- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Podoby a proměny rukodělné knižní vazby v Zemích Koruny české od poloviny 19. století do konce první světové války
Hlavní téma v angličtině
Forms and changes of the handicraft book binding in the Lands of the Czech Crown from the middle of the 19th century until the end of the First World War
Název dle studenta
Podoby a proměny rukodělné knižní vazby
v zemích Koruny české
od poloviny 19. století do konce první světové války
Název dle studenta v angličtině
Forms and transformations of handmade bookbinding in the lands of the Bohemian Crown from the middle of the 19th century to the end of the First World War
Diplomová práce je věnována vývoji rukodělného knihvazačství v českých zemích mezi lety 1850 až 1918 se zřetelem na uměleckořemeslnou produkci. Na úvod je předestřen základní dějinný vývoj tématu v souvislostech. Dále jsou představeny proměny organizovanosti tuzemské knihvazačské scény i podoby spolupráce s dobovými institucemi a je nastíněn vývoj vzdělávání knihařského dorostu. V ústřední části jsou pak profesně přiblíženi hlavní představitelé domácího knihvazačství sledovaného období spolu s příklady své tvorby. Ve druhé části textu je pozornost věnována technické, praktické a ozdobné stránce knižních vazeb. Dále je upozorněno na příklady častých podob a možných příčin poškození rukodělných vazeb s doplněním některých podnětů k péči o ně. Text v poslední kapitole uzavírá přehled restaurování alba knihvazačských nákresů dílny A. Bydžovský z let 1885-1949. Cílem předkládané práce je upozornit na hodnoty a kvality zdejší novodobé knihvazačské produkce vzniklé po období tak zvaných starých tisků. Text je bohatě doplněn názorným obrazovým doprovodem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the development of handmade bookbinding in the Czech lands between 1850 and 1918, with a view to arts and craft production. At the beginning, the basic historical development of the topic is presented in context. Furthermore, changes in the organization of the domestic bookbinding scene and forms of cooperation with contemporary institutions are presented, and the development of the education of young bookbinding students is outlined. In the central part, the main representatives of domestic bookbinding of the observed period are presented together with examples of their work. In the second part of the text, attention is paid to the technical, practical and decorative aspects of the bookbindings. Furthermore, attention is drawn to examples of frequent forms and possible causes of damage to handmade bookbindings, with the addition of some suggestions for their care. The text in the last chapter includes the process of restoring the album of bookbinder's drawings of the A. Bydžovský's workshop from 1885-1949. The aim of the presented work is to draw attention to the values and qualities of the local modern bookbinding production created after the period of the so-called old prints. The text is richly supplemented with illustrative pictures.
Klíčová slova
knižní vazba, knihvazačství, knihař, umělecké řemeslo, restaurování knih, zlacení, slepotisk, intarzie, řezba v kůži, 19. století
Klíčová slova v angličtině
bookbinding, bookbindery, bookbinder, arts and crafts, book restoration, gilding, blind-tooling, inlay of leather, incised leather, 19th century
Rozsah průvodní práce
327
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována vývoji rukodělného knihvazačství v českých zemích mezi lety 1850 až 1918 se zřetelem na uměleckořemeslnou produkci. Na úvod je předestřen základní dějinný vývoj tématu v souvislostech. Dále jsou představeny proměny organizovanosti tuzemské knihvazačské scény i podoby spolupráce s dobovými institucemi a je nastíněn vývoj vzdělávání knihařského dorostu. V ústřední části jsou pak profesně přiblíženi hlavní představitelé domácího knihvazačství sledovaného období spolu s příklady své tvorby. Ve druhé části textu je pozornost věnována technické, praktické a ozdobné stránce knižních vazeb. Dále je upozorněno na příklady častých podob a možných příčin poškození rukodělných vazeb s doplněním některých podnětů k péči o ně. Text v poslední kapitole uzavírá přehled restaurování alba knihvazačských nákresů dílny A. Bydžovský z let 1885-1949. Cílem předkládané práce je upozornit na hodnoty a kvality zdejší novodobé knihvazačské produkce vzniklé po období tak zvaných starých tisků. Text je bohatě doplněn názorným obrazovým doprovodem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the development of handmade bookbinding in the Czech lands between 1850 and 1918, with a view to arts and craft production. At the beginning, the basic historical development of the topic is presented in context. Furthermore, changes in the organization of the domestic bookbinding scene and forms of cooperation with contemporary institutions are presented, and the development of the education of young bookbinding students is outlined. In the central part, the main representatives of domestic bookbinding of the observed period are presented together with examples of their work. In the second part of the text, attention is paid to the technical, practical and decorative aspects of the bookbindings. Furthermore, attention is drawn to examples of frequent forms and possible causes of damage to handmade bookbindings, with the addition of some suggestions for their care. The text in the last chapter includes the process of restoring the album of bookbinder's drawings of the A. Bydžovský's workshop from 1885-1949. The aim of the presented work is to draw attention to the values and qualities of the local modern bookbinding production created after the period of the so-called old prints. The text is richly supplemented with illustrative pictures.
Klíčová slova
knižní vazba, knihvazačství, knihař, umělecké řemeslo, restaurování knih, zlacení, slepotisk, intarzie, řezba v kůži, 19. století
Klíčová slova v angličtině
bookbinding, bookbindery, bookbinder, arts and crafts, book restoration, gilding, blind-tooling, inlay of leather, incised leather, 19th century
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat zpracováním podob a proměn rukodělné knižní vazby v Zemích Koruny české v období od poloviny 19. století do konce první světové války.
Rukodělná knižní vazba z přelomu 19. a 20. století má v českém kulturně-historickém prostředí své nenahraditelné místo. Doposud jí však nebyla věnována zasloužená pozornost, v důsledku čeho upadá velice rychle v zapomenutí. Knižní kultura je nedílnou součástí vývoje lidské společnosti po celá staletí. Přímo úměrně s tím také společenské změny zase přímo ovlivňují tvorbu v oblasti knižní vazby, jako svébytné součásti výtvarné kultury. Dynamika dějinných proměn přelomu 19. a 20. století se tedy zákonitě naplno projevuje také v tomto oboru. Pouze s dobovými informacemi, jejich přiřazením k vyhotoveným vazbám a vsazením do kontextu doby dokážeme adekvátně pochopit a zařadit uměleckou knižní vazbu do kontextu dějin umění.
Student se v úvodu své práce bude zabývat stručným přehledem vývoje oboru rukodělné vazby v 19. století v evropských zemích a postupně se propracuje do Zemí Koruny české. Po vstupní rešerši tuzemské i zahraniční literatury se zaměří na počátky rukodělné knižní vazby, zrod spolků organizací, jak vzdělávacích, tak i zájmových. Bude se zabývat prvními knihařskými kurzy, pozorovat dobovou výstavní a publikační činnost v oboru. Dobová publikační činnost bude nezastupitelným zdrojem informací, z kterého bude čerpat informace o slohovém a stylovém vývoji rukodělné knižní vazby s propojením na jednotlivé osobnosti (knihaře, typografy a ilustrátory). Student zpracuje slohový vývoj vazby a na pečlivě vybraném obrazovém doprovodu jej bude prezentovat v práci.
Část práce bude věnována použitým materiálům a technikám, používaným při výrobě rukodělné vazby. Na příkladech reálných vazeb budou prezentované jednotlivé knihařské techniky zpracování vazeb (nasazovaná, zavěšovaná…) a použité materiály (useň, pergamen papír…). Nedílnou součástí rukodělné vazby je její výzdoba a technika v kombinaci s použitým materiálem. Na vybraných vzorcích knih student odprezentuje výzdobné techniky, používané při výrobě umělecké vazby knih v tomto období, jako jsou: slepotisk, zlacení, intarzie, aplikace, inkrustace a jejich možné kombinace.
Pro cíle výzkumu a získávání informací budou použité/oslovené sbírkotvorné instituce, které disponují takto specifickými fondy (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Památník národního písemnictví, Východočeské muzeum v Pardubicích a jiné).
Poslední část práce bude zaměřena na pozorování poškození materiálů a struktury vazby na zkoumaných svazcích. Z těchto informací bude vypracován katalog poškození, který bude předcházet zamyšlení se nad etickými a technickými možnostmi vyspravení/ošetření poškození – konzervace/restaurování objektu.
Kromě průzkumu jednotlivých svazků knih se bude student v rámci praktické části práce věnovat restaurování objektu rukodělné knižní vazby. Výběr objektu k restaurování provede vedoucí práce. U dané knihy student provede všechny operace, které s restaurováním souvisí, od průzkumu, přes samotný zásah až po vyhotovení restaurátorské dokumentace s fotodokumentací. Práce by měla prokázat, na základě získaných dovedností a výsledků výzkumu, schopnost studenta řešit problematiku konzervace a restaurování objektů povahy rukodělné knižní vazby. K práci bude přistoupeno jako k příkladovému restaurátorskému zásahu.
Práce bude konzultovaná s vedoucím práce nejméně jednou měsíčně v řádně domluveném termínu a zpracovaná dle platných organizačních pokynů pro psaní diplomových prací na FR UPa. Finální podoba diplomové práce bude vedoucímu práce k závěrečné korektuře odeslána nejméně 30 dnů před odevzdáním práce, dle harmonogramu akademického roku.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat zpracováním podob a proměn rukodělné knižní vazby v Zemích Koruny české v období od poloviny 19. století do konce první světové války.
Rukodělná knižní vazba z přelomu 19. a 20. století má v českém kulturně-historickém prostředí své nenahraditelné místo. Doposud jí však nebyla věnována zasloužená pozornost, v důsledku čeho upadá velice rychle v zapomenutí. Knižní kultura je nedílnou součástí vývoje lidské společnosti po celá staletí. Přímo úměrně s tím také společenské změny zase přímo ovlivňují tvorbu v oblasti knižní vazby, jako svébytné součásti výtvarné kultury. Dynamika dějinných proměn přelomu 19. a 20. století se tedy zákonitě naplno projevuje také v tomto oboru. Pouze s dobovými informacemi, jejich přiřazením k vyhotoveným vazbám a vsazením do kontextu doby dokážeme adekvátně pochopit a zařadit uměleckou knižní vazbu do kontextu dějin umění.
Student se v úvodu své práce bude zabývat stručným přehledem vývoje oboru rukodělné vazby v 19. století v evropských zemích a postupně se propracuje do Zemí Koruny české. Po vstupní rešerši tuzemské i zahraniční literatury se zaměří na počátky rukodělné knižní vazby, zrod spolků organizací, jak vzdělávacích, tak i zájmových. Bude se zabývat prvními knihařskými kurzy, pozorovat dobovou výstavní a publikační činnost v oboru. Dobová publikační činnost bude nezastupitelným zdrojem informací, z kterého bude čerpat informace o slohovém a stylovém vývoji rukodělné knižní vazby s propojením na jednotlivé osobnosti (knihaře, typografy a ilustrátory). Student zpracuje slohový vývoj vazby a na pečlivě vybraném obrazovém doprovodu jej bude prezentovat v práci.
Část práce bude věnována použitým materiálům a technikám, používaným při výrobě rukodělné vazby. Na příkladech reálných vazeb budou prezentované jednotlivé knihařské techniky zpracování vazeb (nasazovaná, zavěšovaná…) a použité materiály (useň, pergamen papír…). Nedílnou součástí rukodělné vazby je její výzdoba a technika v kombinaci s použitým materiálem. Na vybraných vzorcích knih student odprezentuje výzdobné techniky, používané při výrobě umělecké vazby knih v tomto období, jako jsou: slepotisk, zlacení, intarzie, aplikace, inkrustace a jejich možné kombinace.
Pro cíle výzkumu a získávání informací budou použité/oslovené sbírkotvorné instituce, které disponují takto specifickými fondy (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Památník národního písemnictví, Východočeské muzeum v Pardubicích a jiné).
Poslední část práce bude zaměřena na pozorování poškození materiálů a struktury vazby na zkoumaných svazcích. Z těchto informací bude vypracován katalog poškození, který bude předcházet zamyšlení se nad etickými a technickými možnostmi vyspravení/ošetření poškození – konzervace/restaurování objektu.
Kromě průzkumu jednotlivých svazků knih se bude student v rámci praktické části práce věnovat restaurování objektu rukodělné knižní vazby. Výběr objektu k restaurování provede vedoucí práce. U dané knihy student provede všechny operace, které s restaurováním souvisí, od průzkumu, přes samotný zásah až po vyhotovení restaurátorské dokumentace s fotodokumentací. Práce by měla prokázat, na základě získaných dovedností a výsledků výzkumu, schopnost studenta řešit problematiku konzervace a restaurování objektů povahy rukodělné knižní vazby. K práci bude přistoupeno jako k příkladovému restaurátorskému zásahu.
Práce bude konzultovaná s vedoucím práce nejméně jednou měsíčně v řádně domluveném termínu a zpracovaná dle platných organizačních pokynů pro psaní diplomových prací na FR UPa. Finální podoba diplomové práce bude vedoucímu práce k závěrečné korektuře odeslána nejméně 30 dnů před odevzdáním práce, dle harmonogramu akademického roku.
Seznam doporučené literatury
BOHATCOVÁ, Mirjam a kol. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 622 s. ISBN 80-7038-131-0.
HAMANOVÁ, Pavlína. Z dějin knižní vazby: od nejstarších dob do konce XIX. stol. I. vydání. Praha: Orbis, 1959. 275 stran, 155 nečíslovaných stran obrazových příloh. Lidová umělecká výroba a řemeslo.
VOIT, P. Encyklopedie knihy. Praha 2006.
SVOBODA, Jindřich. Texty. Černošice: ARCUS, 1998
VALK, de Marijn. Library Damage Atlas, Vlamse Ertgoedbibliotheek, Antwerp, 2018
JANSKÁ, Lenka a kol. Dějiny knižní kultury. Od průmyslové revoluce do současnosti. 2. díl, Praha, 2012
KRECAR, Jarmil. Řemeslo a umění v knize, Praha, 1927.
KRÁL, Jindřich. Moderní knihařství, Brno, 1999.
Knihař. Obrázková knihařská revue., odpovědný redaktor L. Wieger, Závod tiskařský a vydavatelský v Praze
Seznam doporučené literatury
BOHATCOVÁ, Mirjam a kol. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 622 s. ISBN 80-7038-131-0.
HAMANOVÁ, Pavlína. Z dějin knižní vazby: od nejstarších dob do konce XIX. stol. I. vydání. Praha: Orbis, 1959. 275 stran, 155 nečíslovaných stran obrazových příloh. Lidová umělecká výroba a řemeslo.
VOIT, P. Encyklopedie knihy. Praha 2006.
SVOBODA, Jindřich. Texty. Černošice: ARCUS, 1998
VALK, de Marijn. Library Damage Atlas, Vlamse Ertgoedbibliotheek, Antwerp, 2018
JANSKÁ, Lenka a kol. Dějiny knižní kultury. Od průmyslové revoluce do současnosti. 2. díl, Praha, 2012
KRECAR, Jarmil. Řemeslo a umění v knize, Praha, 1927.
KRÁL, Jindřich. Moderní knihařství, Brno, 1999.
Knihař. Obrázková knihařská revue., odpovědný redaktor L. Wieger, Závod tiskařský a vydavatelský v Praze
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student předvedl přehlednou a srozumitelnou prezentaci své diplomové práce a na otázky položené komisí odpověděl správně. Student byl komisí navržen na Studentskou cenu rektora II. stupně.