|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
ARUDP / SVP3U
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
ARUDP
/
SVP3U
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Specializovaná výtvarná příprava III
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými malířskými technikami. Poskytnout jim informace vedoucí k lepší orientaci v problematice a plynulému přechodu na složitější problematiku praktik.
|
Požadavky na studenta
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta.
Splnění studijní povinnosti předmětu (zápočtu/zkoušky) vychází z průběžného plnění úkolů/podkladů k samostudiu zadaných jak v rámci prezenční, tak distanční výuky.
Distanční výuka probíhá formou zadávání úkolů a poskytování studijních podkladů a konzultací formou e-mailu, popř. s využitím MSTeams.
|
Obsah
|
1. blok - Olejomalby, tempery a kvaše kombinované s plátkovými kovy - zlato, stříbro a neryzí kovy, křídové a jiné podklady pod kovy, různá adheziva, barevné nebo ochranné lazury na povrchu kovů. 2. blok - Novodobé disperzní barvy - akrylové, kombinované se zahušťovadly k vytváření struktur, práškové bronzy a hliník, imitace práškových kovů perleťově lesklými slídami, vkládání různých materiálů do nánosů barevných vrstev -vytváření struktur, lité barevné struktury, stříkané barvy, podklady maleb, papírové podložky, pigmenty a barviva, pojidla, náhradní komerční produkty, ochranné laky a fixativy.
Student získá znalosti o typických materiálech, technikách a technologiích v období po roce 1960, a to jak z hlediska jejich složení, vlastností a způsobu použití, tak i s ohledem na jejich již patrné přirozené stárnutí. Ve 2. bloku se pochopitelně jedná pouze o nástin problematiky s ukázkami realizaci. Rámcově je student seznámen s kvalitami, nedostatky či nevýhodami vytipovaných dnes již historických technik, materiálů i technologií. Praktická výuka bezprostředně navazuje na teoretickou výuku předmětu Historické techniky, technologie a materiály III ARDUP/HTM3. Studenti podle historických i novodobých receptur připraví unikátní pojidla, pomocí nichž, pigmentů i náhražkových dobových materiálů na papírových podložkách s podklady (opět podle dosažitelných receptur) buď provedou technologické studie podle autentických předloh případně kvalitních fotodokumentací nebo malují dle zadání pedagogů (ateliérová studijní malba nebo zkoušky jiných experimentálních technik a technologií).
2. blok sice uzavírá výuku historických výtvarných technik, ale z pochopitelných důvodů tomu tak nemůže být. V nepřetržitém plynutí času je pokusem o nalezení určitých charakteristik stále ještě málo patrného řádu. Výtvarné umělecké slohy, tzv." ismy" nebo sdružování umělců ve tvůrčích seskupeních, ještě typické pro 1. polovinu 20. století, jsou dnes zdánlivě a nenávratně pryč. Materiálovou jednotnost nebo příbuznost, která se mohla opírat o dlouhodobě ověřené zkušenosti, nahradila snaha po efektním zviditelnění komerčních produktů obchodníky. V mnoha případech opustili někteří tradiční výrobci slibně se rozvíjející specializovaný výzkum v oblasti výtvarných a restaurátorských materiálů, protože nemusí přinést rychlý a jistý zisk. Stejný důvod a globalizace obchodu směřuje ke ztrátě lokální výjimečnosti a k jakési standardizací omezeného sortimentu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kűhn, Hermann. Reclams Handbuch der kűnstlerischen Techniken. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 1984.
-
Základní:
Slánský, B. Technika malby. Paseka, Praha Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
Navrátil, Josef. Jirny. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Cennini, Cennino. Kniha o umění středověku. Praha, 1946.
-
Doporučená:
Hégr, M. Malba, materiály a techniky. Orbis, 1953.
-
Doporučená:
Šimůnková, E., Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Šimůnková E. - Karhan J. Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace. Praha, VŠCHT, 1993.
-
Doporučená:
Hřebíčková, B., A. Recepty starých mistrů aneb malířské postupy středověku. 2006.
-
Doporučená:
Živná, Lucie. Restaurování suchého pastelu. Diplomová práce FR UPa, 2015.
-
Doporučená:
Kiplik, D., I. Technika malby. Orbis, 1951.
-
Doporučená:
Slánský, Bohuslav. Technika v malířské tvorbě : (malířský a restaurátorský materiál). Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1973.
-
Doporučená:
Kubička, R., Zelinger, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Po absolvování tohoto předmětu se student dobře orientuje v problematice a chápe základní principy vrstvení malby a vhodné kombinace materiálů. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|