|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BANA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BANA
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Antropologie náboženství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 30
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
24 / 24
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/ANNA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními přístupy k výzkumu náboženství, jejich typologie, analýzy a interpretace
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a průběžné studium výběru z literatury. Písemný test. Odevzdání seminární práce v rozsahu min. 4 A4 na zvolené téma.
|
Obsah
|
1. Úvod, základní pojmy, co je náboženství? Religionistika a antropologie náboženství věda o náboženství,
religionistika deskriptivní, fenomenologie náboženství
2. Vývoj náboženství, archeologie a věda o náboženství. Paleolitické "umění" a náboženství.
Počátky náboženských systémů z pohledu psychologie
3. Evolucionistický pohled na náboženství, E. B. Tylor, animismus, J. G. Fraze, magie
4. Náboženství původního obyvatelstva Severu
5. Šamanismus, M. Eliade a jeho přínos k výzkumu náboženství
6. Sociologové a věda o náboženství, E. Durkheim, M. Mauss, L. Lévy-Bruhl, Max Weber
7. Funkcionalismus a náboženství, B. Malinowski, E. Evans-Pritchard
8. Rituály přechodu, A. van Gennep, V. Turner
9. Strukturalistické pojetí, C. Levi-Strauss, mýtus, pohádky
10. Psychologický pohled na náboženství
11. Náboženství a ekologická antropologie
12. Symbolická antropologie a náboženství, V. Turner, C. Geertz, M. Douglasová
13. Shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ELIADE, M. Histoire des croyances et des idées religieuses I-III [Dějiny náboženského myšlení I-III. Praha: OIKOYMENH,, 1995.
-
Základní:
DI NOLA, A. M. Il Diavolo, [čes.překl. Ďábel a podoby zla v historii lidstva. Praha: Volvox Globatur, 1987.
-
Základní:
DE MARTINO, E. Il mondo magico [čes.překl., Magický svět. Praha: Argo, 2002.
-
Základní:
DURKHEIM, E. Les formes élementaires de la vie religieuse. Le systéme totemique en Australie, [čes. překl., Elementární formy náboženského života : systém totemismu v Austrálii. Praha: OIKOYMENEH, 2002.
-
Základní:
LÉVY-BRUHL, L. Myšlení člověka primitivního. Praha: Argo, 1999.
-
Základní:
LÉVI-STRAUSS, C. Myšlení přírodních národů. Praha: Dauphin, 1996.
-
Základní:
CAMPBELL, J. Myts to live by, [čes.překl. Mýty. Praha: Pragma, 1972.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kurzu získají dovednost orientovat se v studiu náboženství a v jejích historickém vývoji |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
- Rozhovor
|
|
|
|