|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPZ / P2SPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPZ
/
P2SPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/TYD]
Cvičení
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou osob se zdravotním postižením z pohledu speciální pedagogiky.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné účasti na cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Obsah
|
Speciální pedagogika jako teoretický a praktický obor. Terminologie ve speciální pedagogice. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Vývoj postojů společnosti k osobám s postižením. Modely zdravotního postižení. Rodinný kontext osob se zdravotním postižením. Současné trendy v péči o osoby se zdravotním postižením. Speciální pedagogika osob s mentálním a tělesným postižením. Speciální pedagogika osob se smyslovým postižením. Speciální pedagogika osob s poruchami chování. Speciální pedagogika osob s poruchami učení a ADHD. Speciální pedagogika osob sociálně znevýhodněných. Speciální pedagogika osob s poruchou autistického spektra.
Úvod - diskuse na dané téma, analýza současné situace. Speciální pedagogika jako multidisciplinární obor. Školská poradenská zařízení. Návštěva služeb pro osoby se zdravotním postižením. Národní plány podpory pro osoby se zdravotním postižením.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
-
Základní:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. aktual. a dopln. vyd., Praha: Grada, 2016.
-
Základní:
KELNAROVÁ, J.; MATĚJKOVÁ, E.; VOJKOVSKÁ, G. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén, 2016.
-
Doporučená:
TVRDÁ, A. Canisterapie: zvíře v sociálních službách. Praha: Nakladatelství Plot, 2020.
-
Doporučená:
Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021-2025 schválený usnesením vlády České republiky ze dne 20.7.2020 č. 761. Dostupné z Narodni-plan-2021-2025.pdf (vlada.cz). Praha, 2020.
-
Doporučená:
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014.
-
Doporučená:
BARBERA, M.; RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. Brno: Masarykova univerzita, 2018.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
V rámci předmětu si studující osvojí základní informace o cílových skupinách speciální pedagogiky stejně tak jako o širším kontextu zdravotního postižení. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Pozorování
- Demonstrace
- Nácvik dovedností
- Pracovní činnosti
- Grafické a výtvarné činnosti
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|