|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / METI3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
METI3
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Etika III
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / 10
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/METI3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
|
Požadavky na studenta
|
Požadavkem k atestaci je aktivní účast na semináři a písemná práce v rozsahu 5-10 stran.
|
Obsah
|
Jsou pozornost, rozptýlenost a indiference pouhými psychologickými popisy různých rozpoložení lidského vědomí? Nebo je možné v nich vidět pojmy, které vyjadřují určitý způsob, jak filosoficky promýšlet vztah člověka ke skutečnosti, jedné osoby k druhé, nebo dokonce vztah jednotlivce či společenství k tomu, co je posvátné? Pokud na druhou otázku odpovíme kladně, je potom pozornost výhradně epistemologickým rysem vztahu subjektu a objektu, anebo jde zároveň o etický koncept? Jak uvidíme, existují přinejmenším autoři (či autorky), pro které je pozornost zaměřená na konkrétní bytosti středobodem etického tázání.
Abychom však pojmu pozornosti a jeho protikladům (rozptýlenosti a indiference) lépe rozuměli v jejich morálním významu a dosahu, je třeba učinit si určitou představu o tom, jaké filosofické dědictví v sobě zahrnuje. Proto se nejprve obrátíme k jeho počáteční formulaci v myšlení sv. Augustina, který nejenže jako první používá pojem pozornosti (attentio, intentio), ale také mu sám dává etické zabarvení, když jej staví do protikladu k distentio ve smyslu rozptýlenosti či nesoustředěnosti duše. Pozornost však nemusí být jen aktivním usebráním, ale také schopností nechat se něčím (nebo někým) upoutat. Tohoto pasivního (a do jisté míry tělesného) aspektu pozornosti, si více všímají moderní autoři, jako je např. Maurice Merleau-Ponty. Na semináři se pokusíme postavit si před oči pojem pozornosti v těchto jeho různých ohledech. Těžištěm seminárního čtení však nakonec budou zejména texty Simone Weil a Iris Murdoch (v dostupných či pracovních překladech). Dotkneme se také problému morální pozornosti a indiference v kontextu současné evropské války, jak ji v této souvislosti reflektuje mj. ukrajinský filosof Konstantin Sigov.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Weil, S. "Bojujeme za spravedlnost?". in: T. Hejduk, K. Pacovská (eds.), Filosofie lásky a přátelství,, 2016.
-
Základní:
Weil, S. Duchovní autobiografie, in: Salve, 2/20, přek. Irena Gobelová. Praha, 2013.
-
Základní:
MerleauPonty, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: Oikoymenh, 2013. ISBN 978-80-7298-485-5.
-
Základní:
Murdoch, Iris. The sovereignty of Good. London: Routledge, 1971. ISBN 978-0-415-25399-4.
-
Základní:
Weil, S. Tíže a milost, přel. A Beguivin. Kalich, Praha, 2009.
-
Základní:
O. Koupil, M. Kyralová, P. Mareš. Vyznání. Kostelní Vydří, 2015.
-
Doporučená:
Karfíková, L. Attention in Augustine, in: Rhizomata2021, str. 247-270.
-
Doporučená:
Caston,V. Connecting traditions: Augustine and the Greeks on intentionality, in: D. Perler ( vyd.), Ancient and medieval theories of intentionality, str. 23-45.. Leiden, 2001.
-
Doporučená:
Ricoeur, Paul:. Čas a vyprávění I. Praha, OIKOYMENH 2000..
-
Doporučená:
Caprioglio Panizza, S. The Ethics of A ttention, Engaging the Real withIris Murdoch and Simone Weil. Routledge, New York, London, 2022.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|