Cílem diplomové práce je identifikace a shrnutí nedostatků stávajících řešení spouštění a ukončování výstrahy na úrovňových přejezdech v rámci železniční sítě Správy Železnic v ČR. Následné vytvoření systémového návrhu řešení identifikovaných problémů v rámci stávajících principů řízení výstrahy přejezdu, ale i uvažování ostatních zabezpečovacích systémů, jako je zaváděný systém ETCS. V souvislosti s tím se práce zaměřuje na simulace a vyhodnocení navrhovaných řešení s využitím programu Matlab Simulink.
Anotace v angličtině
This master's thesis aims to identify and summarize the shortcomings of the current solutions for the warning activation and deactivation of the level crossings on the railway infrastructure network of Správa Železnic in the Czech Republic. System design, solving the identified shortcomings, follows. The System design respects both existing principles of level crossing as much as possible and other railway signalling systems - typically currently implemented ETCS. The proposed System design is partially realized and evaluated in Simulation model implemented in Matlab Simulink software.
Klíčová slova
Přejezdová zabezpečovací zařízení , Vyrovnání přibližovací doby, Minimální doba bez výstrahy na železničním přejezdu, ERTMS/ETCS
Klíčová slova v angličtině
Railway crossing signalling, Optimalization of approach time, Minimum time without warning at the level crossing, ERTMS/ETCS.
Rozsah průvodní práce
80 s., 3 s. příl.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je identifikace a shrnutí nedostatků stávajících řešení spouštění a ukončování výstrahy na úrovňových přejezdech v rámci železniční sítě Správy Železnic v ČR. Následné vytvoření systémového návrhu řešení identifikovaných problémů v rámci stávajících principů řízení výstrahy přejezdu, ale i uvažování ostatních zabezpečovacích systémů, jako je zaváděný systém ETCS. V souvislosti s tím se práce zaměřuje na simulace a vyhodnocení navrhovaných řešení s využitím programu Matlab Simulink.
Anotace v angličtině
This master's thesis aims to identify and summarize the shortcomings of the current solutions for the warning activation and deactivation of the level crossings on the railway infrastructure network of Správa Železnic in the Czech Republic. System design, solving the identified shortcomings, follows. The System design respects both existing principles of level crossing as much as possible and other railway signalling systems - typically currently implemented ETCS. The proposed System design is partially realized and evaluated in Simulation model implemented in Matlab Simulink software.
Klíčová slova
Přejezdová zabezpečovací zařízení , Vyrovnání přibližovací doby, Minimální doba bez výstrahy na železničním přejezdu, ERTMS/ETCS
Klíčová slova v angličtině
Railway crossing signalling, Optimalization of approach time, Minimum time without warning at the level crossing, ERTMS/ETCS.
Zásady pro vypracování
Shrnout principy a funkční vlastnosti spouštění a ukončování výstrahy současných přejezdových zabezpečovacích zařízení se zaměřením na PZS provozovaná na infrastruktuře Správy železnic s. o. (ČR).
Identifikovat, resp. shrnout nedostatky či omezení stávajících principů a funkčních vlastností spouštění a ukončování výstrahy PZS. A to jak z pohledu propustnosti úrovňového křížení, tak i s ohledem na nepřímé bezpečnostní aspekty, resp. aspekty, které mohou mít vliv na bezpečnost PZ v kombinaci s jinými faktory.
Realizovat systémový návrh doplnění, úprav či zásadních modifikací principů a funkcí spouštění a ukončování výstrahy přejezdových zařízení s cílem eliminovat nedostatky identifikované, resp. shrnuté dle bodu 2.
V rámci systémového návrhu dle bodu 3 uvažovat v širším kontextu ostatních souvisejících zabezpečovacích systémů, tj. návrh koncipovat jako komplexní, který se neomezuje pouze na přejezdová zabezpečovací zařízení (v rozsahu stávajícího vymezení).
V rámci realizace systémového návrhu dle bodů 3 a 4 využít vhodnou a dostupnou modelovací techniku a nástroj - doporučeno je modelování za pomocí nástroje Simulink od firmy MathWorks.
Zásady pro vypracování
Shrnout principy a funkční vlastnosti spouštění a ukončování výstrahy současných přejezdových zabezpečovacích zařízení se zaměřením na PZS provozovaná na infrastruktuře Správy železnic s. o. (ČR).
Identifikovat, resp. shrnout nedostatky či omezení stávajících principů a funkčních vlastností spouštění a ukončování výstrahy PZS. A to jak z pohledu propustnosti úrovňového křížení, tak i s ohledem na nepřímé bezpečnostní aspekty, resp. aspekty, které mohou mít vliv na bezpečnost PZ v kombinaci s jinými faktory.
Realizovat systémový návrh doplnění, úprav či zásadních modifikací principů a funkcí spouštění a ukončování výstrahy přejezdových zařízení s cílem eliminovat nedostatky identifikované, resp. shrnuté dle bodu 2.
V rámci systémového návrhu dle bodu 3 uvažovat v širším kontextu ostatních souvisejících zabezpečovacích systémů, tj. návrh koncipovat jako komplexní, který se neomezuje pouze na přejezdová zabezpečovací zařízení (v rozsahu stávajícího vymezení).
V rámci realizace systémového návrhu dle bodů 3 a 4 využít vhodnou a dostupnou modelovací techniku a nástroj - doporučeno je modelování za pomocí nástroje Simulink od firmy MathWorks.
Seznam doporučené literatury
ČSN 34 2650 ed. 2. Železniční zabezpečovací zařízení - Přejezdová zabezpečovací zařízení. Praha : Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2010.
KLEGA, Ondřej. Vyrovnání přibližovací doby přejezdových zabezpečovacích zařízení v podmínkách SŽDC pro vozidla vybavená systémem ETCS analýza možností využití vlastností ETCS L2 [online]. Pardubice, 2017 [cit. 31.10.2022]. Dostupné z: https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/68438/KlegaO_VyrovnaniPriblizovaciDoby_JO_1cast_2017.pdf (https://dk.upce.cz/handle/10195/68438). Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
NETOLICKÝ, Josef. Vliv modifikací vlastností přejezdových zabezpečovacích zařízení mimo dosavadní funkční a principiální rámec na charakteristické bezpečnostní a provozní parametry těchto zařízení [online]. Pardubice, 2017 [cit. 31.10.2022]. Dostupné z: https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/68732/NetolickyJ_VlivModifikaci_JO_2017.pdf (https://dk.upce.cz//handle/10195/68732). Diplomová práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
ČSN EN 50 128 ed. 2. Drážní zařízení - Sdělovací a zabezpečovací systémy a systémy zpracování dat – Software pro drážní řídicí a ochranné systémy. Praha : Český normalizační institut, 2012.
ČSN EN 50 126. Drážní zařízení - Stanovení a prokázání bezporuchovosti, pohotovosti, udržovatelnosti a bezpečnosti (RAMS). Praha : Český normalizační institut, 2001.
UNISIG. ERTMS/ETCS : System Requirements Specification : SUBSET-026 version 3.6.0 [online, soubor archivu SUBSET-026 v360.zip obsahující soubory formátu *.pdf]. UNISIG, 13.05.2016. Dostupné z: https://www.era.europa.eu/content/set-specifications-3-etcs-b3-r2-gsm-r-b1 [cit. 31.10.2022].
Seznam doporučené literatury
ČSN 34 2650 ed. 2. Železniční zabezpečovací zařízení - Přejezdová zabezpečovací zařízení. Praha : Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2010.
KLEGA, Ondřej. Vyrovnání přibližovací doby přejezdových zabezpečovacích zařízení v podmínkách SŽDC pro vozidla vybavená systémem ETCS analýza možností využití vlastností ETCS L2 [online]. Pardubice, 2017 [cit. 31.10.2022]. Dostupné z: https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/68438/KlegaO_VyrovnaniPriblizovaciDoby_JO_1cast_2017.pdf (https://dk.upce.cz/handle/10195/68438). Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
NETOLICKÝ, Josef. Vliv modifikací vlastností přejezdových zabezpečovacích zařízení mimo dosavadní funkční a principiální rámec na charakteristické bezpečnostní a provozní parametry těchto zařízení [online]. Pardubice, 2017 [cit. 31.10.2022]. Dostupné z: https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/68732/NetolickyJ_VlivModifikaci_JO_2017.pdf (https://dk.upce.cz//handle/10195/68732). Diplomová práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
ČSN EN 50 128 ed. 2. Drážní zařízení - Sdělovací a zabezpečovací systémy a systémy zpracování dat – Software pro drážní řídicí a ochranné systémy. Praha : Český normalizační institut, 2012.
ČSN EN 50 126. Drážní zařízení - Stanovení a prokázání bezporuchovosti, pohotovosti, udržovatelnosti a bezpečnosti (RAMS). Praha : Český normalizační institut, 2001.
UNISIG. ERTMS/ETCS : System Requirements Specification : SUBSET-026 version 3.6.0 [online, soubor archivu SUBSET-026 v360.zip obsahující soubory formátu *.pdf]. UNISIG, 13.05.2016. Dostupné z: https://www.era.europa.eu/content/set-specifications-3-etcs-b3-r2-gsm-r-b1 [cit. 31.10.2022].
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svoji diplomovou práci Návrh modifikací principů spouštění a ukončování výstrahy železničních přejezdových zabezpečovacích zařízení.
Následně byly čteny posudky oponenta a vedoucího práce.
Student odpověděl na otázky položené oponentem.
Ladislav Mlynařík položil otázku na zrychlení vlaku.