|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFCH / C856
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFCH
/
C856
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny chemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvořit u posluchače komplexní představu o historickém vývoji chemických dovedností a vědomostí.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je skládána písemnou formou. Základní formou zkoušky je vypracování semestrální práce.
|
Obsah
|
1.týden: Nejstarší chemické dovednosti: pigmenty, keramika, výroba skla, alkoholu, objev papíru, kosmetika.
2.týden: Zpracování kovů, Mýty jako nestarší přírodovědné představy ? bohyně Matka-Země rození kovů, kupelace, kvartace, cementace.
3. týden: Starověká alchymie ? definice, terminologické problémy, počátky alchymie ?Egypt, papyry Leiden X a Stockholm, Čína, Indie,helénistický svět a Arábie.
4. týden: Evropská středověká alchymie ? Theophilus, Albert veliký, Arnald, Lully, objev alkoholu a minerálních kyselin, transmutace kovů, papežská bula proti alchymistům. Agricola, Paracelsus, Iatrochemie, Agrippa. Alchymie v Čechách - Jan Těšínský, Jan z Lazu, Hynek z Poděbrad. Rudolfinská doba, Bavor ml. Rodovský, E. Kelley, J. Dee a jejich díla. M. Sendivoj, problém objevu kyslíku. Mystikové 17. století: M. Maier a D. Stolcius
5.týden: Přechod mezi alchymií a chemií, laboratorní vybavení středověkých dílen, shrnutí vývoje názvosloví a symboliky alchymie a chemie, odkaz alchymie dnešku, Pneumatická chemie, van Helmont. A.-L. Lavoisier, život a dílo. První objevy prvků. Objev fosforu. J. Becher a kořeny teorie flogistonu. Shrnutí evropské alchymie. Chemické a metalurgické metody údajné transmutace kovů. Dějiny reakce mezi železem a měďnatými kationty v roztoku a její vliv na alchymii. Přechod mezi alchymií a chemií, R. Boyle a I. Newton jako alchymisté. Francouzská škola, Beguin, Glaser. Lemeryho první učebnice chemie.
6. týden: Historie objevů a vývoje základních chemických pojmů, teorií a zákonitostí. období budování pevných vědeckých základů chemie ? základní chemické zákony.
7. týden: Historie objevů chemických prvků ? okolnosti objevů prvků, periodicita vlastností prků ? historie pokusů o uspořádání tabulky prvků
8.týden: Vývoj názorů na stavbu látek ? Aristoteles ? živly, Demokritos ? atomistická teorie, Boyle ? The Sceptical Chymist, katodové paprsky, rentgenové záření, radioaktivita ? Becquerel, Curie-Sklodowska, Curie, Fermi, Hahn, Soddy, stavba atomu ? Thomson, Rutherford, Planck, Bohr, de Broglie, Dirac, Heisenberg, Schrodinger.
9. týden: Vývoj anorganické chemie ? periodické vlastnosti, objevy prvků po zavedení periodické tabulky prvků, polovodiče, teorie kovové vazby, metaloceny, metaloproteiny,
10. týden: Vznik a vývoj organické chemie a biochemie ? vitalismus, ? předstrukturní období, klasická strukturní teorie, stereochemie, biochemie - Pasteur, Landolt, Markovnikov, Perkin, Kekulé, kyselina močová, barviva, struktura benzenu, polypeptidy, Beckmann,Tiemann Sabatier, objevy vitaminů, alkaloidů, enzymů.
11. týden: Vznik a vývoj fyzikální a teoretické chemie ? prvotní elektrochemie (Galvani, Volta, Grotthuss), termochemie a termodynamika (Thompson, Mayer, Joule, Nernst, Haber a další), chemická afinita a katalýza (Wilhelmy, Berthelot, Oswald, Liebig), fotochemie a fotosyntéza (Draper, Grotthuss, Bunsen, Roscoe), polarografie ? Heyrovský.
12. týden: Stručný přehled vývoje průmyslové chemie -I
13. týden: Stručný přehled vývoje průmyslové chemie-II
14. týden: Historie chemie v Pardubicích
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
J.R. Partington. A history of chemistry I-IV. Toronto, 1961.
-
Doporučená:
Vladimír Karpenko. Alchymie nauka mezi snem a skutečností. Praha, 2007. ISBN 978-80200-1491-7.
-
Doporučená:
Vladimír Karpenko. Alchymie svět pohádek a legend. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1579-2.
-
Doporučená:
Hermann Schreiber. Dějiny Alchymie. Praha, 2009. ISBN 978-80-7243-388-9.
-
Doporučená:
Mircea Eliade. kováři a alchymisté. Praha, 2000. ISBN 80-7203-320-4.
-
Doporučená:
Peter Marshall. Magický kruh Rudolfa II. Brno, 2008. ISBN 978-80-7381-238-6.
-
Doporučená:
Jaroslav Zýka, Vladimír Karpenko. Prvky očima minulosti. Praha, 1984. ISBN 24-102-84.
-
Doporučená:
Petr Vágner. Theatrum Chemicum. Praha, 1995. ISBN 80-7185-027-6.
-
Doporučená:
kolektiv. Vývoj chemického průmyslu v Československu 1918-1990. Praha, 2000. ISBN 80-7080-388-6.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student musí mít základní znalosti chemie. |
Získané způsobilosti |
Posluchač po absolvování předmětu získá přehled o historickém vývoji chemických dovedností a vědomostí lidstva a seznámí se s historií jednotlivých chemických vědních oborů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|