|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / BCKO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
BCKO1
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Český jazyk v komunikační praxi I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
37 / 40
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/CKO1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAA/BCKO2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit se respektovat obě základní podoby českého jazyka a chápat pojmy chyba-správnost a adekvátnost-neadekvátnost z hlediska funkčních přístupů k jazyku.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Domácí příprava.
Závěrečný písemný test.
V případě distanční výuky přednášky a semináře v MS Teams, cvičení s klíčem v systému Moodle, individuální online konzultace.
|
Obsah
|
Čeština v současné komunikaci.
Druhy komunikace a komunikační faktory.
Fonetika a fonologie češtiny.
Ortoepie.
Gramatika českého jazyka: morfologie a syntax.
Gramatická a ortografická norma ohebných slovních druhů (se zvláštním zřetelem na slova přejatá).
Tvarosloví: ohýbání slov, morfologické adaptace.
Slovní zásoba, její rozvrstvení.
Způsoby obohacování české slovní zásoby.
Méně frekventované způsoby tvoření slov.
Vlastní jména v systému slovní zásoby a v komunikaci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995.
-
Základní:
Čechová, Marie a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2012.
-
Základní:
Houžvičková, Milena a Jana Hoffmannová. Čeština pro překladatele. Základy teorie, interpretace textů, praktická cvičení.. Praha, 2012.
-
Základní:
Internetová jazyková příručka.
(Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.)
-
Základní:
Hlavsa, Zdeněk a kol. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005.
-
Základní:
Filipec, Josef a kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2012.
-
Doporučená:
Svozilová, Naďa. Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. Praha: H+H, 2002.
-
Doporučená:
Kraus, Jiří a kol. Nový akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2005.
-
Doporučená:
Karlík, Petr, Marek Nekula a Zdenka Rusínová. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav a kol. Slovník spisovného jazyka českého. Praha: ÚJČ AV ČR, v. v. i., 1989.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav a Alois Jedlička. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2012.
-
Doporučená:
Krčmová, Marie. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti si osvojí schopnost orientovat se v základních mluvnických příručkách (akademických i školních) a na jejich základě dokážou teoreticky zdůvodnit pravopisné jevy i praktické jazykové operace. Teoretické poznatky získané z přednášek a odborné literatury budou propojovat s autentickým jazykovým materiálem, a to na úrovni různých lingvistických plánů. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor jazykového projevu studenta
|
|
|
|