|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDMML / APDIP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDMML
/
APDIP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie pro dopravní inženýry
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s aktuálními trendy v oblasti řízení vztahu "člověk a okolní prostředí člověka", zejména se zaměřením na specifika v dopravním podniku. Jedná se zejména o seznámení s hlavními činnostmi, které mají zásadní vliv na efektivní využívání lidského potenciálu v podniku, a tím zvyšování hodnoty lidského kapitálu. Hlavní pozornost je věnována dvěma tematickým celkům. V první řadě se jedná o vymezení předmětu psychologie pro dopravní inženýry ve vztahu k aktuálním tématům jež ovlivňují postavení člověka v podniku. Konkrétně se jedná o problematiku konfirmačního zkreslení, teorie racionální volby, psychologie práce, sociologie práce, řešení konfliktů. V druhé řadě se jedná o problematiku ergonomie, konkrétně o řízení činností, které mají zásadní vliv na zvyšování bezpečnosti práce, snižování únavy a stresu a zvyšování pohodlí zaměstnanců při výkonu práce. Předmět je koncipován formou přednášek a seminářů, které jsou zaměřeny na praktickou aplikaci probíraných témat.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
bude udělen na základně přednesené prezentace a splněných podmínek docházky na semináře (tolerují se dvě absence).
Prezentace: Každý student (skupina studentů) přednese v rámci předmětu jednu prezentaci. Prezentace musí splňovat následující kritéria:
a) Délka prezentace v rozmezí 15-20 min.
b) Přednesení prezentace - nikoli její čtení.
c) Vyhotovení stručného výtahu (feedbacku), tj. nejdůležitějších poznatků z textu v rozsahu 1-2 normostran. Tento výtah bude zaslán na emailovou adresu vyučujícímu nejpozději 1 den před seminářem, na kterém bude dané téma prezentováno. Feedback bude rovněž zaslán také ostatním studentům.
d) Každý prezentující (skupina prezentujících) si na závěr prezentace připraví 2 otázky do diskuze související s tématem prezentace.
e) V případě nemoci nebo jiného relevantního důvodu, kvůli kterému nemůže student přednést prezentaci, se předem omluví vyučujícímu a rovněž se pokusí zajistit za sebe náhradu.
Všechny materiály k prezentacím poskytne vyučující studentům na intranetu.
Zkouška:
hodnocení studentů předmětu Psychologie pro dopravní inženýry sestává z následujících součástí:
- aktivní a kvalifikovaná účast v seminářích po dobu celého semestru: max. 10 bodů,
- kvalifikovaná příprava a realizace zadané aktivity v rámci semináře: max. 15 bodů,
- závěrečná semestrální písemná zkouška: max. 20 bodů, min. 12 bodů (hodnocení pod 12 bodů = neuspěl/a).
Celkové hodnocení (za předpokladu splnění minimálního počtu bodů ze závěrečné semestrální písemné zkoušky):
45-42 bodů = A (výborně)
41-38 bodů = B (výborně minus)
37-34 bodů = C (velmi dobře
33-30 bodů = D (velmi dobře minus)
29-27 bodů = E (dobře)
26 a méně bodů = F (nedostatečně)
V případě, že student/ka neuspěje u prvního termínu závěrečné písemné zkoušky, bude mít k dispozici první opravný termín, případně druhý opravný termín.
|
Obsah
|
Vymezení inženýrské psychologie v systému vědeckých disciplín
Fenomén konfirmačního zkreslení a teorie (i)racionální volby
Aktuální trendy na globálním trhu práce
Age management a fenomén generace Z
Rozvoj silných stránek a talentů zaměstnanců, pozitivní leadership
Konflikty a vyjednávání
Vznik, vývoj a trendy v ergonomii
Lidský faktor v pracovních systémech
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Ergonomické projektování a normování lidské práce
Praktický exkurz přístupu k problematice ergonomie v podniku z oboru dopravy
Aktuální výzvy v oboru ergonomie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FIĽO, Petr. Nové metody v ergonomii. Brno, 2013. ISBN 978-80-7375-870-7.
-
Základní:
MÜHLFEIT, Jan a Melina COSTI. Pozitivní leader. 2017. ISBN 9788026505914.
-
Základní:
MAREK, Jakub a Petr SKŘEHOT. Základy aplikované ergonomie. Praha, 2009. ISBN 978-80-86973-58-6.
-
Doporučená:
Česká ergonomická společnost
-
Doporučená:
DOVRTĚLOVÁ, Lenka a Ivan STRUHÁR. Ergonomické zásady v prevenci pracovních úrazů: textová opora ke kurzu.. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-6789-9.
-
Doporučená:
GILBERTOVÁ, Sylva a Oldřich MATOUŠEK. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha, 2002. ISBN 80-86022-45-5.
-
Doporučená:
STANTON, Neville A. et al. Human Factors Methods : A Practical Guide for Engineering and Design.
-
Doporučená:
International Ergonomics Association
-
Doporučená:
HANÁKOVÁ, Eva. Práce a zdraví, rizikové faktory pracovního prostředí. Praha, 2008. ISBN 978-80-86973-07-4.
-
Doporučená:
CONKLIN, Todd. Pre-Accident Investigations : Better Questions - An Applied Approach to Operational Learning. United Kingdom: Taylor & Francis Ltd., 2016. ISBN 9781472486134.
-
Doporučená:
ŠVÁBOVÁ, Květa a kol. Vybrané kapitoly z pracovního lékařství. Praha, 2015. ISBN 978-80-87023-32-7.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Samostatná kritická četba
|
8
|
Příprava na souhrnný test
|
30
|
Příprava prezentace (referátu)
|
10
|
Příprava na dílčí test
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Výuka je nezávislá na ostatních předmětech. |
Získané způsobilosti |
Absolvováním předmětu si student osvojí poznatky z oblasti psychologie, práce, sociologie práce. Důraze bude kladen na problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hodnocení pracovního výkonu, ergonomickému projektování pracoviště, a to vše v kontextu efektivního řízení lidského kapitálu v oboru dopravy. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|