|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRP / IIFZE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRP
/
IIFZE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Informační zdroje a jejich využívání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KIT/IIFZE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty využívat samostatně a efektivně knihovnicko-informační služby a elektronické informační zdroje především z oblasti počítačových věd a elektrotechniky; znát citační normy a umět je aplikovat.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování rešerše na zadané téma včetně citací použité literatury podle normy ČSN ISO 690 a 690/2. Povinná 70% účast na seminářích. Plnění zadaných úkolů - kontrola řešení proběhne na cvičení. Pro možnost absolvovat zápočtový test je nutné dopracovat všechny úkoly a buďto si je nechat zkontrolovat na cvičení nebo je po skončení výukového období zaslat cvičícímu e-mailem.
|
Obsah
|
Úvod do informační vědy, základní terminologie. Historie knihoven. Knihovny v současnosti, Internet. Zpracování dokumentu - jmenný a věcný popis. Sekundární informační zdroje - katalogy, bibliografie. Vyhledávání na Internetu - předmětové katalogy, vyhledávácí stroje, portály. Informační střediska a databázová centra, druhy databází, teoretické principy vyhledávání. Specializované informační zdroje pro oblast práva, státní správy a samosprávy, Evropskou unii . Specializované informační zdroje pro oblast firemních a ekonomických informací. Polytematické a oborové elektronické informační zdroje. Elektronické formy periodik, vyhledávací služby nad plnými texty. Speciální informační zdroje: patentové databáze, databáze norem. Příprava a realizace rešerše.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
TKAČÍKOVÁ, D. Informační zdroje Internetu: a jak je efektivně využívat. . Praha: Výpočetní centrum ČVUT, 1997.
-
Základní:
Jak pracovat s informacemi : stránky s kurzy pro uživatele knihovnicko-informačních služeb ve vysokoškolském prostředí
(TKAČÍKOVÁ, D.)
-
Doporučená:
Sklenák, Vilém. Data, informace, znalosti a Internet. V Praze: C.H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-409-0.
-
Doporučená:
Cejpek, Jiří. Informace, komunikace a myšlení : úvod do informační vědy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student ovládá na uživatelské úrovni práci s PC a alespoň na základní úrovni angličtinu. |
Získané způsobilosti |
Student je dokumentově gramotný, tj. schopný vyřešit "konkrétní informační problém". Umí vybrat vhodné informační zdroje k zadanému tématu, vyhledá v nich relevantní informace, zpracuje rešerši a správně ocituje použité prameny. Své postupy bude umět zdůvodnit a obhájit. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Demonstrace
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
|
|
|
|