|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / K2FYZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
K2FYZ
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Fyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
11
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KOS/K1FYZ
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKO/K5CHI, KKO/K5OPJ, KKO/K5OPO
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení s fyziologickými funkcemi tkání, orgánů a mechanizmy, které se uplatňují v jejich řízení a udržování homeostázy. Seznamuje s patofyziologickými pochody, které mají význam v rozvoji řady onemocnění. Klinická výživa je zaměřena na metabolické změny při hladovění, podíl výživy na vzniku civilizačních chorob, dietologická doporučení a speciální postupy při aplikaci umělé výživy.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test z klinické výživy. Písemná zkouška (multivýběrový test), popř. ústní zkouška. Splnění povinné 80% účasti na přednáškách. Splnění písemného testu. Splnění zkoušky.
|
Obsah
|
Tělní tekutiny a krev, složení, význam, regulace objemu extracelulárních tekutin. Principy vzniku a vedení vzruchu, kontrakce hladkého, kosterního a srdečního svalu. Kardiovaskulární systém. Principy snímání EKG. Dýchací systém. Endokrinní systém. Fyziologie trávení a vstřebávání. Fyziologie vylučování. Centrální nervový systém. Základní složky výživy, metabolické nároky organizmu, hladovění. Malnutrice a imunititní odpověď. Dietologie, enterální výživa. Parenterální výživa, diabetik na umělé výživě. Obezita, redukce hmotnosti, antioxidanty. Výživa v těhotenství.
Seminář z klinické výživy, závěrečný test. Hodnocení EKG. Patofyziologie kardiovaskulárního systému. Patofyziologie dýchacího systému. Patofyziologie trávicího systému. Patofyziologie vylučovacího systému. Závěrečný seminář, opakování, konzultace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MOUREK, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. doplněné vydání. Praha: Grada, 2012.
-
Doporučená:
SILBERNAGL, S.; DESPOPOULOS, A. Atlas fyziologie člověka. 6. vydání. Praha: Grada, 2004.
-
Doporučená:
URBÁNEK, L.; URBÁNKOVÁ, P.; ŽÁK, J. A KOL. Klinická výživa v současné praxi. Brno: Jota, 2007.
-
Doporučená:
GROFOVÁ, Z. Nutriční podpora. Praha: Grada, 2007.
-
Doporučená:
FOLSCH, U. R.; KOCHSIEK, K.; SCHMIDT, R.F. A KOL. Patologická fyziologie. Praha: Grada, 2003.
-
Doporučená:
MULLEROVÁ, D. Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: Triton, 2003.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student má teoretické znalosti funkce a regulace jednotlivých systémů včetně nezbytné terminologie. Bude schopen odvozovat základní klinické projevy vyplývající z jejich poruch a příčiny funkčních změn organizmu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|