|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BLOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BLOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Balkán - Orient (kulturní dialogy)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 20
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
6 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/BLOR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášky je především pochopení dvou různých sociokulurních aspektů, jež jsou spjaty s dobou pro bulharské dějiny neobyčejně složitou. Kurz se tedy snaží porozumět dvěma rovinám problému - vlastním reáliím osmansko-orientálního života na jedné straně a následné recepci těchto fenoménů na straně druhé.
|
Požadavky na studenta
|
Četba vybrané literatury - pohovor nad vybraným tématem.
V případě alternativní, distanční výuky bude student plnit úkoly zadávané vyučujícím písemnou formou (eventuálně v rámci synchronní výuky prostřednictvím MS Teams). Půjde především o četbu tematicky spjaté odborné literatury. Všechny čtenářské a jiné úkoly budou pravidelně vyhodnocovány. Kontakt vyučujícího se studenty bude probíhat především prostřednictvím e-mailu, v případě nutnosti též telefonicky v době konzultačních hodin.
|
Obsah
|
Balkán a osmanská expanze. Periodizace osmanské nadvlády. Balkán a islám. Balkán a turecká otázka v minulosti. Hospodářský úpadek v protikladu kulturního rozkvětu. Vlivy islámské kultury na Balkáně. Urbanistické vlivy - rozvoj osmanských měst na Balkáně. Architektonické vlivy. Kult vody v islámské architektuře na Balkáně. Veřejně prospěšné stavby. Turecké vlivy ve výtvarném umění. Duchovní kultura - vlivy literární. Jazykové vlivy turečtiny. Balkán a Orient dnes.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dorovský, Ivan. Balkán a Mediterán. Literárně historické a teoretické studie. Brno, 1997.
-
Základní:
Rychlík, Jan. Dějiny Bulharska. Praha, 2000.
-
Základní:
Rychlík, Jan; Kouba, Miroslav. Dějiny Makedonie. Praha: Lidové noviny, 2003.
-
Základní:
Fletcher, Richard. Kříž a půlměsíc. Praha: Mladá Fronta, 2004.
-
Základní:
Rychlík, Jan a kol. Mezi Vídní a Cařihradem 1 (Utváření balkánských národů). Praha, 2009.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Moderní dějiny islámských zemí. Praha: Univerzita Karlova. Karolinum, 1999.
-
Základní:
Wheatcroft, Andrew. Nevěřící. Střety křesťanstva s islámem. Praha, 2006.
-
Základní:
Said, Edward. Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha - Litomyšl, 2008.
-
Základní:
Hitzel, Frédéric. Osmanská říše. 15. ? 18. století. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Weithmann, Michael W. Balkán - 2000 let mezi Východem a Západem. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Todorova, Marija. Balkan, balkanizam. Sofija, 1999.
-
Doporučená:
Cvijić, Jovan. Balkánské otázky. Kulturní a politicko-zeměpisné stati. Praha: Česká grafická unie, 1924.
-
Doporučená:
Amort, Čestmír a kolektiv. Dějiny československo-bulharských vztahů. Praha, 1980.
-
Doporučená:
Sugar, Peter F. Southeastern Europe under Ottoman Rule, 1354-1804 . London, 1996.
-
Doporučená:
Grube, Ernst, J. Umění světa - Islámské umění . Praha, 1973.
-
Doporučená:
Palmer, Alan. Úpadek a pád Osmanské říše. Praha, 1996.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti by měli být schopni analyzovat jednotlivé kulturologické fenomény a adekvátně je zařadit do rámce kulturních i obecných dějin bulharského prostoru. Současně se po absolvování kurzu předpokládá všeobecná obeznámenost posluchačů s kulturně-historickým odkazem Bulharska v jednotlivých etapách jeho vývoje. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Projekce
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozhovor
|
|
|
|