|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / TPSA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
TPSA2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Seminář tvůrčího psaní II
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 36
|
0 / 0
|
0 / 4
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KLKS/TPSA1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na podporu rozvoje osobní kreativity a kritického myšlení v estetických, převážně literárních souvislostech, tj. na pozadí tvorby textových útvarů literárního typu, v tomto případě básní. Účastníci kursu budou prakticky uvedeni do několika vybraných poetik moderní a postmoderní poezie, a to domácí i překladové, podobně jako v rámci prvního seminárního kurzu bude využívána průběžná skupinová a individuální zpětná vazba, nikdy však k přímému posuzování či hodnocení vznikajících poetických výtvorů. Vedle detailních vhledů do podstaty básnických žánrů a adekvátních poetických a rétorických postupů zahrnují zařazené aktivity rovněž poznatky ze současné literární teorie, psychologie kreativity a kognitivních věd. Jeden z hlavních, byť z hlediska výuky tvůrčího psaní nepřímých cílů seminářů představuje snaha vědomě narušovat konformními, konvenčními stereotypy formované představy o soudobé poezii a umělecké literatuře jako takové.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou získání zápočtu je vedle aktivní účasti na seminářích především odevzdání autorských textů v dohodnutém počtu, žánrové podobě, rozsahu a formátu, v tomto případě 10 básní založených na cvičeních v semináři.
Řečené platí také pro fáze výuky, která bude realizována z důvodů pandemické situace distančně (online), a to jednak prostřednictvím mailové korespondence (metodické dokumenty ve Wordu, Power Pointu) a videokonzultací (videoseminářů) prostřednictvím MS Teams.
|
Obsah
|
1. Rytmus a imaginace jako dva fundamentální, nadčasové aspekty básnického umění.
2. Využití volného verše a dalších příbuzných estetických tendencí v moderní poezii.
3. Otevřené, sebereflektivní pole básně jako textové zrcadlo osobního rozvoje.
4. Sémantické, prozodické, rétorické, syntaktické a lexikální úrovně básně.
5. Paralelní texty jako nástroj vědomě intertextuální a intermediální tvůrčí práce.
6. Meditační postupy a tvorba poetických textů, prožitek osobního imaginačního prostoru.
7. Báseň jako kreativní pole, cesta mentálním a pocitovým labyrintem mysli.
8. Transdisciplinární přesahy metodologie tvůrčího psaní v kontextu současné soudobé vědy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
PIORECKÝ, Karel. česká literatura a nová média. Praha, 2016.
-
Doporučená:
PIORECKÝ, Karel. Česká poezie v postmoderní situaci.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
ĆERVENKA, M. Dějiny českého volného verše. Brno, 2001.
-
Doporučená:
STUDENÝ, J. Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
ČERVENKA, M. Fikční světy lyriky. Praha-Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
VÁŠA, P. Fyzické básnictví. Brno, 2011.
-
Doporučená:
ZÁBRANA, J. (ed.). Jak se dělá báseň. Praha, 1999.
-
Doporučená:
GOSWAMI, A. Kvantová kreativita. Myslete kvantově, buďte kreativní.. Olomouc, 2016.
-
Doporučená:
JIRÁČEK, P. Lyrický rytmus. O spojení zvuku a smyslu ve verši. Brno, 2007.
-
Doporučená:
BRETON, André. Manifesty surrealismu. Praha, 2005.
-
Doporučená:
BUZAN, T. Mentální mapování. Praha, 2007.
-
Doporučená:
MALÝ, R. (ed.). Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát. Praha, 2013.
-
Doporučená:
KOL. AUTORŮ. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pre učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava, 2007.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha, 1967.
-
Doporučená:
BRUKNER, J.-FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
-
Doporučená:
STUDENÝ, J. Povytažený dráp. Eseje o tvůrčím psaní.. Červený Kostelec, 2016.
-
Doporučená:
DE BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha, 1998.
-
Doporučená:
FIŠEROVÁ. Sylvie ? STARÝ, Jiří. Původ poezie. Proměny poetické inspirace v evropských a mimoevropských kulturách.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
FIŠER, ZbynFIŠER, Z.-HAVLÍK, V.-HORÁČEK, R. Slovem akcí obrazem. Příspěvky k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno, 2010.
-
Doporučená:
QUENEAU, R. Stylistická cvičení. Praha, 1997.
-
Doporučená:
DE BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha, 1997.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. (ed.). Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole.. Brno, 2005.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní.. Brno, 2001.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
-
Doporučená:
CAMERONOVÁ, J. Umělcova cesta. Duchovní cesta k vyšší kreativitě. Praha, 2000.
-
Doporučená:
IBRAHIM, R.-PLECHÁČ, P.-ŘÍHA, J. Úvod do teorie verše. Praha, 2013.
-
Doporučená:
BRADBURY, R. Zen a umění psát. Praha, 1998.
-
Doporučená:
DROIT, R.-P. 101 experimentů z každodenní filosofie. Praha, 2003.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kursu v návaznosti na TPSA1 prohloubí své vyjadřovací schopnosti (včetně vědomé literární stylizace vlastního textu), získají přehled o základních metodách rozvoje tvořivého myšlení, budou lépe rozumět tvůrčímu procesu jako takovému, naučí se využívat osobní a skupinové dynamiky v rámci své práce s inspiračními podněty různého původu a druhu. V praxi si účastníci ověří dosavadní vědomosti z literární teorie a rozšíří je o další praktické vhledy do její aplikace v různých žánrech a stylech básnické tvorby. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
- Rozhovor
|
|
|
|