|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHVFR / CED1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHVFR
/
CED1
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
České a evropské dějiny I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
České a evropské dějiny středověku a novověku I
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem cyklu přednášek je získání a prohloubení základních znalostí studentů v oboru českých a evropských dějin v časovém rozsahu antiky, středověku a novověku.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: prověření znalostí formou písemného testu.
Splnění studijní povinnosti předmětu (zápočtu) vychází z průběžného plnění úkolů k samostudiu zadaných jak v rámci prezenční, tak distanční výuky.
Komunikace: Bude probíhat prostřednictvím MS Teams a mailu, nebráním se ani FB Messengeru a osobním konzultacím v Litomyšli.
Výuka: Bude probíhat kombinací synchronní a asynchronní formy, tj. online přednášky a poskytnutí studijních opor v podobě textů přednášek a prezentací.
Požadavky na studenty: Účast na on-line konzultačním kolokviu, které proběhne 1x za měsíc v době, kdy je za standardních okolností běžně rozvrhována výuka předmětu. Průběžné studium zaslaných výukových materiálů a napsání seminární práce. Seminární práce na téma "Drobná památka v mém okolí a historický kontext jejího vzniku" v rozsahu tří normostran + poznámkový aparát. Odevzdání elektronicky do 20. prosince 2020 na email vyučujícího ve formátu Word nebo Pdf.
Forma zkoušky: Písemná zkouška buďto za osobní přítomnosti studenta a vyučujícího v prostorách FR Litomyšl (preferováno) nebo formou on-line testu.
|
Obsah
|
1) Keltové a Germáni na území Čech, příchod Slovanů, Sámova říše, Velká Morava. 2) Ranně středověká západní Evropa. 3) Svatá říše římská, Saská dynastie, boje o investituru a soupeření mezi Štaufy a Welfy. 4) Přemyslovci - vznik a utváření české státnosti. 5) Severní a střední Evropa v ranném středověku. 6) Byzantská říše a Kyjevská Rus v raném středověku. 7) Každodenní život středověkého člověka, církevní organizace, zemědělství, atd.. 8). Křížové výpravy; mocenské soupeření mezi Anglií a Francií, stoletá válka, války růží, Tudorovci. 9) Lucemburkové na českém trůně, vláda Karla IV. jako doba všestranného rozvoje zemí Koruny české. 10) Krize české církve a společnosti na přelomu 14. a 15. století. 11) Husitské války 12) Dozvuky husitství za vlády Jiřího z Poděbrad 13) Jagellonci na českém trůně. 14) Zánik Byzance a Osmanská říše, zámořské objevy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sochorová, M. Dějepis I. v kostce (pravěk, starověk, středověk). Havlíčkův Brod, 1999.
-
Základní:
Dějiny evropské civilizace I. Praha - Litomyšl, 1995.
-
Základní:
Dějiny zemí Koruny české I. Praha - Litomyšl, 1992.
-
Doporučená:
KOLEKTIV. České země v Evropských dějinách I. - II.. Praha - Litomyšl, 2006.
-
Doporučená:
Harna, J. - Fišer, R. Dějiny českých zemí I.. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Harna, J. - Fišer, R. Dějiny českých zemí II. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Drška, V. - Picková, D. Dějiny středověké Evropy. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Čapka, F. Dějiny zemí koruny české v datech. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Collins, R. Evropa raného středověku 300 - 1000. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Brooke, Ch. Evropa středověku v letech 962 - 1154. Vyšehrad, 2006.
-
Doporučená:
Honzák, F. Evropa v proměnách staletí. Praha, 1997.
-
Doporučená:
PĚKNÝ, T. Historie Židů v Čechách a na Moravě.. Praha: Sefer, 2001.
-
Doporučená:
Spunar, P. Kultura českého středověku. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Le Goff, J. Středověký člověk a jeho svět. Praha, 1999.
-
Doporučená:
ENNENOVÁ, E. Ženy ve středověku. Praha, 2001.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student dokáže postihnout a pochopit základní rysy vývoje českého státu v kontextu vývoje evropských i mimoevropských zemí, od časů starého Řecka do poloviny dvacátého století. A to z hlediska politického, hospodářského a kulturního vývoje.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|