|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / BNLI2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
BNLI2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Německá literatura v aktuálním spo. II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Německá literatura v aktuálním společenském kontextu II
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 15
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KCJ/NELA2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na kurz Literatury německy píšících autorů v aktuálním společenském kontextu I. a nastoluje další společensky relevantní témata a jejich reflexi v literatuře. Pozornost je i nadále věnována zejména literatuře 20. století. Náplň literárního semináře se vztahuje k tématům vytýčeným přednáškou. Semináře probíhají na základě analýzy děl vybraných autorů. Cílem je interpretace textů s ohledem na aspekt literárněvědný, historický, sociologický, kulturní a psychologický. V rámci samostudia se studenti musejí seznámit s vybranými literárními texty a vypracovat seminární práci, která reflektuje jejich četbu a zapracovává jejich poznatky z literární teorie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři (min. 70%).
Referát (témata referátů budou navržena na začátku semestru), písemná seminární práce.
Seznam četby (5 titulů k daným okruhům dle vlastní volby v originále).
Plnění průběžných úkolů seminářů.
Závěrečný test z obsahu přednášek a seminářů.
|
Obsah
|
1. - 3. týden: Problematika mládeže a dospívání v literatuře pod tlakem nepříznivých politických poměrů nebo společenských konvencí: Bernhard Schlink: Der Vorleser, Peter Härtling: Nachgetragene Liebe, Alina Bronski: Scherbenpark. Analýza vybraných prozaických textů.
4 - 6 týden: Obraz války, revoluce, diktatury a její dopad na život jednotlivců: Herta Müller: Atemschaukel, Olga Martynova: Sogar Papageien überleben uns, Bernhard Schlink: Der Vorleser.
7 - 9 týden: Kontrast světa techniky a umění: Max Frisch: Homo faber. Identita jednotlivce ve vztahu ke společnosti a možnost zneužití moci: Max Frisch, Friedrich Dürrenmatt, Franz Kafka. Specifika analýzy dramatických textů a jejich analýza.
10. - 13. týden:
Role mateřštiny a cizího jazyka v životě člověka. Národní, jazyková a kulturní identita v díle Eliase Canettiho (Die gerettete Zunge), Barbary Coudenhove-Kalergi a Petera Härtlinga.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Pavel Knápek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jan Čapek, Ph.D. (100%),
prof. Ingrid Hudabiunigg (100%),
Mgr. Pavel Knápek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jan Čapek, Ph.D. (100%),
prof. Ingrid Hudabiunigg (100%),
Mgr. Pavel Knápek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Barner, W. (Hrsg.). Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart. München, 2006.
-
Základní:
Schweikle G., Schweikle I. Metzler Literatur Lexikon. Begriffe und Definitionen. Stuttgart, 1990.
-
Základní:
Gladilin N.. Postmoderne deutschsprachige Literatur. Genese und Haupttendenzen der Entwicklung. Würzburg, 2015.
-
Doporučená:
Zschrint, C. Bücher. Alles, was man lesen muss. Frankfurt a/M, 2004.
-
Doporučená:
Balzer B., Mertens V. (Hrsg.). Deutsche Literatur in Schlaglichtern. Mannheim, 1990.
-
Doporučená:
Kiesel H.. Geschichte der deutschen Literatur 1918 - 1933. München, 2017.
-
Doporučená:
Anz T.. Grundlagen der Literaturwissenschaft. Stuttgart, 2013.
-
Doporučená:
Čapek, J. Literatur von zwei Sprachen. Ein Lesebuch. Pardubice, 2013.
-
Doporučená:
Klawitter A., Ostheimer M.. Literaturtheorie - Ansätze und Anwendungen. Göttingen, 2008.
-
Doporučená:
Kaukoreit V.. Österreichische Literatur seit 1945. Ditzingen, 2000.
-
Doporučená:
Zeyringer K. Österreichische Literatur seit 1945. Innsbruck, 2008.
-
Doporučená:
Wittstock U.. Postmoderne in der deutschen Literatur. Göttingen, 2015.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
22
|
Samostatná kritická četba
|
22
|
Příprava prezentace (referátu) v cizím jazyce
|
17
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Úspěšné absolvování předmětu BNULI a BNJC2. |
Získané způsobilosti |
Student je způsobily interpretovat texty s ohledem na aspekt literárněvědný, historický, sociologický, kulturní a psychologický. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|