|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
ARK / AT1K
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
ARK
/
AT1K
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Ateliéry I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
20
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
ARK/AC1PK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na výuku v bakalářském studijním programu a rozvíjí ji. Cílem je prohloubení vědomostí v oblasti restaurování a konzervace uměleckých a umělecko-řemeslných děl z porézních anorganických materiálů včetně jejich povrchových úprav a prohloubení schopností zpracovat komplexní restaurátorský průzkum s důrazem na řešení složitější a komplexnější problematiky uměleckých děl jako součástí větších souborů a architektonických celků.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na předmětu je povinná. Pro úspěšné splnění předmětu musí mít student minimálně 80% docházku. Nedílnou součástí předmětu je zpracování restaurátorské dokumentace. Rozhodujícím aspektem klasifikace je studentova obhajoba práce realizované v ateliéru nebo in situ a příslušné restaurátorské dokumentace.
|
Obsah
|
Navazující magisterské studium vychází z poznatků a dovedností získaných v bakalářském studiu v oblasti teoretické i v samostatné restaurátorské činnosti na konkrétních dílech. Výuka v ateliérech je zaměřena na další prohloubení a rozšíření získaných poznatků, aplikovaných na figurální i nefigurální umělecká díla, se zvláštním zřetelem k výtvarným uměleckým dílům, která jsou nedílnou součástí architektury. Je kladen důraz na soustavné odborné zvládnutí vykonávaných činností podle specifických zadání, např. na uměleckých dílech prošlých složitým vývojem, dílech opakovaně restaurovaných nebo dílech in situ v komplikovaném prostředí přímého provázání s architekturou. Studijní obor směřuje k požadavku, aby péče o historické stavby byla založena také na principu komplexního interdisciplinárního (multioborového) restaurátorského zásahu a nikoliv pouze na principu stavební rekonstrukční obnovy, k chápání architektury jako složité integrující soustavy, jako souborné dílo tvořené řadou komponent výtvarných, řemeslných a technických. Studenti jsou seznamováni se znalostmi a dovednostmi restaurování polychromie a jiných povrchových úprav, případně s problematikou restaurování dalších sochařských materiálů, jako je sádra, štuk, terakota a umělý kámen.
Předmět Ateliéry I. je zaměřen zejména na zvládnutí provádění komplexních průzkumů děl z anorganických materiálů a jejich případných povrchových úprav a následného formulování koncepce restaurování, která bude vycházet ze získaných poznatků. Hlavní důraz je kladen na schopnost studentů jasně formulovat cíle průzkumu, spolupracovat s jednotlivými specialisty (historik umění, technolog) a získané poznatky uspořádat a vyhodnotit a na jejich základě navrhnout koncepci restaurování a jednotlivé restaurátorské postupy. Studenti jsou vedeni k provádění zkoušek a testování navrhovaných postupů.
Obsah předmětu byl v letech 2013-2015 inovován díky projektu DOCEO PRO CULTURA - Inovace vzdělávacích programů Fakulty restaurování (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0268).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Viňas S. M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, 2005.
-
Základní:
Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
-
Základní:
Price C., Doehne E. Stone conservation. The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
-
Základní:
Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
-
Doporučená:
Zelinger J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia Praha, 1987.
-
Doporučená:
Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
-
Doporučená:
Torraca, G. Lectures on materials Science For Architectural Conservation. GCI, Los Angeles, 2009.
-
Doporučená:
Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
-
Doporučená:
Henry A., ed. Prindiples and Practice (Polychrome Stone by Christopher Weeks: s. 237-255). Donhead Publishing Ltd., 2006.
-
Doporučená:
Koller, M. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
-
Doporučená:
Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
-
Doporučená:
Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
-
Doporučená:
Price, C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 2010.
-
Doporučená:
Slánský, B. Technika malby. Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
Slánský, B. Technika v malířské tvorbě. Praha, 1976.
-
Doporučená:
BRANDI, C. Teorie restaurování. Tichá Byzanc, Praha, 2002.
-
Doporučená:
Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|