|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / MAPRE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
MAPRE
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Výuka anglického jazyka u dětí předškol.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Výuka anglického jazyka u dětí předškolního a mladšího školního věku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
15 / 22
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 2
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/RVCJ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem studijního předmětu je uvést studenty do problematiky výuky anglického jazyka u dětí od dvou do osmi let. Studenti se seznámí s charakteristikami této věkové skupiny a se základy předškolní pedagogiky, porozumí procesům osvojování mateřského jazyka. Hlavní pozornost bude věnována osvojování cizího jazyka v jazykově homogenním prostředí. Studenti se seznámí s podmínkami, které je třeba vytvořit, dále s didaktickými principy a dalšími aspekty procesu osvojování cizího jazyka. Kromě teoretických východisek studenti zvládnou principy konstrukce sylabu a naučí se plánovat "učební" jednotku.
|
Požadavky na studenta
|
1. aktivní účast ve výuce (max. 2 absence)
2. pohovor na základě odevzdaných materiálů:
a) vyplněné pozorovací archy (práce s DVD) - všichni studenti
b) anotace 2 vybraných zdrojů (výběr z doporučených titulů, jeden ze zdrojů obecně k problematice předškolního a primárního vzdělávání, jeden specificky zaměřený na výuku AJ na těchto stupních vzdělávání) a prezentace jednoho z nich na semináři (max. 5 minut) - studenti 2. roč.
c) plán vyučovací hodiny pro výuku AJ na 1. stupni ZŠ včetně materiálních didaktických prostředků, její realizace a reflexe v písemné formě - studenti 1. roč.
|
Obsah
|
Kapitoly z vývojové psychologie (batole, předškolní věk)
Kapitoly z předškolní pedagogiky
Osvojování mateřského jazyka
Osvojování cizího jazyka
Bilingvní vzdělávání v jazykově homogenním prostředí
Podmínky pro ranou výuku cizích jazyků
Role učitele, ´žáka´, rodičů a případných dalších činitelů (např. asistenti) výuky
Nemateriální didaktické prostředky, techniky a strategie, typy učebních aktivit
Materiální didaktické prostředky v rané výuce cizích jazyků
Dlouhodobé plánování - principy tvorby sylabů pro ranou výuku cizích jazyků
Plánování vyučovací jednotky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Základní:
LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. How Languages Are Learnt. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0194422246.
-
Základní:
ČERNÁ, M. Na návštěvě ve školce - angličtina s motýlky. (DVD). 2011.
-
Základní:
NAJVAR, P. Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století.. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-807315-200-0.
-
Doporučená:
MAYO, M. P. G.; LECUMBERRI, M. L. G. Age and the Acquisition of English as a Foreign Language (SLA)). Multilingual Matters, 2003. ISBN 978-1853596384.
-
Doporučená:
MUNOZ, C. Age and the Rate of Foreign Language Learning (Second Language Acquisition). Multilingual Matters, 2006. ISBN 978-1853598913.
-
Doporučená:
LUST, B.; FOLEY, C. First Language Acquisition: The Essential Readings. . Wiley-Blackwell, 2004. ISBN 978-0631232551.
-
Doporučená:
O´GRADY, W. How Children Learn Language. Cambridge : Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53192-6.
-
Doporučená:
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika I. : smysl a proměny dětství. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-656-3.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika II. : hra (cesta k poznání předškolního dítěte). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-7083-786-1.
-
Doporučená:
VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7 .
-
Doporučená:
ELLIS, R. Second Language Acquisition. . Oxford : Oxford University Press, 1997. ISBN 0 19 437212 X.
-
Doporučená:
GASS, S. M.; SELIKER, L. Second Language Acquisition: An Introductory Course . London : Routledge, 2008. ISBN 978-0805854987.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Na základě teoretických východisek studenti budou schopni aplikovat didaktické principy při dlouhodobém i krátkodobém plánování, tj. při konstrukci sylabu a při plánování učebních jednotek angličtiny pro předškolní děti a děti v první a druhé třídě primární školy. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Pozorování
- Projekce
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
- Rozbor portfolia studenta
- Prezentace
|
|
|
|