|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BOPSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BOPSP
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Odborný písemný projev
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
52 / 59
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
44 / 44
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/OPSP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit frekventantům osvojit si základní teoretické znalostí a především praktické dovedností při tvorbě odborného textu. Studenti budou vedeni k tomu, aby se naučili maximálně využívat možností českého jazyka. Prostřednictvím jednotlivých cvičení se studenti seznámí s nejdůležitějšími formami odborného textu v rozpětí od kratších (anotace, resumé, recenze) přes středně dlouhé (zprávy, články, přednášky) až po rozsáhlejší (odborné studie, monografie). Pozornost bude soustředěna na postupné zvládání jednotlivých fází vzniku textu (výběr vhodného titulu, formální členění, celková kompozice textu s ohledem na prezentovaná fakta). Bude též brán ohled na současné tendence využití postupů tvůrčího psaní jako jednoho z prostředků vědeckého výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
Ke zkoušce se doporučuje účast na přednáškách a studium doporučené literatury - účast na seminářích a plnění průběžných úkolů je povinné, připouští se maximálně 3 absence za semestr. Součástí zkoušky bude prověření teoretických znalostí a současně prokázání praktických dovedností formou cvičení.
|
Obsah
|
Základní styly odborného psaní. Volba tématu.
Typy odborných textů.
Struktura odborného textu. Redukovaný text.
Bibliografické citace. Rešerše.
Členění textu.
Citační norma.
Zásady publikační etiky.
Strategie textu.
Strategie psaní.
Formální zásady při psaní textu.
Znaky odborného textu, způsoby jeho čtení.
Volba tématu a příprava osnovy práce.
Abstrakt.
Vytváření bibliografie k vybranému tématu.
Rešerše a excerpce.
Vertikální a horizontální členění textu.
Bibliografické citace.
Citace a parafráze.
Anotace. Tvorba resumé.
Argumentace.
Grafické a jazykové normy, korektura textu.
Využití prostředků různých simplexních stylů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Marta Pató, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Bc. Kateřina Korábková, PhD. (20%),
Mgr. Marta Pató, Ph.D. (80%),
-
Vede seminář:
Mgr. Bc. Kateřina Korábková, PhD. (20%),
Mgr. Marta Pató, Ph.D. (80%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Základní:
KARLÍK, Petr, ed., NEKULA, Marek, ed. a PLESKALOVÁ, Jana, ed. Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Základní:
ČERNÝ, Václav. Úvod do literární historie.. Praha, 1993. ISBN 80-04-26004-7.
-
Rozšiřující:
Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
-
Rozšiřující:
Čmejrková, Světla. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Rozšiřující:
NOVOTNÁ, Hedvika, ed., ŠPAČEK, Ondřej, ed. a ŠŤOVÍČKOVÁ, Magdaléna, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
-
Rozšiřující:
Šmilauer, Vladimír. Technika filologické práce. Praha, 1955.
-
Doporučená:
kol. autorů ÚJČ. Internetová jazyková příručka.
-
Doporučená:
Šesták, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha, 1999.
-
Doporučená:
kol. autorů. Kurz práce s informacemi. FF MU.
-
Doporučená:
Lakoff, George. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-152-1.
-
Doporučená:
Řepa, M. Poetika českého dějepisectví. Brno, 2006.
-
Doporučená:
MATHESIUS, Vilém. Řeč a sloh. Praha, 1966.
-
Doporučená:
BONO, Edward de. Šest klobouků, aneb, Jak myslet.. Praha, 1997. ISBN 80-7203-128.
-
Doporučená:
Kožmín Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
KLIMEŠ, Lumír. Úvod do vědecké práce v jazykovědné bohemistice: (se zvláštním zřetelem k pracím seminárním a diplomovým). Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-740-8.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
32
|
Domácí příprava na výuku
|
32
|
Exkurze
|
4
|
Samostatná kritická četba
|
16
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kurzu budou schopni vytvářet odborné práce v rámci příslušného oboru. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|