|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDMML / XAMZB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDMML
/
XAMZB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie odborné práce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
26
[HOD/SEM]
Cvičení
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
88 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KDMML/YAMZB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními principy výzkumného procesu. Jedná se zejména o charakteristiku hlavních výzkumných metod. Předmět je rozdělen do dvou základních tematických celků. V první řadě se jedná o seznámení posluchačů se základními pojmy souvisejících s výzkumným procesem - metodologie jako nauka o výzkumných metodách, obsahová analýza textu, práce se zdroji, dále pak také problematika stanovení výzkumných otázek. V druhé řadě se jedná o podrobnější analýzu vybraných metod empirického výzkumu. Předmět je koncipován tak, aby poskytl praktický návod pro navržení a následnou realizaci vlastního výzkumného projektu. Posluchač by měl být po absolvování předmětu schopen aplikovat osvojené metodologické znalosti ve vlastním výzkumu, jež je součástí seminárních, bakalářských a diplomových prací.
|
Požadavky na studenta
|
Udělení zápočtu je podmíněno splněním následujících podmínek:
a) Vypracování a prezentace metodiky/metodologie seminárního projektu: max. 5 bodů
b) Vypracování literární rešerše k problematice řešené v rámci seminárního projektu: max. 10 bodů
c) Vypracování a prezentace seminárního projektu: max. 20 bodů
d) Závěrečný semestrální test: max. 20 bodů (min. 12 bodů)
Pro získání zápočtu je nutné splnit:
- všechny čtyři podmínky;
- současně dosáhnout minimálně 60 % bodů v jejich součtu, tzn. min 33 bodů z 55 možných;
- současně je nutné splnit podmínku získání min. 12 bodů ze závěrečného semestrálního testu.
V případě, že student/ka neuspěje u prvního termínu závěrečného semestrálního testu, bude mít k dispozici první opravný, respektive druhý opravný termín závěrečné semestrální písemné zkoušky.
Pozn. 1: Semestrální projekt, literární rešerši a metodologii/metodiku seminárního projektu není možné opravovat.
Pozn. 2: Závěrečný semestrální test nemusejí psát studenti/studentky, kteří budou na prvních deseti místech z hlediska počtu získaných bodů z průběžného opakování probírané látky na přednáškách prostřednictvím aplikace Kahoot! Těmto deseti studentům/studentkám bude automaticky započítán maximální počet bodů.
|
Obsah
|
Kritické myšlení I: Současné trendy v přístupu k informacím
Kritické myšlení II: Iracionalita a fenomén konfirmačního zkreslení
Metodika odborné práce; struktura a forma závěrečné zprávy; etika vědecko-výzkumné práce
Úvod do metodologie (základní vědecko-výzkumné pojmy); charakteristika empirických metod; charakteristika teoretických metod
Vymezení základních pojmů (výzkumná otázka, hypotéza, indikátor, koncept, operacionalizace; typy proměnných - závislá, nezávislá; určení možných způsobů vykazování proměnných (poměrová, pořadová, nominální, intervalová)
Dotazníkové šetření; typy otázek v rámci dotazníku; konstrukce otázek v rámci dotazníku; formy distribuce dotazníků; nástroje pro tvorbu dotazníků (google forms); výzkumný design
Výběr respondentů; problematika reprezentativnosti vzorku; homogenizace výběrového souboru; pravděpodobnostní výběry, záměrné výběry
Strukturovaný rozhovor; polostrukturované rozhovory; nestrukturované rozhovory; typy a druhy otázek
Zpracování dat; třídění a čištění dat; závěrečná zpráva realizovaného výzkumu; nejčastější chyby ve výzkumných projektech
Základní principy psaní bakalářské práce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
50
|
Celkem
|
50
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu)
|
26
|
Projekt týmový
|
52
|
Celkem
|
78
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Výuka je nezávislá na ostatních předmětech. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu student rozumí základním principům výzkumného procesu. Rozumí základní terminologii používané v rámci výzkumného procesu. Zná základní metody empirického výzkumu, které umí také prakticky využít. Student rovněž získá přehled o aktuálních trendech v oblasti výzkumných metod a jejich aplikace. Umí pracovat se zdroji a zná přední světové informační databáze. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|