|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BSTAZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BSTAZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stáž v organizaci
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 26
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
24 / 25
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/OSTAZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem stáže je seznámení s fungováním konkrétní organizace (potenciálního zaměstnavatele absolventů oboru) v souladu se zaměřením studijního oboru (neziskové organizace působící v oblasti integrace menšin, integrace cizinců, ochrany lidských práv, terénní sociální práce, komunitního rozvoje, kultury, historie, multikulturní výchovy, sociálně udržitelného rozvoje apod., veřejná správa, policie, výzkumné instituce, reklamní agentury, média, firmy působící v oblasti sociálního marketingu, sociálního podnikání a rozvoje lidských zdrojů a firmy uplatňující koncept společenské zodpovědnosti). Absolvování stáže umožňuje získat zkušenost ze spoluřešení praktického problému nebo aktivní účasti na terénní práci v časovém rozmezí 40 hod.
|
Požadavky na studenta
|
Postup při plnění předmětu BSTAZ:
I. Příprava na stáž, její zajištění
1. Účast na seminářích a případných exkurzích dle rozvrhu a instrukcí, které rozesílá vyučující (počet povolených absencí - 2).
2. Vytipování konkrétní organizace dle stanovených okruhů. Student si může vybrat působiště pro výkon praxe kdekoliv v ČR.
3. Zaslání návrhu vybrané konkrétní organizace a zaměření stáže (prostřednictvím formuláře "Průvodní list k zajištění stáže")
4. Poté, co je návrh studenta vyučujícím schválen, následuje vyjednávání o potvrzení smlouvy o praxi vybranou organizací (vzor smlouvy je ke stažení v publikovaných materiálech na STAGu).
5. Odevzdání vyplněné a podepsané smlouvy (ve 3 originálech) vyučujícímu předmětu ke kontrole. Přibližně ve lhůtě 14 dnů je možné vyzvednutí smlouvy podepsané univerzitou na sekretariátě KSKA a její předání vybrané organizaci pro zahájení praxe.
II. Realizace stáže a její výstupy
1. Vyzdvihnutí smlouvy podepsané univerzitou na sekretariátě KSKA a její předání vybrané organizaci pro zahájení stáže, pokud tak nebylo učiněno dříve.
2. Vypracování plánu stáže ve spolupráci se zodpovědnou osobou vybrané organizace. Plán stáže zahrnuje zejména stanovení úkolů a časového harmonogramu jejich plnění.
3. Absolvování stáže v rozsahu 40 hod. Stáž lze vykonat blokově (tj. vcelku několik dní po sobě), nebo průběžně (určité dny v týdnu, pravidelné dny v týdnu apod.) tak, aby souhrn hodin naplnil stanovený limit. Studující si vedou deník ze stáže a sbírají podněty pro intervizní setkání.
4. Účast na individuálním intervizním setkání. Termíny budou vypsány v průběhu semestru. Studující si k účasti předvyplní Intervizní list.
5. Vypracování Závěrečné zprávy ze stáže (dle stanovené struktury viz soubory ke stažení v publikovaných materiálech na STAGu) a její odevzdání v tištěné podobě vyučujícímu.
6. Obhajoba závěrečné zprávy (/prezentace).
V případě zavedení distanční výuky budou semináře, individuální i skupinové konzultace a supervizní setkání probíhat přes MS Teams. Studenti budou instrukce od vyučující dostávat prostřednictvím hromadných mailů a své výstupy budou odevzdávat do stagu - semestrální práce.
|
Obsah
|
Teoretická příprava na odbornou stáž:
- principy fungování nevládních neziskových organizací
- principy fungování veřejné správy a státních institucí
- principy fungování podnikatelských subjektů, sociální ekonomiky a konceptu společenské zodpovědnosti
- klíčové kompetence pro uplatnění v jednotlivých sektorech
- smluvní zabezpečení stáže
- postup při výběru a zajištění stáže v konkrétní organizaci
- firemní kultura a sociální vztahy v organizaci
Plnění stáže - studenti si plní pod intervizí stáž v závislosti na vybraném typu organizace a tematickém okruhu:
Varianta A
Nevládní nezisková organizace (tj. zapsané spolky, nadace/nadační fondy, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví, MAS)
Zaměření:
1) Terénní práce s marginalizovanými skupinami obyvatel (působení v sociálně odloučených lokalitách, kontakt s exkludovanými skupinami obyvatel, integrace menšin, humanitární aktivity)
2) Prosazování a ochrana lidských práv a principu rovných příležitostí (poradenství, lobbying, propagace a ochrana lidských práv, festivaly etnické kultury, kulturně-osvětové akce, obnova tradic a historické paměti, boj proti xenofobii a rasismu, humanitární pomoc)
3) Aktivizace občanů (dobrovolnické programy, svépomocné skupiny, komunitní centra, petice, participace na rozvoji komunity)
4) Spolupráce a mezisektorové partnerství (regionální konference a veletrhy NNO, fundraisingové nebo veřejně prospěšné PR kampaně, servisní a vzdělávací centra pro NNO)
5) Podíl na výzkumných aktivitách a projektech (výzkumy, ankety, účast v projektovém managementu, hodnocení projektů, tvorba a rozvoj nadačních programů)
Varianta B
Instituce veřejné správy (obecní, městské či krajské úřady, úřady práce, regionální rozvojové agentury, svazky obcí, agentura pro sociální začleňování, policie)
Zaměření:
1) Terénní práce s marginalizovanými skupinami obyvatel (agenda SPOD, kuratelské činnosti, působení v sociálně odloučených lokalitách)
2) Podíl na řešení konkrétních problémů v komunitě (problémy soužití v komunitě, zlepšení úrovně veřejných služeb, ochrana životního prostředí, nezaměstnanost, migrace)
3) Účast na plánovacích aktivitách instituce (strategické, územní, akční, komunitní plánování)
4) Působení v zařízeních provozovaných veřejnou správou (detenční a azylová zařízení, integrační centra)
Varianta C
Podnikatelské subjekty (zejm. obchodní společnosti, tj. společnosti s ručením omezením, veřejné obchodní společnosti, akciové společnosti, družstva, komanditní společnosti)
Zaměření:
1) Realizace aktivit v oblasti rozvoje lidských zdrojů a multikulturního vzdělávání (personální management, vzdělávání dospělých, komunitární programy, agenturní zaměstnávání)
2) Aktivity v oblasti public relations a sociálního marketingu (veřejné akce, PR kampaně, průzkumy trhu, média, sociální sítě)
3) Podíl na výzkumných projektech a zakázkách (výzkumy veřejného mínění, organizační výzkum, socio-demografické analýzy, výzkumné zakázky veřejné správy)
4) Podíl na tvorbě programů společenské zodpovědnosti firmy a sociálně spravedlivé firemní kultury (charitativní či grantové programy, dobročinné aukce, firemní dobrovolnictví, politika rovných příležitostí, rozvoj sociálního podnikání apod.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MUSILOVÁ, M. Individuální praxe. Metodika a cvičebnice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004..
-
Základní:
NOVOTNÁ, E. Sociologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 112 s. ISBN 978-80-247-2428-7.
-
Základní:
MALINOWSKI, B. Vědecká teorie kultury. Brno: Krajské kulturní středisko, 1968. 185 s. Studijní a informační texty..
-
Rozšiřující:
JORDAN, A. Business Anthropology. Long Grove, IL: Waveland Press, Inc. 2003..
-
Rozšiřující:
TURNEROVÁ, J. Cesta ke skrytému bohatství : rozvoj lidských zdrojů. Praha : Spiralis, 2007..
-
Rozšiřující:
ROSINSKI, P. Koučování v multikulturním prostředí: nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2009, 323 s. ISBN 978-80-7261-195-9..
-
Rozšiřující:
YBEMA, Sierk [et al.]. Organizational ethnography. Studying the complexities of everyday life. Los Angeles Sage Publications, [2009]. xii, 288 s..
-
Rozšiřující:
NESVADBA, P. Policejní etika. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009..
-
Rozšiřující:
JACHANOVÁ DOLEŽELOVÁ, Al. (ed.). Rovné příležitosti do firem. Praha : Gender Studies, 2007..
-
Rozšiřující:
BEDNÁŘ, V. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 224 s. ISBN 978-80-247-4211-3..
-
Doporučená:
BROOKS, I. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press, 2003..
-
Doporučená:
LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 238 s. ISBN 978-80-247-2951-0..
-
Doporučená:
HAVRDOVÁ, Z. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 206 s. ISBN 978-80-87398-15-9..
-
Doporučená:
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000..
-
Doporučená:
ŠTIKAR, J., RYMEŠ, M., RIEGEL, K., HOSKOVEC, J. Psychologie ve světě práce. Praha: Karolinum, 2003..
-
Doporučená:
TURECKIOVÁ, M. Rozvoj a řízení lidských zdrojů. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2009..
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praxe/Stáž
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
40
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava prezentace (referátu)
|
20
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti si prověří své schopnosti a znalosti v praxi, poznají chod konkrétní organizace, seznámí se s problémy konkrétní firemní kultury a naučí se plánovat úkoly v omezeném časovém harmonogramu.
Ověřované profesní kompetence:
- Komunikace v globalizovaném světě (schopnost efektivně komunikovat s lidmi z různých kultur, schopnost vysvětlit drobné nuance každodenního života v různých kulturách a tlumočit tyto poznatky různými prostředky široké veřejnosti, zvládání konfliktů a vyjednávání, mediace)
- Předcházení předsudkům a pochopení multikulturních perspektiv (pochopit a respektovat rozmanitost různých kultur i jedinců, analyzovat rozmanitosti tuzemských institucí a jejich firemní kultury, dovednosti aplikovat klíčové politiky a integrační procesy, vyjednávat cross-kulturní smlouvy, podporovat občanskou participaci)
- Schopnost vidět "velký obraz" (uplatnit holistický přístup, porozumět vlivu globálních změn vč. ekonomiky na místní komunity, porozumět důsledkům urbanizace a migrace, chápat produktový management organizace s ohledem na místní požadavky a potřeby, na místní životní prostředí a životní styl různých skupin spotřebitelů)
- Shromažďování, integrace, syntéza a analýza dat (využívat různé techniky pro shromažďování dat a údajů, pochopit a integrovat data či údaje, interpretovat poznatky s využitím antropologických teoretických konceptů, uplatnit analytické uvažování a kritické myšlení, pochopit specifika a rizika etnografického výzkumu)
- Získávání a čerpání finančních prostředků (dovednosti psát žádosti o grant či návrhy na získání finančních prostředků na projekty, řídit projekty a týmy, realizovat aktivity na podporu filantropie a mezisektorové spolupráce)
- jiná (dle vlastní zakázky studenta)
|
Vyučovací metody |
- Pozorování
- Nácvik dovedností
- Pracovní činnosti
|
Hodnotící metody |
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozhovor
|
|
|
|