|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / FILS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
FILS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofický seminář I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 3
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FILS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Filosofický seminář I. - Filosofické úvahy o smrti
Seminář Filosofické úvahy o smrti bude ve své první části I. zaměřen na období antické, helenistické a pozdně helenistické, konečně pak patristické. Posluchači budou společně pracovat nad předloženými základními texty.
|
Požadavky na studenta
|
1. aktivní účast na přednáškách - dvě dovolené absence
2. četba zadaných publikací
3. odevzdání eseje z předepsané literatury v rozsahu minimálně 3 normostrany - Seneca Listy
4. absolvování ústní zkoušky
|
Obsah
|
Tematické okruhy:
1. Rozdíl mezi mýtickým myšlením o smrti a filosofickým. Mýtus o Dionysiovi, další řecké a římské podoby mýtického chápání smrti. Přechod k filosofickému myšlení o smrti Herakleitos. Některá rezidua mýtického chápání smrti v novodobé filosofii John Gray: Komise pro nesmrtelnost.
2. Uvažování o smrti v myšlení Epikúrově. Význam smrti pro vědomí člověka. Antropologické pojetí duše a těla, vztaženost ke vnímání. Pokračování epikureismu Titus Lucretius Carus: O přírodě.
3. Sokrates a Platon. Chápání duše a spravedlnosti. Nesmrtelnost duše. Daimón, Erós, zprostředkování vztahu mezi smrtelným a nesmrtelným.
4. Aristoteles. Chápání statečnosti, pojetí ctnosti.
5. Stoa. Pojetí osudu jako stavu věcí a osudovost smrti. Etické řešení vztahu ke smrti. Smrt blízkých a "moje" smrt.
6. Sebevražda v pojetí antického myšlení.
7. Marcus Tullius Cicero. Chápání osudu, štěstí a spravedlnosti. Odmítnutí možnosti otázky po smrti jako neštěstí.
8. Augustin. Úvahy o času, vnímání smrtelnosti člověka.
9. Klement Alexandrijský. Návaznost křesťanství na antické úvahy o smrti.
Pracovní texty:
Herakleitos: Zlomky
Platon: Obrana Sokratova, Faidon, Faidros, Symposion
Diogenes Laertios: Životy, názory a výroky proslulých filosofů
Aristoteles: Etika Níkomachova
Marcus Aurelius: Hovory k sobě
Epiktétos: Rukojeť Rozpravy
Titus Lucretius Carus: O přírodě
Cicero: Hovory tuskulské, O osudu (Fraňo Peter: (Bez)mocný osud. Ciceronova interpretácia problematiky osudu v spise De fato)
Augustin: O obci Boží, O nesmrtelnosti duše, Vyznání
Klement alexandrijský: Stromata
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Účast na přednáškách a samostatná práce s povinnou odbornou literaturou. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|