|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRP / BSAM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRP
/
BSAM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Senzory a měření neelektrických veličin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
32 / -
|
3 / 6
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KE/ISAME
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s principy měření technologických veličin, principy snímačů používaných v průmyslové a laboratorní praxi, moderními snímači ale i seznámení se základními pojmy týkajících se měření a metrologie, pojmy jako je nejistota měření, základní parametry snímačů, statické dynamické charakteristiky, zpracování signálů.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky zápočtu:
Docházka do cvičení
Odevzdání protokolů z laboratorních cvičení a odsouhlasení vyučujícím
Podmínky zkoušky:
Zkouška se z ústní části. Podmínkou přístupu ke zkoušce je zápočet ze cvičení. Při ústní části zkoušky dostane student 3 otázky ze zveřejněného seznamu otázek ke zkoušce. Zkoušející hodnotí známkou zejména míru pochopení látky a schopnost aplikace poznatků.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s principy měření technologických veličin, principy snímačů používaných v průmyslové a laboratorní praxi, moderními snímači ale i seznámení se základními pojmy týkajících se měření a metrologie, pojmy jako je nejistota měření, základní parametry snímačů, statické dynamické charakteristiky, zpracování signálů.
1. Měřicí řetězec a jeho základní parametry, chyby měření
2. Pasivní snímače
3. Aktivní snímače
4. Zpracování, vlastnosti a úprava signálů (zesilovače, analogové buffery, AD převodníky)
5. Měření teploty (teplota, definice, pasivní metody, odporové snímače kovové/polovodičové kompenzace vlivu vedení, metody zpracování, PN přechody)
6. Měření teploty (aktivní snímače, termočlánky, kompenzace studeného konce, polovodiče, optické, akustické, rezonanční, bezkontaktní metody, záření černého tělesa, emisivita)
7. Měření tlaku (absolutní/relativní, statický dynamický tlak, snímače princip a příklady, rezistivní, piezo, kapacitní)
8. Měření, odměřování vzdáleností, otáček, natočení, posunů, polohy
9. Měření výšek hladin
10. Měření průtoků - průtokoměry
11. Měření vlastností látek (měření hustoty, viskozity, vlhkost)
12. Měření vlastností a složení kapalin a plynů (potenciometrické, konduktometrické, spektrální metody)
13. Snímaní a výpočet polohy pomocí inerciálních snímačů, akcelerometry, gyroskopy, fúze dat, číslicové filtry a výpočet polohy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách skupiny v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
In the case of distance learning, lessons will be tought trough MS Teams. Lessons will be at the time shown in the timetable. MS Teams is equivalent to participation and or attendens in lectures and excersises.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Libor Kupka, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Libor Havlíček, Ph.D. (100%),
Ing. Pavel Rozsíval (100%),
-
Vede seminář:
Ing. Libor Havlíček, Ph.D. (100%),
Ing. Libor Kupka, Ph.D. (100%),
Ing. Pavel Rozsíval (100%),
Ing. Dominik Štursa (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Fufátko, Tomáš. Detekce a měření různých druhů záření. Praha BEN - technická literatura, 2007. ISBN 978-80-7300-193-3.
-
Základní:
Kreidl, Marcel. Měření teploty : senzory a měřicí obvody. Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-145-4.
-
Základní:
Kreidl Marcel, Šmíd Radislav. Technická diagnostika: senzory, metody, analýza signálu.. Praha - BEN - technická literatura, 2006. ISBN 80-7300-158-6.
-
Doporučená:
Lysenko, Vladimír. Detektory pro bezdotykové měření teplot. Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-180-2.
-
Doporučená:
Tipek Alois, Pavel Ripka, ed. Master books on sensors: modular courses on modrn sensors Leonardo da Vinci project CZ/PP-134026. Praha BEN - technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-129-2.
-
Doporučená:
Ďaďo Stanislav, Ludvík Bejček a Antonín Platil. Měření průtoku a výšky hladiny. Praha - BEN technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-156-x.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
120
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalosti z teorie elektrických obvodů. |
Získané způsobilosti |
Znalost metod měření základních technologických veličin a schopnost tato měření realizovat prakticky. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Laborování
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|