|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / BNLI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
BNLI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Německá literatura v aktuálním spo. I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Německá literatura v aktuálním v společenském kontextu I
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KCJ/NELA1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška seznamuje studenty s německy psanou literaturou v aktuálním celospolečenském diskurzu. Pozornost je věnována zejména literatuře 20. století. Náplň literárního semináře se vztahuje k tématům vytýčeným přednáškou. Semináře probíhají na základě analýzy textů vybraných autorů. Cílem je interpretace textů s ohledem na aspekt literárněvědný, historický, sociologický, kulturní a psychologický. V rámci samostudia se studenti musejí seznámit s vybranými literárními texty a vypracovat seminární práci, která reflektuje jejich četbu a zapracovává jejich poznatky z literární teorie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Písemná práce(témata budou navržena na začátku semestru).
Seznam četby (5 titulů k daným okruhům dle vlastní volby).
V případě nařízení distanční/hybridní výuky studenti dodržují rozvrhové akce předmětu, umožňuje-li jim to jejich aktuální situace. Úkoly vypracovávají prostřednictvím el. výukových systémů Moodle a MS Teams.
Používání AI je zakázáno v kvalifikačních a samostatných pracích a ve výstupech, které jsou podkladem pro hodnocení předmětu. Používání AI je povoleno pouze v souladu se zadáním vyučujícího na splnění konkrétního úkolu.
|
Obsah
|
1. - 3. týden:
Téma školy v literatuře (Juli Zeh, Rainer Maria Rilke).
Problematika drog a její reflexe v literatuře (Judith Hermann, Juli Zeh).
Hledání vlastní identity v literatuře (Hermann Hesse, Thomas Mann).
Specifika literárního žánru novely, románu a povídky a jejich analýza.
4. - 6. týden:
Diskriminace a téma vyloučení v literatuře (Wolfgang Herrndorf , Judith Hermann).
Práva žen a ženská identita v literatuře (Marlene Streeruvitz, Elfriede Jelinek, Marlen Haushofer).
Metody interpretace textů (strukturalismus, poststrukturalismus, dekonstruktivismus).
7. - 9. týden:
Celospolečenská kritika u Thomase Bernharda, Elfriede Jelinek, Güntera Grasse a dalších.
Manželství, rodina a generační konflikty v literatuře (z.B. Juli Zeh, Marlene Streeruvitz, Ingeborg Bachmann, Marlen Haushofer, Franz Werfel).
Analýza vybraných prozaických textů.
10. - 13. týden:
Německy psaná literatura ve vztahu k Čechám a Moravě (Adalbert Stifter, Marie von Ebner Eschenbach, Rainer Maria Rilke a další).
Próza a lyrika rakouského expresionismu (Werfel, Trakl).
Specifika lyrických textů a jejich analýza.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Pavel Knápek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jan Čapek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Knápek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jan Čapek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Knápek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Barner, W. (Hrsg.). Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart. München, 2006.
-
Základní:
Sorensen B.A.. Geschichte der deutschen Literatur 2. Vom 19. Jahrhundert bis zur Gegenwart.. München, 2002.
-
Základní:
Klawitter A., Ostheimer M. Literaturtheorie ? Ansätze und Anwendungen. Göttingen, 2008.
-
Základní:
Schweikle G., Schweikle I. (Hrsg.). Metzler Literatur Lexikon. Begriffe und Definitionen. Stuttgart, 1990.
-
Základní:
Zeyringer K. Österreichische Literatur seit 1945. Innsbruck, 2008.
-
Doporučená:
Balzer B., Mertens V. (Hrsg.). Deutsche Literatur in Schlaglichtern. Mannheim, 1990.
-
Doporučená:
Anz T. Grundlagen der Literaturwissenschaft. Stuttgart, 2013.
-
Doporučená:
Jaklová H., Knápek P. Künstlerische Stationen. Betrachtungen über Kunst und Künstler. Ein Blick in die deutschsprachige Literatur des 19. und 20. Jahrhunderts.. Pardubice, 2014.
-
Doporučená:
Kaukoreit V.. Österreichische Literatur seit 1945. Ditzingen, 2000.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Semestrální práce
|
22
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Samostatná kritická četba
|
29
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Úspěšné absolvování předmětu BNJC2.
Úspěšné absolvování předmětu BNULI. |
Získané způsobilosti |
Student je způsobily interpretovat texty s ohledem na aspekt literárněvědný, historický, sociologický, kulturní a psychologický. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|