Práce zkoumá zobrazení asijsko-americké kultury a její zobrazení v několika hollywoodských filmech napříč 20. a 21. stoletím. Zvažuje přitom diskriminaci asijských a asijsko-amerických menšin, včetně odmítání asijsko-amerických herců a hereček do hlavních rolí, a obvyklé hollywoodské polehčování zobrazování asijských národů a kultur použitím negativních stereotypů.
Mezi zkoumanými negativními stereotypy se objevují termíny jako "Kung-fu mistr", "Lotosový květ" nebo "Zbabělý darebák", běžně používané v rané éře Hollywoodu. Diskriminující praktiky cílené na asijské a asijsko-americké menšiny se však nadále objevují i v moderní produkci.
Práce analyzuje zobrazení asijských a asijsko-amerických menšin ve vybraných filmech v průběhu 20. a 21. století. Cílem práce je zjistit, zda se zobrazení asijsko-americké kultury v 21. století posunulo od zaujatého zobrazení 20. století kupředu k více autentičtějšímu.
Anotace v angličtině
Thesis examines the portrayal of Asian American culture and its depictions in several Hollywood movies across the 20th and 21st centuries. While doing so, it considers the discrimination towards Asian and Asian-American minorities, including the rejection of Asian-American actors and actresses for the leading roles, and Hollywood's customary reduction of the complexity of depiction of Asian nations and cultures through negative stereotypes.
Among examined negative stereotypes, terms such as "Kung-Fu sifu", "Lotus Blossom" or "Craven Villain", commonly used in the early Hollywood era, emerge. Nevertheless, the discriminatory legacy directed at Asian and Asian American minorities continues to appear even in modern productions.
Thesis analyses the depictions of Asian and Asian American minorities in chosen films throughout the 20th and 21st centuries. The aim of the thesis is to determine whether the depiction of Asian-American culture in the 21st century has moved forward from the biased depiction of the 20th century to a more authentic one.
Klíčová slova
Asijský Američan, Modelová menšina, Mezigenerační propast, Bílení, Orientalismus, Dobrá země (1937), Drak přichází (1973), Karate Kid (1984), Klub šťastných žen (1993), Šíleně bohatí Asiati (2018)
Klíčová slova v angličtině
Asian American, Model Minority, Generational Gap, Whitewashing, Orientalism, Good Earth (1937), Enter the Dragon (1973), Karate Kid (1984), The Joy Luck Club (1993), The Crazy Rich Asians (2018)
Rozsah průvodní práce
58 s. (92 595 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Práce zkoumá zobrazení asijsko-americké kultury a její zobrazení v několika hollywoodských filmech napříč 20. a 21. stoletím. Zvažuje přitom diskriminaci asijských a asijsko-amerických menšin, včetně odmítání asijsko-amerických herců a hereček do hlavních rolí, a obvyklé hollywoodské polehčování zobrazování asijských národů a kultur použitím negativních stereotypů.
Mezi zkoumanými negativními stereotypy se objevují termíny jako "Kung-fu mistr", "Lotosový květ" nebo "Zbabělý darebák", běžně používané v rané éře Hollywoodu. Diskriminující praktiky cílené na asijské a asijsko-americké menšiny se však nadále objevují i v moderní produkci.
Práce analyzuje zobrazení asijských a asijsko-amerických menšin ve vybraných filmech v průběhu 20. a 21. století. Cílem práce je zjistit, zda se zobrazení asijsko-americké kultury v 21. století posunulo od zaujatého zobrazení 20. století kupředu k více autentičtějšímu.
Anotace v angličtině
Thesis examines the portrayal of Asian American culture and its depictions in several Hollywood movies across the 20th and 21st centuries. While doing so, it considers the discrimination towards Asian and Asian-American minorities, including the rejection of Asian-American actors and actresses for the leading roles, and Hollywood's customary reduction of the complexity of depiction of Asian nations and cultures through negative stereotypes.
Among examined negative stereotypes, terms such as "Kung-Fu sifu", "Lotus Blossom" or "Craven Villain", commonly used in the early Hollywood era, emerge. Nevertheless, the discriminatory legacy directed at Asian and Asian American minorities continues to appear even in modern productions.
Thesis analyses the depictions of Asian and Asian American minorities in chosen films throughout the 20th and 21st centuries. The aim of the thesis is to determine whether the depiction of Asian-American culture in the 21st century has moved forward from the biased depiction of the 20th century to a more authentic one.
Klíčová slova
Asijský Američan, Modelová menšina, Mezigenerační propast, Bílení, Orientalismus, Dobrá země (1937), Drak přichází (1973), Karate Kid (1984), Klub šťastných žen (1993), Šíleně bohatí Asiati (2018)
Klíčová slova v angličtině
Asian American, Model Minority, Generational Gap, Whitewashing, Orientalism, Good Earth (1937), Enter the Dragon (1973), Karate Kid (1984), The Joy Luck Club (1993), The Crazy Rich Asians (2018)
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na Hollywoodské zobrazení asijsko-americké menšiny. V úvodu práce studentka stručně uvede do historického a kulturního kontextu asijsko-americké menšiny a bude definovat základní pojmy, s nimiž bude v analýzách pracovat (např. Yellow peril, model minority, whitewashing, scapegoating, etc.) Dále představí zvolená filmová díla. Jádrem práce bude analýza vybraných filmových děl, v nichž se studentka soustředí na změnu v zobrazení asijsko-americké menšiny. Své analýzy shrne a vysloví obecnější závěr o proměně zobrazování směrem k méně negativním stereotypům.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na Hollywoodské zobrazení asijsko-americké menšiny. V úvodu práce studentka stručně uvede do historického a kulturního kontextu asijsko-americké menšiny a bude definovat základní pojmy, s nimiž bude v analýzách pracovat (např. Yellow peril, model minority, whitewashing, scapegoating, etc.) Dále představí zvolená filmová díla. Jádrem práce bude analýza vybraných filmových děl, v nichž se studentka soustředí na změnu v zobrazení asijsko-americké menšiny. Své analýzy shrne a vysloví obecnější závěr o proměně zobrazování směrem k méně negativním stereotypům.
Seznam doporučené literatury
zvolená filmová díla
Hodges, Graham Russell Gao. Anna May Wong: From Laundryman's Daughter to Hollywood Legend. Hong Kong University Press, HKU, 2012.
Huq, Rupa. "Situating Citizen Khan: Shifting representations of Asians onscreen and the outrage industry in the social media age.” South Asian Popular Culture no. 11.1 (2013): 77-83.
Li, Shu-yan. "Otherness and transformation in 'Eat a Bowl of Tea' and 'Crossings.'(Asian Perspectives).” MELUS no. 18.4 (1993): 99-111.
Ma, Sheng-mei. The deathly embrace: Orientalism and Asian American identity. U of Minnesota Press, 2000.
Pham, Minh-Ha T. "The Asian invasion (of multiculturalism) in Hollywood.” Journal of Popular Film and Television 32, no.3 (2004): 121-131.
Seznam doporučené literatury
zvolená filmová díla
Hodges, Graham Russell Gao. Anna May Wong: From Laundryman's Daughter to Hollywood Legend. Hong Kong University Press, HKU, 2012.
Huq, Rupa. "Situating Citizen Khan: Shifting representations of Asians onscreen and the outrage industry in the social media age.” South Asian Popular Culture no. 11.1 (2013): 77-83.
Li, Shu-yan. "Otherness and transformation in 'Eat a Bowl of Tea' and 'Crossings.'(Asian Perspectives).” MELUS no. 18.4 (1993): 99-111.
Ma, Sheng-mei. The deathly embrace: Orientalism and Asian American identity. U of Minnesota Press, 2000.
Pham, Minh-Ha T. "The Asian invasion (of multiculturalism) in Hollywood.” Journal of Popular Film and Television 32, no.3 (2004): 121-131.