|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEMCH / C029
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEMCH
/
C029
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Sociální komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
17 / -
|
11 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky v předmětu je uvést posluchače studijního programu do psychologických základů sociální komunikace, seznámit je s principy efektivní mezilidské komunikace a procvičit jejich praktické využití.
|
Požadavky na studenta
|
Veřejná prezentace projevu studentem. Zkouška je písemná a ústní.
|
Obsah
|
Sociální komunikace - problematika interpersonální komunikace, vlastní já a komunikace - sebepojetí, sebeuvědomění, sebeodhalení.
Podstata komunikace - charakteristiky, zásady a komunikační modely, osobnostní typy v komunikaci.
Verbální komunikace - teze, role jazyka, druhy verbální komunikace, typy rozhovorů, konverzace, dialog.
Neverbální komunikace - teorie neverbální komunikace, její význam, interpretace neverbálních projevů, výhody a úskalí neverbální komunikace, praktické ukázky.
Naslouchání - proces naslouchání, aktivní a efektivní naslouchání.
Komunikační modely - transakční analýza, Johariho okna.
Veřejný projev - charakteristika, příprava projevu, informativní a přesvědčovací projev. Praktická prezentace studentů - záznam videokamerou, zpětná vazba.
Rétorika - základy rétoriky, osobní prezentace, zásady veřejné prezentace - příprava, technické zabezpečení, audiovizuální pomůcky, metody zpětné vazby.
Komunikace v náročných situacích - komunikace v konfliktu, při stresu a manipulaci a její zvládání.
Komunikační bariéry - příčiny poruch v komunikaci, klasifikace komunikačních bariér.
Zdravá komunikace - zásady, pravidla a metody, charakteristiky zdravě komunikujícího jedince.
Komunikace v malých sociálních skupinách - charakteristika, členové, vůdci.
Komunikace s veřejností - rysy masové komunikace, sdělovací prostředky, public relations.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jelínková, M. Příprava veřejného projevu. Univerzita Pardubice, aktuální verze (dostupné v systému STAG.).
-
Základní:
Janoušek, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha, 2015.
-
Základní:
Žantovská, I. Rétorika a komunikace. Praha, 2015.
-
Základní:
Jelínková, M. Sociální komunikace. PPT prezentace dostupné v systému STAG. Univerzita Pardubice, aktuální verze.
-
Doporučená:
PLAMÍNEK, J., FRANC, D. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
-
Doporučená:
Urban, L., Dubský, J., Murdza, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy - dovednosti - poruchy. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Černý, V. Řeč těla. Brno, 2012.
-
Doporučená:
Hargie, O. The Handbook of Communication Skills.. London, 2006.
-
Doporučená:
Basu, A., Faust, L. Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha, 2013.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu)
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Praktická výuka
|
15
|
Sběr materiálu
|
5
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Absolvování žádného předchozího předmětu není nutné. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu je posluchač připraven na efektivnější komunikaci v rámci lidské společnosti. Nejenže se naučí, jak správně komunikovat, jak lépe zvládat stres, řešit konflikty a jednat asertivně, ale získá taktéž nenahraditelné praktické zkušenosti s přednášeným projevem. Umění veřejné prezentace je pak nezbytnou kompetencí jak při navazujícím studiu (např. obhajoba bakalářské či diplomové práce), tak v průběhu celého života každého jednotlivce. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|