic coupler. The main part of this thesis is a finite element method analysis of a current design and subsequent creation and structural analysis of the new optimized design of the basic frame for the Sggrss 80´ type cointainer freight car.
Klíčová slova
Digitální automatické spřáhlo (DAC), kontejnerový vůz, metoda konečných prvků
Klíčová slova v angličtině
Digital automatic coupler (DAC), container freight car, finite element method
Zásady pro vypracování
V současnosti sílí ve střední a západní Evropě tlak na zefektnivnění zejména nákladní železniční dopravy zavedením jednotného digitálního automatického spřáhla. S touto převratnou změnou ve spojování železničních vozidel prostřednictvím prvku, jež konečně bude na technické úrovni odpovídající 21. století, je však spojena řada technických problémů, které je zapotřebí řešit. Jedním z nich je i zčásti odlišný přenos podélných sil mezi vozidly, což má vliv na velikost sil působících mezi čelníkem a dalšími nosnými částmi spodku vozu. V práci se proto zaměřte na pevnostní analýzu spodku kontejnerového 80’ vozu namáhaného výjimečným zatížením v podélném směru v místech připojení prvků pro přenos podélných sil mezi vozidly. Dále proveďte návrh možné nové konstrukce spodku vozu, která bude optimalizována pro přenos podélných sil výhradně novým digitálním automatických spřáhlem a zhodnoťte přínosy takové konstrukce. Konkrétně tedy vypracujte:
Specifika přenosu podélných sil mezi vozidly v souvislosti s požadavky na digitální automatické spřáhlo.
Přehled současného řešení spodků podvozkových kontejnerových vozů.
Základní pevnostní analýza současného provedení spodku kontejnerového 80’ vozu (přenos podélných sil v tahu táhlovým hákem se šroubovkou a v tlaku dvojicí nárazníků; přenos podélných sil v tahu i tlaku digitálním automatickým spřáhlem).
Návrh optimalizace konstrukce představkové části spodku kontejnerového 80’ vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem.
Základní pevnostní posouzení optimalizované konstrukce představkové části spodku kontejnerového 80’ vozu při přenosu podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem.
Zásady pro vypracování
V současnosti sílí ve střední a západní Evropě tlak na zefektnivnění zejména nákladní železniční dopravy zavedením jednotného digitálního automatického spřáhla. S touto převratnou změnou ve spojování železničních vozidel prostřednictvím prvku, jež konečně bude na technické úrovni odpovídající 21. století, je však spojena řada technických problémů, které je zapotřebí řešit. Jedním z nich je i zčásti odlišný přenos podélných sil mezi vozidly, což má vliv na velikost sil působících mezi čelníkem a dalšími nosnými částmi spodku vozu. V práci se proto zaměřte na pevnostní analýzu spodku kontejnerového 80’ vozu namáhaného výjimečným zatížením v podélném směru v místech připojení prvků pro přenos podélných sil mezi vozidly. Dále proveďte návrh možné nové konstrukce spodku vozu, která bude optimalizována pro přenos podélných sil výhradně novým digitálním automatických spřáhlem a zhodnoťte přínosy takové konstrukce. Konkrétně tedy vypracujte:
Specifika přenosu podélných sil mezi vozidly v souvislosti s požadavky na digitální automatické spřáhlo.
Přehled současného řešení spodků podvozkových kontejnerových vozů.
Základní pevnostní analýza současného provedení spodku kontejnerového 80’ vozu (přenos podélných sil v tahu táhlovým hákem se šroubovkou a v tlaku dvojicí nárazníků; přenos podélných sil v tahu i tlaku digitálním automatickým spřáhlem).
Návrh optimalizace konstrukce představkové části spodku kontejnerového 80’ vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem.
Základní pevnostní posouzení optimalizované konstrukce představkové části spodku kontejnerového 80’ vozu při přenosu podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem.
Seznam doporučené literatury
[1]\matsymb{,}Technická dokumentace Tatravagónky, a.s. k vybranému typu nákladního vozu současného provedení.
[2]\matsymb{,}ČSN EN 12663-1+A1 Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel – Část 1: Lokomotivy a vozidla osobní dopravy (a alternativní metoda pro nákladní vozy), Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2015.
[3]\matsymb{,}ČSN EN 12663-2 Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel – Část 2: Nákladní vozy, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2010.
[4]\matsymb{,}ČSN EN 15839+A1 Železniční aplikace – Přejímací zkoušky jízdních charakteristik železničních vozidel – Nákladní vozy – Zkoušky jízdní bezpečnosti při působení podélných tlakových sil, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016.
[5]\matsymb{,}UIC 530-1 Constructional conditions for wagons to be observed with a view to fitting the automatic coupler of the Member Railways of the UIC and OSJD respectively, UIC, 1982.
[6]\matsymb{,}UIC 432 Wagons. Running speeds. Technical conditions to be observed, UIC, 2008. ISBN 978-2-7461-1480-1.
Seznam doporučené literatury
[1]\matsymb{,}Technická dokumentace Tatravagónky, a.s. k vybranému typu nákladního vozu současného provedení.
[2]\matsymb{,}ČSN EN 12663-1+A1 Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel – Část 1: Lokomotivy a vozidla osobní dopravy (a alternativní metoda pro nákladní vozy), Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2015.
[3]\matsymb{,}ČSN EN 12663-2 Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel – Část 2: Nákladní vozy, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2010.
[4]\matsymb{,}ČSN EN 15839+A1 Železniční aplikace – Přejímací zkoušky jízdních charakteristik železničních vozidel – Nákladní vozy – Zkoušky jízdní bezpečnosti při působení podélných tlakových sil, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2016.
[5]\matsymb{,}UIC 530-1 Constructional conditions for wagons to be observed with a view to fitting the automatic coupler of the Member Railways of the UIC and OSJD respectively, UIC, 1982.
[6]\matsymb{,}UIC 432 Wagons. Running speeds. Technical conditions to be observed, UIC, 2008. ISBN 978-2-7461-1480-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svoji práci na téma Analýza konstrukce spodku kontejnerového vozu pro přenos podélných sil výhradně digitálním automatickým spřáhlem.
Prezentace byla přehledná a srozumitelná, student hovořil plynule.
Na otázky z posudků student odpověděl s jistotou, v diskusi reagoval pohotově.