|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BSTA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BSTA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie areálů: Střední Asie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 25
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s kulturními a sociálními specifiky areálu Střední Asie. Historie a současnost areálu bude analyzována především v kontextu transformace po rozpadu SSSR, etnických změn, migrace a transnacionálních procesů.
|
Požadavky na studenta
|
V případě distanční výuky bude přednáška zajištěna prostřednictvím MS Teams.
Seminární práce
- v požadovaném rozsahu (6000 znaků) a na zadané téma (studenti budou mít možnost si vybrat z několika nabízených témat)
- termín odevzdání - min. 7 dní před termínem zkoušky
- bez odevzdané a schválené eseje není možné se zkoušky zúčastnit
- hodnocení seminární práce je součástí celkové známky z 50%
Ústní zkouška
- na základě probraných témat a prostudované literatury
- v případě pokračující distanční výuky bude zkouška realizovaná online prostřednictvím MS TEAMS
- hodnocení výkonu u ústní zkoušky je součástí celkové známky z 50%
|
Obsah
|
1. Geografické vymezení regionu.
2. Historický vývoj regionu - předislámské období.
3. Historický vývoj regionu - islamizace Střední Asie.
4. Náboženská mapa regionu.
5. Střední Asie pohledem Evropanů, první expedice.
6. Velká hra - "dělení Střední Asie".
7. Vliv Ruska a Sovětského svazu - sovětizace lokálních společenství.
8. Způsoby obživy: pastevci a zemědělci, proces modernizace, etnografické výzkumy.
9. Jazyková mapa regionu, etnoemancipace, lingvistické výzkumy.
10. Rozpad Sovětského svazu a vznik nezávislých států.
11. Příbuzenské a jiné sociální sítě.
12. Společenské změny a "nové" zdroje lokálních identit.
13. Antropologie migrace a transnacionalismu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bacon, E. E. Central Asians under Russian Rule. A Study in Culture Change.. New York: Cornell University Press, Ithaca., 1966.
-
Základní:
Horák, S. Střední Asie mezi východem a západem.. Praha: Karolinum., 2005.
-
Základní:
Eickelman, D. F. The Middle East and Central Asia: An Anthropological Approach. New Jersey: Prentice Hall., 2002.
-
Rozšiřující:
den Bosch, J., A. Fauve, De Cordier B. EUROPEAN HANDBOOK OF CENTRAL ASIAN STUDIES. Stuttgart, 2021. ISBN 978-3-8382-1518-1.
-
Doporučená:
Marek, J. Dějiny Afghánistánu.. Praha: NLN., 2006.
-
Doporučená:
Roux, J. P. Dějiny Střední Asie.. Praha: NLN., 2008.
-
Doporučená:
Kokaisl, P., J. Pargač (eds.). Lidé z hor a lidé z pouští: Tádžikistán a Turkmenistán.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007.
-
Doporučená:
Baar, V. Národy na prahu 21. století.. Ostrava: Tilia., 2002.
-
Doporučená:
Kokaisl, P., J. Pargač (eds.). Pastevecká společnost v proměnách času: Kyrgyzstán a Kazachstán.. Praha: Univerzita Karlova v Praze., 2006.
-
Doporučená:
Krader, L. Peoples of Central Asia.. Bloomington: Indiana University Publications., 1963.
-
Doporučená:
Horák, S. Rusko a Střední Asie po rozpadu SSSR.. Praha: Karolinum, 2008.
-
Doporučená:
Brusina, O. I. Slavjanje v Srednej Azii. Etničeskije i socialnyje processy.. Moskva: RAN., 2001.
-
Doporučená:
Dušek, L. Trojí tvář Vachánu: Proměny tradičního způsobu života horalů žijících na území Afghánistánu, Tádžikistánu a Pákistánu.. Praha: Univerzita Karlova v Praze., 2016.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolvent předmětu získá základní orientaci v historických a sociálních specifikách regionu Střední Asie. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
|
|
|
|