|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFCH / C898
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFCH
/
C898
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Environmentální katalytické procesy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je komplexně seznámit studenta s jednotlivými oblastmi využití katalýzy v ochraně životního prostředí. Pozornost je zaměřena především na praktické znalosti o běžně dostupných technologiích a procesech. V první části se student seznámí s problematikou ochrany životního prostředí a s pojmem katalýza. Ve druhé části se student seznámí s katalytickými procesy využívanými při odstraňování emisí NOx, N2O, CO2, NH3, CH4, SO2 a VOCs. U jednotlivých plynů se student seznámí s hlavními zdroji, dopadem na životní prostředí a se současnými a alternativními způsoby kontroly emisí. Student se dále seznámí s příklady využití katalýzy při syntéze speciálních látek, s problematikou a příklady zelené chemie a s katalyzátory pro obnovitelnou energii a chemikálie. V dalších částech je pozornost zaměřena na problematiku palivových článků a fotokatalýzy.
|
Požadavky na studenta
|
písemná a ústní zkouška
|
Obsah
|
1. týden: Problematika ochrany životního prostředí, legislativa, úvod do katalýzy.
2. týden: N2O - vliv na životní prostředí, zdroje a způsob likvidace, výroba kyseliny dusičné a kyseliny adipové (popis výroby a způsoby likvidace N2O emisí)
3. týden: NOx - vliv na životní prostředí, zdroje a způsob likvidace, třícestný katalyzátor, selektivní katalytická redukce NOx amoniakem/močovinou, neselektivní katalytická redukce, NOx traps, DeNOx
4. týden: CO2 - vliv na životní prostředí, zdroje a způsob likvidace, problematika zachycení, dopravy a skladování CO2, katalytické procesy na bázi CO2
5. týden: CO, NH3, SO2, CH4, VOC - vliv na životní prostředí, zdroje a způsob likvidace
6. týden: Komplexní pohled na problematiku odstranění emisí z dopravních prostředků a elektráren
7.-8. týden: Zelená chemie, alternativní technologické procesy
9.-10. týden: Katalyzátory pro obnovitelnou energii a chemikálie, efektivita využití energie, katalytické procesy při zpracování biomasy, alternativní paliva pro dopravní prostředky
11. týden: Palivové články - princip, aplikace
12. týden: Fotokatalýza - princip, aplikace
13. týden: Zpětná vazba k řešení samostatných prací z oblasti zelené chemie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
základní znalost chemie v rozsahu osnovy gymnázia |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu by měl být posluchač schopen orientovat se v problematice "environmental" katalýzy, jako je např. problematika likvidace skleníkových plynů a vývoj nových technologií pro ochranu životního prostředí založených na aplikaci heterogenního katalyzátoru. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|