|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPZ / P2PED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPZ
/
P2PED
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogika a edukace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
11
[HOD/SEM]
Cvičení
11
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
30 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KKO/P1AID
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studující se základními pojmy a tématy z oblasti pedagogiky a edukace. Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe edukačního procesu.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 80 % účasti na cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Obsah
|
Pedagogika jako vědní disciplína. Pedagogické principy. Edukační realita: základní pojmy a vztahy. Typy edukace. Edukační proces, učení. Subjekt edukace, profese edukátora. Edukační prostředí. Didaktika v ošetřovatelství. Tradiční a aktivizující metody výuky. Sestra v roli edukátora. Model EUR. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci.
Diskuze k profesi edukátora ve zdravotnictví. Základní předpoklady edukace. Didaktické zásady v ošetřovatelství. Sestavení edukačního plánu. Organizace edukační lekce. Evaluace edukace. Kritéria pro hodnocení edukátora a edukovaného.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DUŠOVÁ, B. Edukace v ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.
-
Základní:
SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
-
Základní:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Základní:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.
-
Základní:
ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2005.
-
Základní:
Taliánová, Magda. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8.
-
Základní:
Kolář, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha, 2012.
-
Základní:
Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
-
Doporučená:
MUMA, R. D., LYONS, B. A. Patient education: a practical approach. Sudbury, Mass: Jones & Bartlett Learning, 2012.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2004.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující je schopen sestavit edukační plán s použitím korektních didaktických základů v ošetřovatelství pro edukaci zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích. Studující umí provést evaluaci edukačního procesu. Při komplexním plánování edukace se studující orientuje v modelu E. U. R. - evokace, uvědomění si významu a reflexe.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Didaktický test
|
|
|
|