|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ETH2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ETH2
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Vybrané kapitoly z etiky II
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / 1
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRF/ETH2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Jedním z vůdčích motivů současné etické debaty je snaha dospět k jistému smíření, či dokonce konvergenci dvou dominantních etických tradic, aristotelské a kantovské, jejichž protiklad v minulém období do značné míry spoluutvářel nejvýznamnější současné debaty v etice, jako např. tu mezi liberály a komunitaristy či mezi zastánci a odpůrci moderny. Kurs se zaměří, po úvodním základním představení rozdílu mezi dvěma hlavními způsoby etické argumentace, na dvojí pokus o takovouto konvergenci z pera E. Tugendhata a R. Spaemanna.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Program
1) Úvodní hodina
2) Kantovská a aristotelská etika - úvod. Debata mezi liberalismem a komunitarismem. Etický universalismus a partikularismus. Debata o povaze moderny.
3) Moderní pozice kantovské a aristotelské etiky - východisko vzájemné debaty
4) E. Tugendhat - základní otázka
5) E. Tugendhat - kantovský koncept
6) E. Tugendhat - jeho možné kritiky a doplnění; aristotelská etika
7) E. Tugendhat - rozšíření kantovského principu o motiv ctnosti
8) E. Tugendhat - aplikace
9) R. Spaemann - koncepce zdařilého života
10) R. Spaemann - její problémy
11) R. Spaemann - koncepce morálního
12) R. Spaemann - kritika dalších koncepcí
13) R. Spaemann - pokus o syntézu
14) Shrnutí
Literatura
a) povinná
Spaemann, R., Štěstí a vůle k dobru, Praha, OIKOYMENH, 1998.
Tugendhat, E., Přednášky o etice, Praha, OIKOYMENH, 2004.
b) doplňující
Anzenbacher, A., Úvod do etiky, Praha, Zvon, 1994
Baron, M. - Pettit, P. - Slote, M., Three methods of ethics: a debate, Malden (MA) - Oxford - Carlton 1997.
Jonas, H., Princip odpovědnost,. Praha: OIKOYMENH, 1997.
Lévinas, E., Etika a nekonečno, Praha, OIKOYMNENH, 1994.
Loewenstein, B. W., Projekt moderny, Praha: OIKOYMENH, 1995.
MacIntyre, A., Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti, Praha: OIKOYMENH, 2004.
Rawls, J., Teorie spravedlnosti, Praha, Victoria Publishing, 1995.
Rawls, J., Politický liberalizsmus, Prešov, Slovacontact, 1997.
Ricken, F., Obecná etika, Praha, OIKOYMENH, 1995.
Taylor, Ch., Etika autenticity, Praha, FILOSOFIA, 2001.
Walzer, M., Interpretace a sociální kritika, Praha, FILOSOFIA, 2000.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|