|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / K7VST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
K7VST
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Základy vybraných stimulačních technik
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
30 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšířit studujícím znalosti a dovednosti z bazální stimulace o nové techniky a doplnit informace o dalších mezinárodně akreditovaných konceptech a modelech, které jsou v České republice dostupné a využívané.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné účasti na cvičeních. Splnění zadané písemné práce. Úspěšné složení ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Základy neurofyziologie (neuroplasticita mozku) a prenatální vývojové psychologie. Vliv stimulačních technik na vnímání jedince při ošetřovatelské péči.
Základy konceptu Bazální stimulace a jeho historie. Autobiografická anamnéza. Somatická stimulace. Techniky na podporu dýchání. Vestibulární a vibrační stimulace. Optická stimulace, auditivní a taktilně haptická stimulace. Olfaktorická, orální a orofaciální stimulace. Snoezelen (zážitkový seminář). Koncepty na podporu vnímání pacientů s demencí (psychobiografický model péče, reminiscence, validační terapie, smyslová terapie, ?). Kinestetická mobilizace. Zpracování písemné práce (kazuistiky) na vybraném klinickém pracovišti. Prezentace kazuistik - seminář.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy (praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách). Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2015. ISBN 978-80-9070-531-9.
-
Základní:
PROCHÁZKOVÁ, E. Biografie v péči o seniory. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-1008-7.
-
Základní:
VOJTOVÁ, H. Jak (ne)přesadit starý strom: Koncept Smyslové aktivizace v péči o seniory a osoby s onemocněním demencí. Frýdek-Místek: Jokl, 2018. ISBN 978-80-270-4386-6.
-
Základní:
GRŰNEROVÁ LIPPERTOVÁ, M. Multisenzorická stimulace. 1. vyd., Praha: Galen, 2020. ISBN 978-80-7492-447-7.
-
Základní:
VOJTOVÁ, H. Musíme si pomáhat, aneb domácí péče o seniora s demencí. 1. vyd., Frýdek-Místek: JOKL, 2020. ISBN 978-80-88070-01-6.
-
Doporučená:
FRIEDLOVÁ K. Bazální stimulace pro učitele předmětu ošetřovatelství. 2. vyd. Frýdek-Místek: Institut bazální stimulace, 2009.
-
Doporučená:
FRIEDLOVÁ K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
Doporučená:
MORALES C R. Orofaciální regulační terapie-metoda terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006.
-
Doporučená:
PROCHÁZKOVÁ E. Práce s biografií a plány péče. Praha: Mládá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3186-8.
-
Doporučená:
BÖHM E. Psychobiografický model péče podle Böhma. Praha: Mladá fronta, 2016. ISBN 978-80-204-3197-4.
-
Doporučená:
ŠPATENKOVÁ N, BOLOMSKÁ B. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
-
Doporučená:
WEHNER L, SCHWINGHAMMER Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2013.
-
Doporučená:
FILATOVÁ, R. Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
-
Doporučená:
FEIL N. Validacia. Cesta, ako porozumirť starým dezoriemtovaným ĺuďom. 2. vyd., Bratislava: OZ Terapeutika, 2017. ISBN 978-80-971766-1-7.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující umí aplikovat techniky jednotlivých prvků konceptu bazální stimulace a orofaciální stimulace. Má základní znalosti o technikách na podporu vnímání a komunikace u pacientů s různými onemocněními, zvláště s demencí. Má přehled o možnostech dalšího vzdělávání v těchto konceptech. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|