Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu vlivu spolupráce mezi asistenty pedagoga a rodiči těchto žáků na jejich kompetence. Práce kombinuje teoretický rámec s praktickými zkušenostmi autorky, která se aktivně podílela na praxi v roli asistenta pedagoga. Analýza se zaměřuje na formy komunikace a četnost interakcí mezi asistenty pedagoga a rodiči, a to v kontextu jejich role v procesu enkulturace. Teoretická část práce zkoumá historii a náplň práce asistenta pedagoga, legislativní rámec, pojmy související s inkluzí a integrací, a specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část práce se věnuje metodologii výzkumu, stanovuje cíle a výzkumné otázky, popisuje výzkumný soubor a realizaci šetření. Na závěr jsou prezentovány a diskutovány výsledky studie. Cílem této práce je přispět k lepšímu pochopení dynamiky spolupráce mezi asistenty pedagoga a rodiči dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a přispět k efektivnějšímu a kvalitnějšímu vzdělávání v inkluzivním prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the analysis of the influence of cooperation between teaching assistants and parents of these pupils on their competences. The thesis combines a theoretical framework with the practical experience of the author, who has been actively involved in the field of education as a teaching assistant. The analysis deals with the forms of communication and the frequency of interactions between teaching assistants and parents, and analyses their mutual interactions from the perspectiverole in the process of enculturation p.rocess. The theoretical part of the thesis examines the history and scope of the work of the teaching assistant, the legislative framework, concepts related to inclusion and integration, and the specifics of pupils with special educational needs. The practical part of the thesis deals with the research methodology, sets the objectives and research questions, describes the research set and the implementation of the investigation. Finally, the results of the study are presented and discussed. The aim of this thesis is to contribute to a better understanding of the dynamics of cooperation between teaching assistants and parents of children with special educational needs, and to contribute to more effective education in an inclusive environment.
Klíčová slova
Enkulturace, spolupráce rodičů a asistentů pedagoga, speciální vzdělávací potřeby, role asistenta pedagoga, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Enculturation, collaboration between parents and teaching assistants, special educational needs, the role of the teaching assistant, communication
Rozsah průvodní práce
54 s. (88 660 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu vlivu spolupráce mezi asistenty pedagoga a rodiči těchto žáků na jejich kompetence. Práce kombinuje teoretický rámec s praktickými zkušenostmi autorky, která se aktivně podílela na praxi v roli asistenta pedagoga. Analýza se zaměřuje na formy komunikace a četnost interakcí mezi asistenty pedagoga a rodiči, a to v kontextu jejich role v procesu enkulturace. Teoretická část práce zkoumá historii a náplň práce asistenta pedagoga, legislativní rámec, pojmy související s inkluzí a integrací, a specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část práce se věnuje metodologii výzkumu, stanovuje cíle a výzkumné otázky, popisuje výzkumný soubor a realizaci šetření. Na závěr jsou prezentovány a diskutovány výsledky studie. Cílem této práce je přispět k lepšímu pochopení dynamiky spolupráce mezi asistenty pedagoga a rodiči dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a přispět k efektivnějšímu a kvalitnějšímu vzdělávání v inkluzivním prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the analysis of the influence of cooperation between teaching assistants and parents of these pupils on their competences. The thesis combines a theoretical framework with the practical experience of the author, who has been actively involved in the field of education as a teaching assistant. The analysis deals with the forms of communication and the frequency of interactions between teaching assistants and parents, and analyses their mutual interactions from the perspectiverole in the process of enculturation p.rocess. The theoretical part of the thesis examines the history and scope of the work of the teaching assistant, the legislative framework, concepts related to inclusion and integration, and the specifics of pupils with special educational needs. The practical part of the thesis deals with the research methodology, sets the objectives and research questions, describes the research set and the implementation of the investigation. Finally, the results of the study are presented and discussed. The aim of this thesis is to contribute to a better understanding of the dynamics of cooperation between teaching assistants and parents of children with special educational needs, and to contribute to more effective education in an inclusive environment.
Klíčová slova
Enkulturace, spolupráce rodičů a asistentů pedagoga, speciální vzdělávací potřeby, role asistenta pedagoga, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Enculturation, collaboration between parents and teaching assistants, special educational needs, the role of the teaching assistant, communication
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je analýza vzájemného vztahu rodičů a asistentů pedagoga s cílem identifikovat, jaká je úloha rodičů při spolupráci s asistenty pedagoga. Zvláštní pozornost bude věnovaná významu role rodičů pro každodenní práci asistenta pedagoga s žáky v průběhu vyučování a zda má jeho konkrétní podoba vliv na úspěšné vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
V teoretické části se autorka bude zabývat vymezením základní terminologie, role a funkce asistenta pedagoga skrze prizma enkulturace. Součástí bakalářské práce je realizace kvalitativního výzkumu mezi rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mezi asistenty pedagoga.
Za využití technik zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s respondenty bude zjišťováno, zda rodiče a asistenti pedagoga vnímají vzájemnou komunikaci a spolupráci jako důležitý aspekt pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je analýza vzájemného vztahu rodičů a asistentů pedagoga s cílem identifikovat, jaká je úloha rodičů při spolupráci s asistenty pedagoga. Zvláštní pozornost bude věnovaná významu role rodičů pro každodenní práci asistenta pedagoga s žáky v průběhu vyučování a zda má jeho konkrétní podoba vliv na úspěšné vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
V teoretické části se autorka bude zabývat vymezením základní terminologie, role a funkce asistenta pedagoga skrze prizma enkulturace. Součástí bakalářské práce je realizace kvalitativního výzkumu mezi rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a mezi asistenty pedagoga.
Za využití technik zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů s respondenty bude zjišťováno, zda rodiče a asistenti pedagoga vnímají vzájemnou komunikaci a spolupráci jako důležitý aspekt pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
Bradley A. U. Levinson, M. Pollock. 2011. A companion to the anthropology of education. Blackwell Publishing Ltd.
Gabašová, J., M. Vosmik 2019. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe s. r. o.
Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Horáčková, I. 2015. Metodika práce asistenta pedagoga: spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého.
Janebová, E. a kol. 2010. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: nakladatelství Fortuna.
Müller, O. 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého.
Němec, Z. a kol. 2014. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola o.p.s.
Pelcová, N. 2000. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Univerzita Karlova.
Soukup, M. 2014. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum.
Uzlová, I. 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bradley A. U. Levinson, M. Pollock. 2011. A companion to the anthropology of education. Blackwell Publishing Ltd.
Gabašová, J., M. Vosmik 2019. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe s. r. o.
Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Horáčková, I. 2015. Metodika práce asistenta pedagoga: spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého.
Janebová, E. a kol. 2010. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: nakladatelství Fortuna.
Müller, O. 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého.
Němec, Z. a kol. 2014. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola o.p.s.
Pelcová, N. 2000. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Univerzita Karlova.
Soukup, M. 2014. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum.
Uzlová, I. 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.