|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BMSKA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BMSKA
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Metodologie sociální a kulturní antropol
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Metodologie sociální a kulturní antropologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/MEDAV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
METODOLOGIE A VÝZKUMNÉ METODY (KSV/MESA)
1. Jaké metody užívali první sociální antropologové? Co je terénní výzkum? Postupné změny metodologie (především v 60. letech 20. století). Kteří z antropologů byli průkopníci a propagátoři terénních výzkumů? Kde a kdy tyto výzkumy probíhaly? V jakém politickém kontextu? 2. Co je to metoda? Vztah teorie a faktu. Deduktivní a induktivní postupy. Kritéria volby metody a výzkumné strategie (kvalitativní/kvantitativní). 3. Epistemologie, konstruktivismus a ontologické otázky výzkumu. Generalizace, komparace, interpretace. Reliabilita a validita; variabilita a triangulace; 4. Dotazník a rozhovor; srovnání obou metod; druhy otázek; konstrukce otázek (možné chyby). Operacionalizace a indikátory. Uveďte vlastní zkušenost s konstrukcí výzkumných otázek. 5. Etnografie a zúčastněné pozorování. Metodologická zásada a limity hodnotové neutrality. Způsoby vymezení zkoumaného prostředí. Typy pozorování, typy rozhovorů. 6. Zpracování literatury; Jaký je postup v přípravné fázi výzkumu? Postupy při sestavení seznamu literatury. Jaký je účel studia literatury (systematický a narativní přehled); vedení evidence a kritické čtení. Jak dochází na základě studia literatury k upřesnění výzkumného záměru. Jaký má vliv na konstrukci výzkumného pole? Co je to hypotéza a výzkumná otázka. 7. Fáze výzkumu a tvorba vzorku. Tvorba vzorku (cílený výběr, třídy aktérů, věková kohorta). Časování a zdroje výzkumu (stacionární a longitudinální výzkum; případová studie; pilotní studie, předvýzkum). Jaké mohou být cíle a účely výzkumu? Základní a aplikovaný výzkum; zadavatelé výzkumu a ovlivnění výzkumu zadavatelem.
8. Vstup do terénu a sebeprezentace; získávání důvěry a získávání souhlasu; informátoři/informanti; Role výzkumníka (otevřená/skrytá) a vliv výzkumníka na zkoumané prostředí. Vliv pozice výzkumníka (insider/outsider; gender) na průběh výzkumu; problém "going native".
9. Terénní poznámky. Způsoby a druhy pořizování záznamu; terénní deník, rozhovor a přepis rozhovoru; ovlivnění situace otevřeným pořizováním záznamu;
10. Získávání dat; kódování a analýza; interpretace a teoretická citlivost; transparentnost a reflexivita. Co jsou ona "data"? 11. Etika antropologického výzkumu. Etické kodexy; informovaný souhlas; použití záznamových zařízení; problémy skrytého výzkumu. Zajištění anonymity účastníků výzkumu. Přibližte etická dilemata antropologického výzkumu obecně i na příkladech z terénu Vašeho či terénu jiných antropologů. 12. Charakterizujte multi-lokální etnografický výzkum (multi-sited ethnography). Jak je utvářeno pole výzkumu v tomto přístupu? Uveďte příklad. 13. Je cílem antropologie studium lidí na okraji? Pokud ANO, vysvětlete argumenty a pokuste se obhájit toto tvrzení. Pokud NE, podpořte tento názor argumenty. Zamyslete se nad metodologickými a etickými specifiky, které se s výzkumy "mocných" pojí. 14. Jaký je vztah mezi jazykem a naším obrazem světa? Znáte aspoň jeden způsob či metodu, jak lze zkoumat vztah mezi jazykem a naším obrazem světa? Jakými teoriemi lze tuto metodu podepřít? 15. Příklady metod výzkumu vztahů mezi jazykem a společností. Charakterizujte Labovovy sociolingvistické výzkumy vztahu mezi každodenní mluvou a sociální stratifikací. Jakým způsobem přistupuje ke zkoumání jazyka diskursivní analýza? Jak diskurs ovlivňuje sociální praxi? 16. Etnicita Romů (nebo romská kultura) jako teoreticko-metodologický problém ve výzkumech zaměřených na Romy. 17. Studium dokumentů a pramenů v antropologii. Co jsou to tzv. etnografické prameny? Jak je prováděno jejich studium a uchovávání. Co je to pramenný výzkum? Antropologické zkoumání minulosti. Metoda a přístup orální historie. 18. Výsledky výzkumu; reprezentativnost, věrohodnost a autenticita ve výsledcích výzkumu; Formulace závěrů a způsoby reprezentace; Jaké mohou být způsoby a formy zveřejnění výzkumných zjištění? Jak tyto ovlivňují společenský dosah výstupu?
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
-
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|