|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / P9ZEC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
P9ZEC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Edukace ve zdravotnictví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
14
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KKO/P7VVA
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnutí prohlubujících informací o procesu edukace a praktický nácvik dovedností pro efektivní edukaci ve zdravotnictví zahrnující posuzování, plánování, implementaci a hodnocení.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 50% účasti na přednáškách.
Splnění povinné aktivní 80% účasti na cvičeních.
Zpracování zadané písemné práce.
Splnění didaktického / písemného testu.
|
Obsah
|
Úvod - základní terminologie, typy edukace, význam edukace, předpoklady edukace, právní normy, teorie učení, základní otázky o edukaci, edukace na základě důkazů
Edukační proces
Posuzování edukanta
Cíl edukace, taxonomie v edukaci, plán edukace, edukační smlouvy
Gramotnost, čtivost edukačních materiálů, motivace
Vývojová stádia, pacienti se zvláštními potřebami
Bariéry v edukaci
Příprava pomůcek a prostředí
Prolomení ledu
Implementace edukace
Podpora efektivnosti
Používání otázek, zpětná vazba
Hodnocení edukace
Technologie v edukaci, budoucí trendy
Smlouvy o učení
Zkušenosti se vzděláváním - diskuse: hodnocení učebních potřeb, styl učení, připravenost učit se
Vzdělávání ve zdravotnictví v průběhu života
Zdravotní gramotnost, porozumění výukovým materiálům
Cíle vzdělávání, vzdělávací plán, vzdělávací smlouvy a příprava podmínek pro vzdělávání
Výukové metody, výukové materiály
Hodnocení. Edukační záznamy v praxi
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beneš, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
-
Základní:
MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
-
Doporučená:
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
Doporučená:
BASTABLE, S. B. Essentials of patient education. 2. rev. vyd. Sudbury: Jones and Bartlett, 2016. ISBN 9781284104448.
-
Doporučená:
KAAS, J.; STASKOVÁ, V.; ŠULISTOVÁ, R. Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelství. Dostupné z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/administrace/clankyfile/20161128104101611321.pdf. Kontakt, 2016.
-
Doporučená:
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
-
Doporučená:
BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4238-0.
-
Doporučená:
ŠULISTOVÁ, R.; TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
-
Doporučená:
OERMANN, M. H.; DE GAGNE, J. C.; PHILIPS, B. C. Teaching in nursing and role of the educator. 2nd ed. New York: Springer, Company, 2018. ISBN 978-08-2614-013-5.
-
Doporučená:
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student umí získat edukační anamnézu, zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích, zvládá vypracování edukace a edukačních programů pro oblast zdravotnických věd. Student provádí evaluaci edukačního procesu a je schopen na edukaci pohlížet ze systémového hlediska. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
|
|
|
|