|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / SDSL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
SDSL
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Středoevropská dobrodružství slovanských
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Středoevropská dobrodružství slovanských literatur
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
10 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je snaha analyzovat literární proces v geokulturních hranicích střední Evropy. Pozornost je soustředěna na prolínání chronologicky pojímaných literárních fenoménů a jejich konkrétní uplatnění na vývojovém rámci národních literatur. Interpretace jednotlivých témat sleduje především vývojovou linii vztahu mezi autorem, jeho (národní / kulturní) identitou, jazykem a kolektivem příjemců (čtenářů). V centru pozornosti stojí proto také otázka hranic mezi národními a nadnárodními markanty literární tvorby.
Kurz by měl hledat odpovědi na soubor následujících otázek:
jak se projevuje národní a kulturní příslušnost v autorské literatuře;
kde lze najít hranice mezi písemnictvím a literaturou s konkretizací na středoevropský kulturní prostor;
jak se odráží proces formování národní identity na literární činnosti jednotlivce a jejích estetických parametrech;
jak je vnímán v pozdějších narativech středoevropských národních literatur odkaz habsburské monarchie; jak je dnes vnímána a interpretována mnohodomost a vícejazyčnost moderního spisovatele aj.
|
Požadavky na studenta
|
Individuální četba vybraných materiálů.
Rozhovor nad četbou.
V případě alternativní, distanční výuky bude student plnit úkoly zadávané vyučujícím písemnou formou (eventuálně v rámci synchronní výuky prostřednictvím MS Teams). Půjde především o četbu beletrie tematicky spjaté s plánovanými tématy kurzu a příslušné základní odborné literatury. Všechny čtenářské a jiné úkoly budou pravidelně vyhodnocovány. Kontakt vyučujícího se studenty bude probíhat především prostřednictvím e-mailu, v případě nutnosti též telefonicky v době konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1) Úvod - cíle a metodologie kurzu. Jak chápat literární dobrodružství?
2) Střední Evropa ? definice literárního a geokulturního fenoménu. Typologie a retrospektiva základních koncepcí
3) Od ideologizace k mytologizaci ? fenomén střední Evropy očima literárního historika
4) Interpretační modely nejstarší literární tvorby v moderních sociokulturních kontextech
5) Hranice a úloha staroslověnského písemnictví v pozdějších narativech národních literatur
6) Proměny literárního baroka
7) Velká Morava - Habsburská monarchie: literární paralely a vývojové křižovatky
8) Romantismus u Slovanů ? hranice, chronologie, interpretační rámce
9) Tzv. národní obrození ve středoevropských literaturách. Interpretace a zpětně konstruované narativy
10) Parametry slovanské moderny ? možnosti výkladu a jejich estetické principy
11) Středoevropské literární regionalismy mezi tvůrčí individualitou a národní literaturou
12) Mezi modernou a postmodernou. Středoevropské a slovanské literární transformace
13) Celková sumarizace: shrnutí význačnějších momentů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bibó, I. Bída malých národů východní Evropy . Brno, 1997.
-
Základní:
Kol.aut. Českoslovenství - součást evropanství : o vzájemnosti a svébytnosti střední Evropy . Brno, 1996.
-
Základní:
Magris, C. Dunaj. Praha, 2010.
-
Základní:
Křen, J. Dvě století střední Evropy . Praha, 2005.
-
Základní:
Hroch, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha, 2009.
-
Základní:
Kutnar, F. Obrozenecké vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenecké. Praha, 2003.
-
Základní:
Máchal, Jan. Slovanské literatury I.-III.. Praha, 1929.
-
Základní:
Wollman, Frank. Slovesnost Slovanů. Praha, 1928.
-
Základní:
Černý, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti I.-IV.. Jinočany - Praha, 2005.
-
Základní:
Wandycz, P. Střední Evropa v dějinách od středověku do současnosti : cena svobody . Praha, 1998.
-
Základní:
Hroch, Miroslav. V národním zájmu.Požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století v komparativní perspektivě. Praha, 1999.
-
Základní:
Černý, V. Vývoj a zločiny panslavismu. Praha, 1995.
-
Základní:
Macura, Vladimír. Znamení zrodu (České národní obrození jako kulturní typ). Jinočany, 1995.
-
Rozšiřující:
Hrbata, Z.; Procházka, M. (eds.). Český romantismus v evropském kontextu . Pardubice, 1993.
-
Rozšiřující:
Kol.aut. Edvard Beneš a střední Evropa . Praha, 1994.
-
Rozšiřující:
Dančák, B. (ed.). Integrační pokusy ve středoevropském prostoru I. . Brno, 1998.
-
Rozšiřující:
Kol.aut. Istorija literatur zapadnych i južnych slavjan : v trech tomach. Moskva, 2001.
-
Rozšiřující:
Hrbata, Z. Romantismus a Čechy : témata a symboly v literárních a kulturních souvislostech . Jinočany, 1999.
-
Rozšiřující:
Kol.aut. Slovanství ve středoevropském prostoru - iluze, deziluze a realita . Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Kol.aut. Środkowoeuropejskie dziedzictwo Cyrylo-Metodiańskie . Katowice, 1999.
-
Rozšiřující:
Havelka, M. Západní, východní a střední Evropa jako kulturní a politické pojmy . Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Brtáň, R. Barokový slavizmus. Liptovský Mikuláš, 1939.
-
Doporučená:
Bobrownicka, Maria (ed.). Bobrownicka, Maria: Narkotyk mitu (Szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych). Kraków, 1995.
-
Doporučená:
Masaryk, T.G. Česká otázka ; Naše nynější krize ; Jan Hus . Praha, 2000.
-
Doporučená:
Kalista, Z. České baroko. Praha, 1941.
-
Doporučená:
Macura, Vladimír. Český sen. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Šalanda, Bohuslav. Folklór, tradice a stereotypy. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Řezník, Miloš. Formování moderního národa (Evropské ?dlouhé? 19. století). Praha, 2003.
-
Doporučená:
Kol.aut. Formování moderních národů ve střední a východní Evropě v 19. a 20. století . Praha - Sofija, 2010.
-
Doporučená:
Papoušek, Vladimír; Tureček, Dalibor: . Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl, 2005.
-
Doporučená:
Bobrownicka, Maria (ed.). Język i tożsamość narodowa. Slavica. Kraków, 2000.
-
Doporučená:
Rupnik, J. Jiná Evropa. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Wollman, F. K methodologii srovnávací slovesnosti slovanské. Brno, 1936.
-
Doporučená:
Kučera, R. Kapitoly z dějin střední Evropy. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Holý, L. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Tureček, D. (ed.). Národní literatura a komparatistika. Brno , 2009.
-
Doporučená:
Masaryk, T.G. Nová Evropa : (Stanovisko slovanské). Brno, 1994.
-
Doporučená:
Krejčí, Karel. Sociologie literatury. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Pospíšil, I. Střední Evropa a Slované . Brno, 2006.
-
Doporučená:
Ďurišin, D. Teória medzileterárného procesu. Bratislava, 1985.
-
Doporučená:
Dvorník, F. Zrod střední a východní Evropy : mezi Byzancí a Římem . Praha, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou schopni hlubšího porozumění multikulturních vztahů a událostí kulturních dějin ve středoevropském prostoru. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
- Rozhovor
|
|
|
|