|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / K7EPI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
K7EPI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologické a etické aspekty ošetřov.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Psychologické a etické aspekty ošetřovatelství
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
11
[HOD/SEM]
Cvičení
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující se specifickými etickými a psychologickými aspekty ošetřovatelské péče.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné účasti na přednáškách a na cvičeních. Vypracování zadané písemné práce. Úspěšné složení ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Humanistické koncepce osobnosti (dialogický personalismus, behaviorismus, psychologické a psychoanalytické koncepce, existenciální fenomenologie, teologická antropologie) jako východisko pro sebepoznání, nalezení smyslu života všeobecné sestry nebo zdravotníka, způsobů seberealizace, rozvoje osobnosti a uspokojování potřeb. Základy péče o duševní zdraví v interpersonální i transcendentní perspektivě, práce s emocemi v zátěžových situacích (každodenní kontakt s emocemi souvisejícími s utrpením a smrtí), metody zvládání stresu a vlivu traumat na psychosomatiku, rozpoznání syndromu vyhoření a syndromu pomocníka, stínu šarlatána a nebezpečí bossingu i mobbingu ve zdravotnických institucích Principy zdravotnické etiky pro všeobecné sestry nebo zdravotníky v její aplikované podobě: informovaný konsenzus a další kazuistiky z ošetřovatelské práce, etika hodnot a rozvoj ctností zdravotnického a ošetřovatelského personálu. Etické poradenství. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění, otázka moci v pomáhajících profesích a utrpení pacientů plynoucí z nepečujícího přístupu zdravotníků. Psychosociální dovednosti sestry specialistky, principy family centered care ošetřovatelský model Travelbee, Orem, kompetence navazování vztahu, vytváření partnerství, spolupráce. Kvalita života, well-being, životní příběh v ošetřovatelské péči. Nenásilná empatická komunikace. Pracovní zátěž v pomáhajících profesích, morální distres. Podpůrné techniky k efektivnímu zvládání pracovní psychické zátěže, prevence syndromu vyhoření. Vztahy v zátěžových situacích. Systém psychosociální intervenční služby. Krizová intervence. Peer podpora. Supervize.
Týmová spolupráce (hodnoty, role, komunikace v týmu). Práce s životním příběhem pacienta. Supervize a reflexe vlastní práce. Sebereflexe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jitka Ročková, DiS. (100%),
doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D., MBA (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jitka Ročková, DiS. (100%),
doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D., MBA (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HEŘMANOVÁ, J.; VÁCHA, M. a kol. Etika v ošetřovatelské praxi. 1.vyd., Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
Základní:
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
-
Základní:
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 1.vyd., Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0528-9.
-
Základní:
ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. 4. vyd., Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.
-
Základní:
SLÁDEK, K.; KOPECKÝ, V. Spiritualita a psychosomatika. 1.vyd., Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2017. ISBN 978-80-7465-287-5.
-
Doporučená:
SLÁDEK, K. Ekologická spiritualita a etika. 1.vyd., Praha/Kroměříž: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-696-9.
-
Doporučená:
ROSENBERG, M.B. Nenásilná komunikace a moc. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1466-3.
-
Doporučená:
HONZÁK, R. Psychosomatická prvouka. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující se seznámí se základními východisky etiky, psychologie a spirituality člověka, které dokáže aplikovat do vlastního rozvoje osobnosti pracovníka pomáhajících profesí a konkrétní ošetřovatelské praxe. Studující se orientuje v dané problematice, umí techniky potřebné k práci v týmu, zvládání pracovní zátěže, zvládání utrpení, strachu, úzkosti a agrese u pacientů, dovede rozlišovat etické a neetické jednání v péči o různé skupiny pacientů. Získané poznatky a dovednosti je schopen aplikovat do praxe. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
|
|
|
|