|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KALCH / C533
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KALCH
/
C533
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Chemické rovnováhy v roztocích
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s využíváním publikovaných rovnovážných dat k výpočtům složení rovnovážných systémů, ovlivňováním chemických rovnováh a s výpočty podmíněných veličin a jejich praktickým uplatněním ve výpočtech komplikovaných systémů.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování přednášek ze základů chemické a instrumentální analýzy a fyzikální chemie.
|
Obsah
|
Protolytické rovnováhy. Vývoj teorie kyselin a zásad.
Vliv rozpouštědla na protolytickou rovnováhu, klasifikace rozpouštědel.
Definice pH pro vodná, smíšená a nevodná prostředí. Protolytické reakce v nevodných prostředích, analytické aplikace (titrace v nevodných prostředích).
Výpočet pH a složení protolytických soustav. Distribuční a logaritmické diagramy.
Tlumivé roztoky, pufrační kapacita.
Komplexotvorné rovnováhy. Komplexy a cheláty. Tvorba komplexů v roztocích.
Stupňové komplexotvorné rovnováhy. Distribuční diagramy stupňových komplexotvorných rovnováh.
Podmíněné komplexotvorné rovnováhy, ovlivnění rovnovážných veličin vedlejšími reakcemi. Stínění.
Rovnováhy srážecích reakcí. Součin rozpustnosti. Rozpustnost sraženin. Vliv protolytických reakcí na rozpustnost sraženin.
Ovlivnění rozpustnosti komplexotvornými rovnováhami. Tvorba komplexů s cizími ionty. Tvorba komplexů s ionty srážedla. Rozpustnost hydroxidů. Selektivní rozpouštění.
Oxidačně-redukční rovnováhy. Standardní a formální oxidačně-redukční potenciál. Vliv protolytických, komplexotvorných a srážecích rovnováh na průběh oxidačně-redukčních reakcí.
Extrakční rovnováhy. Rozdělovací koeficient, rozdělovací poměr a stupeň extrakce. Extrakční dělení ze stupňové soustavy komplexů kovů. Extrakce iontových asociátů. Vliv konkurujících rovnováh na extrakci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kotrlý S., Šůcha L. Chemické rovnováhy v analytické chemii, 1988, SNTL Praha..
-
Doporučená:
Práce s publikovanými články a daty (průběžně aktualizováno)..
-
Doporučená:
Trémillon B. Reactions in Solutions - An Applied Analytical Approach, 1997, John Wiley&Sons, Chichester..
-
Doporučená:
Šůcha L., Kotrlý S. Teoretické základy analytické chemie, 1971, SNTL Praha..
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student musí navštěvovat přednášky spojené s praktickou výukou výpočtů. |
Získané způsobilosti |
Absolvent předmětu je schopen samostatně popsat a výpočetně řešit složení rovnovážných systémů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|