|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / LIEKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
LIEKO
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Literatura a ekologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 40
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHV/LIEKO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit účastníky základním metodickým a terminologickým aparátem nutným pro porozumění kulturním souvislostem současného ekologického myšlení. Literatura představuje modelový případ, pozornost bude tudíž zaměřena k těm aspektům literární teorie, které s ekologií jakýmkoliv způsobem souvisejí (především k tzv. ekokritice). Základní ekologická (ekosofická, enviromentalistická) terminologie bude konfrontována s různými přístupy k interpretaci literárních textů (strukturalismus, fenomenologie a hermeneutika, close reading, atd.), součástí probíraných témat jsou informace o aktuálních ekologických a literárně teoretických problémech.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná docházka podle dohodnutých pravidel a aktivní účast na semináři je hlavní podmínkou udělení zápočtu, každý účastník semináře navíc vystoupí s podrobným referátem na vybrané téma.
|
Obsah
|
Ekologie, ekosofie, kulturní a sociální enviromentalistika. Ekokritika v kontextu ekologie kultury a kulturní ekologie. Různá pojetí a konkrétní obrazy přírody v literatuře. Ekologické pozadí vzniku a distribuce literárních textů. Alternativní hodnotové orientace a životní styly v literatuře. Literární inspirace domorodými kulturami a její význam.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
STIBRAL, K. Darwin a estetika... Červený Kostelec, 2006.
-
Doporučená:
ZEMÁNEK, J. Divočina - příroda, duše, jazyk. Praha, 2003.
-
Doporučená:
NAES, A. Ekologie, pospolitost a životní styl. Tulčík, 1996.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. Praha, 1994.
-
Doporučená:
LUŽNÝ, D. Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie. Brno, 2004.
-
Doporučená:
SCHAMA, S. Krajině a paměť. Praha, 2007.
-
Doporučená:
NUNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury... Brno, 2006.
-
Doporučená:
LÍMAN, A. Mezi nebem a zemím. Ideální místa v japonské tradici. Praha, 2001.
-
Doporučená:
SNYDER, G. Místo v prostoru (2002); Praxe divočiny (1999); Zemědům.. (2000). Praha, 1999.
-
Doporučená:
BATESON, G. Mysl a příroda, nezbytná jednota. Praha, 2006.
-
Doporučená:
SEED, J., MACYOVÁ, J. ET AL. Myslet jako hora. Prešov, 1992.
-
Doporučená:
B2LOHRADSKÝ, V. Myslet zeleň světa. Rozhovor s Karlem Hvížďalou. Praha, 1991.
-
Doporučená:
ANDERSON, H., A. Náčelník: Ernest Thompson Seton a mizející Západ. Praha, 2012.
-
Doporučená:
STIBRAL, K. O malebnu. Estetika přírody mezi zahradou a divočinou. Praha-Brnoi, 2013.
-
Doporučená:
SINGER, P. Osvobození zvířat. Praha, 2001.
-
Doporučená:
LIBROVÁ, H. Pestří a zelení: Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno, 1994.
-
Doporučená:
ABRAM, D. Procitnutí do živé země. Praha, 2009.
-
Doporučená:
STIBRAL, K. Proč je příroda krásná,? Estetické vnímání přírody v novověku. Praha, 2005.
-
Doporučená:
LENCOVÁ, R. Proměna odpadu - proměna duše. Praha, 2002.
-
Doporučená:
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, 2000.
-
Doporučená:
DU NANN WINTER, D., KOGER, S., M. Psychologie enviromentálních problémů. Praha, 2009.
-
Doporučená:
CAGANOVÁ, J. M. Putování. Tam, kde se střetávají šamanismus a psychologie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
ŠAFAŘÍK, J. Sedm listů Melinovi. Z dopisů příteli přírodovědci. Brno, 1993.
-
Doporučená:
MIKŠÍČEK, P. Sudetská pouť aneb Waldgang. Praha, 2006.
-
Doporučená:
PEPRNÍK, M. Topos lesa v americké literatuřa. Brno, 2005.
-
Doporučená:
THOREAU, H. D. Toulky přírodou. Praha-Litomyšl, 2010.
-
Doporučená:
KLIKOVÁ, A., KLEISNER, K. Umwelt. Koncepce žitího světa Jakoba von Uexkulla. Červený Kostelec, 2006.
-
Doporučená:
KRAKAUER, J. Útěk do divočiny. Praha, 2007.
-
Doporučená:
LIBROVÁ, H. Vlažní a váhaví. Brno, 2003.
-
Doporučená:
THOREAU, H. D. Walden aneb Život v lesích. Praha-Litomyšl, 2006.
-
Doporučená:
PECHA, L. Woodcraft. Lesní moudrost a lesní bratrstvo. Olomouc, 1999.
-
Doporučená:
McKIBBEN, B. Zeemě. Jak přežít na naší nové, nehostinné planetě. Praha-Litomyšl, 2013.
-
Doporučená:
KOHÁK, E. Zelená svatozář. Kapitoly z ekologiké etiky. Praha, 2000.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou schopni přiměřeně poučené a kritické orientace v současných ekologických tématech, budou způsobilí aplikovat literárně teoretický diskurs v rámci analýzy hodnotových východisek odlišných kultur a estetických stylů v dnešním globálním rámci. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování
|
|
|
|