|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / BNSYN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
BNSYN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný německý jazyk - syntax
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 5
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KCJ/NJS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti budou seznámeni se zákonitostmi německé skladby s přihlédnutím ke kontrastivnímu pojetí čeština- němčina. Mají získat hlubší a podrobnější znalosti o systému struktury německé věty a souvětí. Bude vysvětlen rozdíl pojetí syntaxe v prezentovaných koncepcích, problematika věty jednoduché, větných členů a jejich pojmenování, druhů vět, souvětí, německé odborné terminologie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích - 80 %, přednesení a odevzdání referátu na zadané téma. Způsob atestace: písemný test.
|
Obsah
|
Úvod do předmětu syntax. Větná analýza podle valenční gramatiky. Druhy vět podle postoje mluvčího. Druhy vět, dělení souvětí. Pořádek slov. Souvětí. Souřadné souvětí, všeobecná charakteristika, druhy spojovacích výrazů. Souvětí podřadné. Formální struktura vedlejších vět. Věty s "dass" a infinitivní konstrukce. Relativní věty. Nepřímé otázky ve vedlejších větách. Vedlejší věty příčinné. Vedlejší věty konsekutivní. Vedlejší věty přípustkové. Modální a srovnávací věty. Vedlejší věty podmínkové. Vedlejší věty časové. Věty lokální a účelové. Konkurence vedlejších vět a infinitivních konstrukcí. Postavení větných členů ve větě a nové tendence. Verbální a jmenná vyjádření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZIELINSKI, W.D. ABC der deutschen Nebensätze. Max Hueber Verlag, 1991.
-
Základní:
HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.15 durchgelesene. Auflage Leipzig, 1993.
-
Základní:
DUDEN. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache.7. Hgg. von Günther Drosdowski u.a. Mannheim/Wien/Zürich, 2005.
-
Základní:
BOETTCHER W. Grammatik verstehen II. Einfacher Satz.. Tübingen, 2009.
-
Základní:
BOETTCHER W. Grammatik verstehen II. Einfacher Satz.. Tübingen, 2009.
-
Základní:
BOETTCHER W. Grammatik verstehen III. Komplexer Satz.. Tübingen, 2009.
-
Základní:
BOETTCHER W. Grammatik verstehen III. Komplexer Satz.. Tübingen, 2009.
-
Základní:
DREYER-SCHMIDT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Verlag für Deutsch, 1996.
-
Základní:
HELBIG, G.; BUSCHA, J. Übungsgrammatik Deutsch. Langenscheidt, 1991.
-
Základní:
HALL K., SCHEINER B. Übungsgrammatik für die Oberstufe: Deutsch als Fremdsprache. München, 2014.
-
Základní:
HALL K., SCHEINER B. Übungsgrammatik für die Oberstufe: Deutsch als Fremdsprache. München, 2014.
-
Doporučená:
ŠTÍCHA F. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha, 2003.
-
Doporučená:
ŠTÍCHA F. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha, 2003.
-
Doporučená:
ENGEL U. Deutsche Grammatik. 2009.
-
Doporučená:
ENGEL U. Deutsche Grammatik. 2009.
-
Doporučená:
ENGEL, U. Deutsche Grammatik. Heidelberg, 1991.
-
Doporučená:
HOFFMANNN L. Deutsche Grammatik: Grundlagen für Lehrerausbildung, Schule, Deutsch als Zweitsprache und Deutsch als Fremdsprache. Berlin, 2016.
-
Doporučená:
HOFFMANNN L. Deutsche Grammatik: Grundlagen für Lehrerausbildung, Schule, Deutsch als Zweitsprache und Deutsch als Fremdsprache. Berlin, 2016.
-
Doporučená:
SCHULZ, D.; GRIESBACH, H. Grammatik der deutschen Sprache. Max Hueber Verlag, 1992.
-
Doporučená:
GOTZE, L. HESS-LUTTICH, E.W.B. Grammatik der deutschen Sprache. Sprachsystem und Sprachgebrauch. Lexikographisches Institut München, 1989.
-
Doporučená:
GÖTZE L., HESS-LÜTTICH E.W.B. Grammatik der deutschen Sprache. Sprachsystem und Sprachgebrauch. München, 1999.
-
Doporučená:
GÖTZE L., HESS-LÜTTICH E.W.B. Grammatik der deutschen Sprache. Sprachsystem und Sprachgebrauch. München, 1999.
-
Doporučená:
RUG, W.; TOMASZEWSKI, A. Grammatik mit Sinn und Verstand. Klett Verlag, 1993.
-
Doporučená:
ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache.
-
Doporučená:
HALL, K. SCHEINER, B. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch, 1995.
-
Doporučená:
HELBIG, G. Valenz-Satzglieder-semantische Kasus- Satzmodelle. VEB Verlag Enzyklopädie. Leipzig, 1982.
-
Doporučená:
MATUŠKOVÁ L. Vergleichssätze und Modusgebrauch (anhand ausgewählter deutscher und tschechischer Texte der Gegenwartsliteratur). Pardubice, 2013.
-
Doporučená:
MATUŠKOVÁ L. Vergleichssätze und Modusgebrauch (anhand ausgewählter deutscher und tschechischer Texte der Gegenwartsliteratur). Pardubice, 2013.
-
Doporučená:
HELBIG, G.; SCHENKEL, W. Wörterbuch zur Valenz und Distribution deutscher Verben. Niemeyer Verlag Tübingen, 1991.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku
|
6
|
Domácí příprava na výuku
|
18
|
Vypracování seminární práce
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) v cizím jazyce
|
30
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Absolvování předmětu JNC2. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají hlubší a podrobnější znalosti o systému struktury německé věty a souvětí. Osvojí si práci s odborným textem, procvičí gramatické struktury z oblasti věty jednoduché, souvětí a překlad. Budou schopni tvořit gramaticky správné věty včetně zákonitostí německého pořádku slov. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|