|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / MHIE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
MHIE
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
History of Ethics
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / 20
|
0 / 0
|
1 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
The aim of the course is to introduce the most important authors and topics in the history of ethics in connection to the contemporary debates in ethics.
|
Požadavky na studenta
|
Requirements
1. Attendance at classes.
2. Reading of obligatory literature and discussion in class.
3. You are required to write a term paper (3500-4500 word range) on a chosen topic from the one we discuss in class. Make sure you pick a focused topic that is organized around a clear research question and author. Do not merely reproduce basics from the literature, but engage with an issue/question/riddle and provide textual references. We trust you to find your own themes but it is advisable to have us check your topic before you start writing.
4. To obtain the "active participation", we require each participant to regularly submit questions/ commentaries to us. The question/commentary should engage with an aspect of the week's course reading that is particularly difficult/interesting/relevant/thought-provoking or something else that catches your attention. Questions/comments should be about 100-150 words long, and provide some context to make the issue you raise intelligible to the casual reader. You are required to prepare 6 such questions/commentaries for Ancient Ethics and 6 for Modern Ethics.
|
Obsah
|
The course comprises of 4 hours/week. Two hours will be dedicated to Ancient Ethics (taught by Laura Candiotto) and two hours to Modern Ethics (taught by Antony Fredriksson). We aim at a regular classroom discussion each week, starting from the reading of a selection of primary texts relevant to the topics of the lecture part.
Contents
Ancient Ethics, Candiotto: Wednesdays 12-14
1. Ancient Ethics: virtue theory or eudaimonism? Sep 21
2. Dialogical inquiry and the Greek paideia Sep 28
Plato, The Seventh Letter, 340b3-342a
3. Plato's Socrates: Elenchus and self-examination Oct 5
Plato, Charmides, 155e2-157c6
4. The definition of virtue and Socrates' intellectualism Oct 12
Meno 70a-100b (selections)
5. Plato's conception of the soul: harmony and justice Oct 19
Plato, Republic, book 4: 435b-445b (selections)
6. The ethical value of eros and beauty Oct 26
Plato, Symposium 205d-206e; 210a-212b
7. The idea of the Good and the power of dialectic Nov 2
Plato, Republic, book 6: 508a-509c; book7: 514a-519d; 532a-534d
Note: On November 9 there is a break
8. Aristotle's perfectionism and eudaimonism Nov 16
Kraut, R. 2007. What is Good and Why: The Ethics of Well-Being. Harvard University Press, pp. 131-141.
9. Aristotle's conception of virtue and choice Nov 23
Korsgaard, C. M. 2008. The Constitution of Agency: Essays on Practical Reason and Moral Psychology (OUP), selections from the chapter "Aristotle's Function Argument".
10. Aristotle on the good human life Nov 30
Nussbaum, M. 2011. Creating Capabilities: The Human Development Approach. Harvard University Press, pp. 123-143.
11. Hellenist Ethics: the ideal of the wise man, and philosophy as a style of life
Dec 7
P. Hadot, 1995. Philosophy as a Way of Life. Blackwell, pp. 264-276.
12. Plotinus: contemplation and virtues, Dec 14
Selections from the Enneads, book 2.
Further readings (helpful sources for the essay)
Bobonich, C. (ed.). 2017. The Cambridge Companion to Ancient Ethics. Cambridge University Press.
Gill, C. (ed.). 2005. Virtue, Norms, and Objectivity: Issues in Ancient and Modern Ethics. Clarendon Press.
Hadot, P. 2002. What is Ancient Philosophy? Harvard University Press.
Nehamas, A. 1987. "Socratic Intellectualism". Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy, vol. 22, pp. 275-316.
Rowe, C. 1991. "Ethics in Ancient Greece" Blackwell. pp. 121-132.
Sauvé Meyer, S. 2008. Ancient Ethics: A Critical Introduction. Routledge.
Modern Ethics, Fredriksson: Thursdays 12-14
1. The Renaissance: Humanism Sep 22
2. The Enlightenment: Natural Law Sep 29
3. Thomas Hobbes: The Social Contract Oct 6
4. Empiricism: John Locke to David Hume Oct 13
5. Rationalism: Descartes, Spinoza and Leibniz Oct 20
Note on October 27 there is a break
6. Kant 1: Autonomy Nov 3
7. Kant 2: Deontology Nov 10
8. Utilitarianism: Bentham and J. S. Mill Nov 17
9. Feminism: Mary Wollstonecraft Nov 24
10. Karl Marx Dec 1
11. Friedrich Nietzsche Dec 8
12. Postmodernism Dec 15
Original texts and secondary literature, approx. 20 pages each week. The literature will be introduced during the first lecture.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Proficiency in English language |
Získané způsobilosti |
Students will
(1) acquire knowledge of the main ethical theories of Western Philosophy, from Socrates to Postmodernism;
(2) develop their understanding of some of the main philosophical debates and
practical issues which ethical theories have implications for;
(3) further develop some core philosophical skills in philosophy: interpreting primary texts,
reconstructing and evaluating arguments, engaging with the history of ideas, comparing authors, discussing theories;
(4) enhance their ability to write an essay which displays critical assessment along with knowledge of the literature. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|