|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BARO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BARO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie rozvoje
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
15 / 20
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 25
|
0 / 0
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/KOPR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studující získají porozumění sociálním důsledkům rozsáhlých "modernizačních" projektů, neoliberalismu, Světové banky a programů strukturálních změn Mezinárodního měnového fondu, role nevládních organizací v rozvoji a problémů, kterým čelí. Studující budou schopní kriticky promýšlet instituce mikro půjček či participativní strategie coby soudobé naděje na ekonomický rozvoj a snížení chudoby.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování eseje na zadané téma - rozsah 4 A4.
Do konečného hodnocení bude započítáno:
- Bodové ohodnocení eseje - 20 bodů
- Bodové ohodnocení písemného testu - 20 bodů
- Bodové ohodnocení ústní zkoušky - 10 bodů
|
Obsah
|
Antropologie, díky etnografickému zaměření na vztahy mezi lokálními a globálními procesy a díky pozornosti, kterou věnuje kulturním a sociálním (stejně jako ekonomickým, politickým či technologickým) aspektům společenské změny, nabízí zcela unikátní optiku ke studiu mezinárodního rozvoje. V tomto předmětu se zaměříme na vztahy mezi antropologií a rozvojovým sektorem a budeme promýšlet hlavní teorie a přístupy antropologického studia rozvoje. Budeme hledat odpovědi na otázky jako: Co je to "rozvoj" a co "zaostalost"? Co znamena "třetí svět" a jak vznikl? Jakým problémům čelí na počátku 21. století a jakými změnami dnes prochází? Jaké jsou příčiny selhání mezinárodní pomoci, co znamená úspěch a jak je vytvářen? Nevyhneme se ani otázkám spojeným s rostoucí chudobou v zemích globálního Severu. K přemýšení nad těmito otázkami si připomeneme historii rozvojové teorie, ve které se zaměříme na politický kontext a význam různých modelů bok po boku s antropologickými koncepty sociální a kulturní změny.
1. Koncept rozvoje základní vymezení.
2. Kolonialismus historické a geografické vymezení tématu.
3. Antropologie v kontextu koloniální správy.
4. Rozpad koloniální správy, geopolitické změny.
5. Období postkoloniální.
6. Chudoba globálního Jihu.
7. Modernizační projekty, neoliberalismus.
8. Globalizace a aktéři rozvoje, Světová banka, WTO a Mezinárodní měnový fond.
9. Rozvoj v kontextu globálních problémů, zadluženost, ekologické problémy a války.
10. Role nevládní organizací v rozvoji, výzvy, rizika a problémy.
11. Ekonomický rozvoj a snížení chudoby.
12. Globální a lokální rozměr rozvoje.
13. Antropologie sociálních a kulturních změn.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horký, Ondřej. Česká rozvojová spolupráce : diskursy, praktiky, rozpory. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-040-7.
-
Základní:
ESCOBAR, A. Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World. Princeton: Princeton University Press, 1995.
-
Základní:
Ferguson. The Anti-Politics Machine: ?Development?, Depoliticization, and Bureaucratic Power in Lesotho.. Cambridge: Cambridge University, 1990.
-
Doporučená:
Asad, T. (ed.). Anthropology & the Colonial Encounter.. New York: Humanities Press., 1973.
-
Doporučená:
Bhabha, K.H. Místa kultury. Praha, 2013.
-
Doporučená:
Said, Edward. Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha - Litomyšl, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|