|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BMND1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BMND1
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Mezináboženský dialog I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / 10
|
0 / 0
|
1 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRE/BMND1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zmapovat vztahy mezi náboženstvími (jak na základě teoretických modelů, tak i v praxi) a přiblížit přístupy k mezináboženskému dialogu v hlavních křesťanských i mimokřesťanských náboženstvích. Kurz ukazuje odlišnosti v přístupu různých náboženství k tématům jako jsou náboženská tolerance, soužití různých náboženství, mezináboženský dialog. Kořeny těchto témat budou zasazeny do specifických náboženských, teologických a kulturních rámců.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen na základě napsání eseje. Účast na přednáškách je povinná (min. 80%).
|
Obsah
|
1. Modely mezináboženských vztahů. Formy a význam mezináboženského dialogu, jeho možnosti a podmínky. Rozlišení mezi polemikou a mezináboženským dialogem. Platforma pro mezináboženský dialog.
2. Pojetí náboženské tolerance v kontextu polyteismu Římské říše, chápání loajality ke státu. Pronásledování křesťanů, antický antisemitismus.
3. Křesťanské apologie prvních staletí (Tertullian, Athenagoras) a jejich vztah k jiným náboženstvím.
4. Polemiky křesťanství a islámu ve středověku. Překlad Koránu, kulturní výměny, reakce na řecko-arabskou filosofii v Evropě.
5. Polemiky křesťanství a judaismu - Nachmanides.
6. Polemiky judaismu a islámu ve středověku. Argumenty a protiargumenty (Ibn Hazm, Šelomo ibn Adret). Vztah k jiným náboženstvím.
7. Otázka náboženské tolerance. Tolerance z nutnosti, Čechy v 15.-16. století. Dialog tří konfesí, náboženský smír v Čechách a na Moravě.
8. Otázka náboženské tolerance v raně novověké Evropě. Náboženská tolerance a její meze v Nizozemí. Baruch Spinoza.
9. Otázka ukotvení náboženské tolerance v novověku. John Locke Dopis o toleranci. Problematika vztahu světské moci vzhledem k náboženství, hranice. Svoboda jednotlivce, svoboda náboženského společenství vzhledem ke státu.
10. Čína a křesťanské misie, kulturní výměna, podoby misie. Matteo Ricci a akomodační model.
11. Problém ekumenismu. Historická perspektiva - proměny chápání.
12. Problematika vztahu a dialogu náboženství a moderní podoby vědy v 19. a 20. století.
13. Otázka multikulturalismu a náboženské tolerance v dnešní době. Předpoklady, hranice. Náboženský fundamentalismus v dnešní době. Jednotlivé verze vztahu k sekularizaci a modernitě. Otázka vztahu islámu ke státu a společnosti v Británii, Francii a Německu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LIŠČÁK, v. Mezi toleraní a intolerancí. Praha - Academia, 2017.
-
Základní:
FETZER, J., SOPER J., Ch. Muslims and the State in Britain, France and Germany (kapitola Integration and Muslim Practice, s. 146-157). Cambridge Universite Press, 2004.
-
Základní:
ŠTAMPACH, O. I. Náboženství v dialogu. Praha, 1998.
-
Základní:
ŽONCA, M. Nachmanidovy polemiky. Praha Academia, 2012.
-
Základní:
BOUŠEK, D. Polemika judaismu s islámem ve středověku,. Praha, Academia, 2015.
-
Doporučená:
KAPLAN, B. Divided by faith: religious conflict and the practice of toleration in early modern Europe (kapitola Infidels. Muslims and Jews in Christian Europe, s. 294 - 333). Hravard University Press, 2007.
-
Doporučená:
KÜNG, H.; CHING, J. Křesťanství a náboženství Číny. Praha, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student získá vhled do problematiky mezináboženských vztahům a ujasní si, co mohou mít různá náboženství společného, co může jejich vyznavače spojovat a v jakých rovinách mezi nimi může probíhat dialog. |
Vyučovací metody |
- Metody samostatných akcí
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
- Rozhovor
|
|
|
|