|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOANCH / C870
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOANCH
/
C870
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Bioanorganická chemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s chemií a vlastnosti vybraných prvků a sloučenin s ohledem na jejich funkci v biologických systémech nebo jejich toxicitu.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžná kontrola studia během semestru se provádí formou 2 písemných prácí, jejichž výsledky se započítávájí do celkové klasifikace.
|
Obsah
|
úvod do předmětu: formulace úkolů, literatura
chemie prvků 1 skupiny - alkalické kovy, biologická funkce, sodno-draselná pumpa.
chemie prvků 2 skupiny - kovy alkalických zemin, biologická funkce x toxicita, ukládání vápníku v kostech, chlorofyl (Mg)
chemie prvků přechodných kovů, biologická funkce, metaloenzymy, glukozový toleranční faktor (Cr), superoxid dismutáza (Mn), vitamín B12(Co)
hemoglobin a cytochromy (Fe), hemocyanin (Cu),
cis-platina, historie, mechanismus účinku, platinová cytostatika dalších generací
neplatinová antitumorová léčiva, další možnosti použití přechodných kovů jako metaloterapeutika.
biologická funkce Zn (enzymatické cykly) x toxicita kovů (Cd, Hg)
nekovy, vodík, vazba vodíkovým můstkem, teorie kyselin a zásad.
chemie prvků 14 skupiny, biopolymery (Si), toxicita (Ge, Sn, Pb)
chemie prvků 15 skupiny, biologická fixace dusíku, toxicita (As, Sb, Bi)
chemie prvků 16 skupiny, biologická funkce x toxicita, ozón, vazebné možnosti síry v biologických strukturách
chemie prvků 17 skupiny, biologická funkce, kyslíkaté a halogenvodíkové kyseliny, struktura x kyselost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bertiny I., Gray B.H., Lippard S.J.,Valentine J.S. Bioinorganic Chemistry. University science Books, California., 1994.
-
Doporučená:
Deutche Forschungemeinschaft. Bioinorganic Chemistry. WILEY-VCH, Weinheim., 1997.
-
Doporučená:
Robert R. Crichton. Biological inorganic chemistry. 2007. ISBN 978-0-444-52740-0.
-
Doporučená:
Jacimirskij K.B. Einfűhrung in die bioanorganische Chemie. Akademie-Verlag, Berlin, 1980.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test
|
10
|
Sběr materiálu
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Účast na výuce
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalosti obecné a anorganické chemie, organické chemie, biologie a biochemie. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají znalosti související s biologickou funkcí nebo případnou toxicitou vybraných prvků. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
|
|
|
|