|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / CSNO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
CSNO
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
České národní obrození mýtické a legendá
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
České národní obrození mýtické a legendární I
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 18
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
17 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/CSNO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s českým národním obrozením jakožto součástí evropského nacionálně emancipačního hnutí a specifikovat základní obrozenecké autostereotypy a heterostereotypy. Zvláštní zřetel je zaměřen na přetrvávající vliv obrozeneckých mýtů na naši současnost. Předmět přispěje k lepšímu pochopení významu iracionálních struktur při budování národní a sociální identity a tím také k uvědomění si vlastní pozice v současném světě. Absolvent semináře pozná historické kořeny moderní české kultury a získá znalost základních fenoménů, formujících v devatenáctém století naši národní mentalitu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro udělení zápočtu je přednesení referátu na vybrané téma.
Pro případ distanční výuky: písemný materiál bude pravidelně zasílán e-mailem, doporučuje se rozsáhlejší četba doporučené literatury (viz seznam v sekci Studijní materiály). K zápočtu bude požadováno zaslání písemného referátu na předem domluvené téma.
|
Obsah
|
Mýtus v dějinách. Počátky národního obrození, romantismus - mýtus jazyka a národa, antagonismus Češi versus Němci, mýtus slovanské vzájemnosti, romantická archeologie. Rukopisy (a jiné "památky") - mýtus slavné minulosti; Rok 1848 - mýtus revoluce, husitství, zrádná šlechta, sv. Václav, prostý lid a další mýty. Mor pomníkový" a národní festivity, protiklerikální tažení, národní podivíni, mýtus hospody, Habsburkové v českém povědomí a další mýty. Přelom století - mýtus dekadence, hermetismus, kosmopolitismus versus národovectví, spiknutí Omladiny, Jubilejní výstava; Rok 1918 - mýtus protirakouského odboje, rusofilství versus obrat k Západu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RAK, J. Bývali Čechové ? České historické mýty a stereotypy.. Jinočany, 1994.
-
Základní:
MAREK, J. Česká moderní kultura.. Praha, 1998.
-
Základní:
MACURA, V. Český sen.. Praha, 1998.
-
Základní:
MACURA, V. Znamení zrodu. České národní obrození jako kulturní typ.. Jinočany - 2.vydání, 1995.
-
Doporučená:
POKORNÝ, J. Český svět 1889-1918.. Praha, 1997.
-
Doporučená:
VOŠAHLÍKOVÁ, P. Jak se žilo za časů Františka Josefa I.. Praha, 1996.
-
Doporučená:
KŘEN, J. Konfliktní společenství. Češi a Němci 1780-1918.. Praha, 1990.
-
Doporučená:
ČORNEJ, P., KOFRÁNKOVÁ, V. a kol. Místa paměti v procesu formování moderního českého národa. Praha, 2021.
-
Doporučená:
TŘEŠTÍK, D. Mysliti dějiny.. Praha-Litomyšl, 1999.
-
Doporučená:
PYNSENT, R.B. Pátrání po identitě.. Jinočany, 1996.
-
Doporučená:
POKORNÝ, J., HOJDA, Z. Pomníky a zapomníky.. Praha-Litomyšl, 1996.
-
Doporučená:
HROCH, M. V národním zájmu.. Praha, 1999.
-
Doporučená:
ČORNEJOVÁ I., RAK, J., VLNAS, V. Ve stínu tvých křídel.. Praha, 1995.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolvent semináře pozná historické kořeny moderní české kultury a získá znalost základních fenoménů, formujících v devatenáctém století naši národní mentalitu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|