|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / SPVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
SPVP
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Specializace v pedagogice
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zkouška Specializace v pedagogice je výstupem studijního modulu profesní přípravy, tj. studijních předmětů věnovaným otázkám psychologie, pedagogiky, obecné a oborové didaktiky včetně učitelské praxe. Vychází ze syntetického přístupu k problémům výchovy a vzdělávání s důrazem na školní prostředí. Kandidát během zkoušky prokazuje schopnost kritické a analytické práce s odbornou literaturou, odpovídající úroveň internalizace obecných principů a schopnost jejich tvůrčí aplikace na základě reflexe vlastních zkušeností.
Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:
Cíle výchovy a vzdělávání Obsah a prostředky vzdělávacího procesu Vyučování a jeho řízení Žák Učitel
|
Požadavky na studenta
|
Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:
1.Cíle výchovy a vzdělávání
A. Primární kategorie ve výchově a vzdělávání, kategorie historická a společenská, hierarchie cílů, formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení.
Cíle výchovné činnosti v psychologickém a psychologicko-pedagogickém pojetí (záměrnost, formování osobnosti jedince).
B. Specifikace cílů ve vyučování cizích jazyků (cíle kognitivní, sociální, hodnotové, metakognitivní). Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.
Výuka cizího jazyka v inter / multikulturní výchově.
2.Obsah a prostředky vzdělávacího procesu
A. Druhy vzdělání, jejich vztah, problémy a způsoby jejich řešení (všeobecné a odborné, teoretické a praktické, formální a materiální). Teorie výběru a uspořádání učiva. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy.
Psychologická a didaktická analýza učiva, didaktická transformace. Individualizace a diferenciace v procesech učení se / vyučování, specifika cizojazyčné výuky.
B. Organizační formy vyučování (frontální, skupinové, individualizované). Časový faktor ve vyučování. Vyučovací hodina. Metody, strategie a techniky ve vyučovacím procesu. Učební materiály a pomůcky, ICT ve výuce anglického jazyka, teorie učebnic.
Strategie a techniky ve výuce řečových dovedností a jazykových prostředků.
Alternativní modely vyučování.
3.Vyučování a jeho řízení
A. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Základní terminologické zmapování problémových okruhů učení. Teorie učení. Základní faktory výuky cizích jazyků.
Plánování vyučovacího procesu (dlouhodobé, střednědobé plány, plánování vyučovací hodiny, typologie cvičení). Problémové vyučování, rozvíjející vyučování. Současné trendy v projektování výuky.
Řízení vyučování (role učitele, role žáka, sociální formy ve vyučování cizích jazyků, diagnostická činnost učitele, diferenciace a kooperace ve vyučování, problém disciplíny, autorita učitele). Aktivita žáků ve vyučování, samostatná práce žáků, prostředky aktivizace žáků ve vyučování, rozvíjení tvořivosti žáků. Autonomní učení.
Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Hodnocení učitelem, vzájemné hodnocení žáků, sebehodnocení žáka.
B. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Komunikační kompetence jako cíl cizojazyčné výuky.
Modely komunikace, druhy komunikace (verbální / neverbální, přímá / nepřímá).
C. Motivace k učení, změny v motivacích a postojích. Způsoby motivování žáků ve vyučování cizího jazyka. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.
4.Žák
A. Vyučování a vývoj osobnosti. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Specifičnost žákovy osobnosti. Požadavky kladené na osobnost, očekávání a nároky žáka.
B. Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost. Pozice žáka ve skupině. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy.
C. Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.
5.Učitel
A. Specifičnost učitelovy osobnosti, požadavky na učitelovu osobnost a na učitelství. Profesní kompetence a dovednosti učitele, model reflektivního praktika. Typologie učitele.
B. Role učitele ve výuce cizího jazyka.
|
Obsah
|
Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:
1.Cíle výchovy a vzdělávání
A. Primární kategorie ve výchově a vzdělávání, kategorie historická a společenská, hierarchie cílů, formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení.
Cíle výchovné činnosti v psychologickém a psychologicko-pedagogickém pojetí (záměrnost, formování osobnosti jedince).
B. Specifikace cílů ve vyučování cizích jazyků (cíle kognitivní, sociální, hodnotové, metakognitivní). Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.
Výuka cizího jazyka v inter / multikulturní výchově.
2.Obsah a prostředky vzdělávacího procesu
A. Druhy vzdělání, jejich vztah, problémy a způsoby jejich řešení (všeobecné a odborné, teoretické a praktické, formální a materiální). Teorie výběru a uspořádání učiva. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy.
Psychologická a didaktická analýza učiva, didaktická transformace. Individualizace a diferenciace v procesech učení se / vyučování, specifika cizojazyčné výuky.
B. Organizační formy vyučování (frontální, skupinové, individualizované). Časový faktor ve vyučování. Vyučovací hodina. Metody, strategie a techniky ve vyučovacím procesu. Učební materiály a pomůcky, ICT ve výuce anglického jazyka, teorie učebnic.
Strategie a techniky ve výuce řečových dovedností a jazykových prostředků.
Alternativní modely vyučování.
3.Vyučování a jeho řízení
A. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Základní terminologické zmapování problémových okruhů učení. Teorie učení. Základní faktory výuky cizích jazyků.
Plánování vyučovacího procesu (dlouhodobé, střednědobé plány, plánování vyučovací hodiny, typologie cvičení). Problémové vyučování, rozvíjející vyučování. Současné trendy v projektování výuky.
Řízení vyučování (role učitele, role žáka, sociální formy ve vyučování cizích jazyků, diagnostická činnost učitele, diferenciace a kooperace ve vyučování, problém disciplíny, autorita učitele). Aktivita žáků ve vyučování, samostatná práce žáků, prostředky aktivizace žáků ve vyučování, rozvíjení tvořivosti žáků. Autonomní učení.
Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Hodnocení učitelem, vzájemné hodnocení žáků, sebehodnocení žáka.
B. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Komunikační kompetence jako cíl cizojazyčné výuky.
Modely komunikace, druhy komunikace (verbální / neverbální, přímá / nepřímá).
C. Motivace k učení, změny v motivacích a postojích. Způsoby motivování žáků ve vyučování cizího jazyka. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.
4.Žák
A. Vyučování a vývoj osobnosti. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Specifičnost žákovy osobnosti. Požadavky kladené na osobnost, očekávání a nároky žáka.
B. Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost. Pozice žáka ve skupině. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy.
C. Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.
5.Učitel
A. Specifičnost učitelovy osobnosti, požadavky na učitelovu osobnost a na učitelství. Profesní kompetence a dovednosti učitele, model reflektivního praktika. Typologie učitele.
B. Role učitele ve výuce cizího jazyka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokladem k zahájení zkoušky specializace v pedagogice je předložení reprezentativního souboru vlastních materiálů a dokumentů (profesní mini-portfolio) včetně kritické analýzy jedné z prostudovaných odborných publikací, anotací čtyř dalších titulů a seznamu prostudované literatury.
Organizace zkoušky:
1.Zkouška je vykonávána před komisí. Členy komise jmenuje děkan s ohledem na zaměření zkoušky.
2.Zkouška se skládá ze dvou částí:
-analýza a hodnocení konkrétní učební aktivity;
-diskuse v rámci jednoho z výše uvedených tematických okruhů.
3.Tematický okruh pro diskusi a konkrétní učební aktivity jsou voleny losováním. Doba přípravy je 20 minut.
|
Získané způsobilosti |
Předmět státní závěrečné zkoušky.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|