|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / K7ZEC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
K7ZEC
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Edukace v ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnutí prohlubujících informací o procesu edukace a praktický nácvik dovedností pro edukaci za použití široké škály edukačních metod.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 50% účasti na přednáškách. Splnění povinné aktivní 80% účasti na cvičeních. Zpracování zadané písemné práce. Splnění písemného testu.
|
Obsah
|
Úvod - základní terminologie, typy edukace, andragogika, vývoj edukace v ošetřovatelství, předpoklady edukace, právní normy, role sestry při edukaci, teorie učení. Edukační proces - přehled, posuzování edukanta, edukační potřeby, připravenost se učit, styly učení. Posuzování edukanta - vývojová období edukanta od narození přes dospělost po stáří, edukační strategie pro každé vývojové období. Posuzování edukanta - motivace, spolupráce, chování klienta pro podporu zdraví, překážky v edukaci, gramotnost, nástroje k měření porozumění edukačním materiálům. Posuzování edukanta - nástroje k měření porozumění edukačním materiálům, Mistríkův vzorec obtížnosti textu, další vybrané testy. Posuzování edukanta - strategie pro edukaci klientů závislých na návykových látkách, klientů s handicapem a dalšími zvláštními potřebami. Plán edukace - cíl edukace, Bloomova taxonomie edukačních cílů Edukace jednotlivce a skupinová edukace, metody prolomení ledu, plán edukace, edukační smlouvy, edukační prostředí a prostředky. Realizace edukace - metody edukace pro individuální a skupinovou edukaci, podpora efektivnosti edukace, pozvání experta do edukační lekce. Realizace edukace - používání otázek / zvládání otázek v edukační lekci, zpětná vazba v edukační lekci, technologie v edukaci. Hodnocení edukace - druhy evaluace, edukační záznam v praxi.
Zkušenosti s edukací - diskuze: styl učení, připravenost se učit. Edukace v dětství, edukace dospělých, edukace v období stáří. Role rodiny v edukaci. Porozumění edukačním materiálům. Edukace klientů závislých na návykových látkách, klienta s handicapem a dalšími zvláštními potřebami. Cíle edukace, edukační plán, edukační smlouvy a příprava prostředí pro edukace Metody edukace. Hodnocení. Edukační záznam v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada, 2014.
-
Základní:
ŠPATENKOVÁ, N. Edukace seniorů.. Praha: Grada, 2015.
-
Základní:
KAAS, J.; STASKOVÁ, V.; ŠULISTOVÁ, R. Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelství. Dostupné z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/administrace/clankyfile/20161128104101611321.pdf. Kontakt, 2016.
-
Základní:
GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta.. Praha: Grada, 2017.
-
Základní:
MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
-
Základní:
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
-
Doporučená:
KUDLOVÁ, P.; TOMANOVÁ, D. Didaktická vybavenost edukační lekce. In DUŠOVÁ, D. et al. Trendy v ošetřovatelství III. Ostrava: Ostravská Univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2004, s. 93-102. Dostupné z: http://lf.osu.cz/uom/dokumenty/uom-publikace/trendy-iii-2004.pdf. Ostrava: Ostravská Univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2004.
-
Doporučená:
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál, 2010.
-
Doporučená:
KUDLOVÁ, P.; TOMANOVÁ, D. Edukace osob s diabetem a programová léčba. Dostupné z: http://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2009/88/01.pdf.. Interní medicína pro praxi, 2009.
-
Doporučená:
ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Doporučená:
BASTABLE, S. B. Essentials of patient education. 2. rev. vyd. Sudbury: Jones and Bartlett, 2016. ISBN 9781284104448.
-
Doporučená:
BUZAN, T. Mentální mapování. 1. vyd. Praha: Portál, 2007.
-
Doporučená:
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
-
Doporučená:
NEMCOVÁ, J. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2010.
-
Doporučená:
CHRASTINA, J.; DRLÍK, D. Možnosti ovlivnění symptomatologie, kontroly a self-managementu asthma bronchiale edukačními programy a intervencemi: syntéza zahraničních poznatků. Kazuistiky v alergologii, pneumologii a ORL, 2016.
-
Doporučená:
BASTABLE, SUSAN B. Nurse as educator: Principles of teaching and learning for nursing practice.. 3. vyd. Boston: Jones and Bartlett, 2008.
-
Doporučená:
ŠULISTOVÁ, R.; TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
-
Doporučená:
CHLUP, R. Terapeutická edukace. Interní medicína pro praxi. Dostupné z: http://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2009/88/01.pdf. Interní Med., 2009.
-
Doporučená:
MCDONALD, MARY E. The nurse educator's guide to assessing learning outcomes. Boston: Jones and Bartlett, 2007.
-
Doporučená:
HAJDUCHOVÁ, H. et al. Zdravotní gramotnost seniorů a její vliv na zdraví a čerpání zdravotních služeb. Praktický lékař, 2017.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student umí získat edukační anamnézu. Student zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích. Student zvládá vypracování edukace a edukačních programů pro sestry. Student úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu. Student je schopen na edukaci pohlížet ze systémového hlediska. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
|
|
|
|