|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Courses found, count: 1
|
Abbreviation unit / Course abbreviation |
Title |
Variant |
|
KSKA
/
MMIGR
|
Migration
Show course
Migration
|
2024/2025
|
Course info
KSKA / MMIGR
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSKA
/
MMIGR
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Migration
|
Form of course completion
|
Examination
|
Form of course completion
|
Examination
|
Accredited / Credits
|
Yes,
6
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[HRS/WEEK]
Seminar
2
[HRS/WEEK]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 4
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
KSKA/MIGRM
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, teoriemi, modely a koncepcemi migrace jako historicko-
sociologického fenoménu. Studenti se seznámí s významem migrací v dějinách, zejména s akcentem na dobu od 19.
století do současnosti. Studenti se také seznámí s problematikou interetnických procesů a s problematikou české
emigrace do evropských zemí i do dalších světadílů. Uvedená bude také současná situace českých krajanských komunit.
|
Requirements on student
|
Orientace v problematice probrané v rámci přednáškového cyklu.
Povinná četba: 1 titul z povinné literatury a 1 titul z doporučené literatury (celkem tedy 2 tituly).
|
Content
|
Proč lidé migrují? Základní příčiny migrace. Ekonomická, sociální a politická dimenze migrace. Krátké dějiny migrace. Žitý prostor, domov, vlast a migrační procesy. Terminologie spojená s migracemi.
Význam migrací v dějinách, zejména s akcentem na dobu od 19. století do současnosti.
Migrace a stát.
Jednotlivé teoretické přístupy ke studiu migrace.
Interetnické procesy v zemi imigrace (asimilace, integrace, transnacionalismus, problematika metodologického nacionalismu).
Problematika sociálních sítí (social networks); řetězová migrace (chain migration); etnické enklávy (ethnic enclave).
Problematika druhé generace; transnacionální nebo integrovaná/asimilovaná druhá generace?; high-skilled a low-skilled migrace.
Česká emigrace do evropských zemí i do dalších světadílů - konkrétní příklady; problematika diaspory, krajanských enkláv a návratové migrace; liberální a etnická imigrační politika.
Problematika uprchlictví.
Videoprojekc
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
BROUČEK, S., UHEREK, Z., VALÁŠKOVÁ, N. Adaptace přesídlenců v české společnosti, č.1, s. 1-17. Český lid, 82, 1995.
-
Basic:
NEŠPOR, Z. R. České migrace 19. a 20. století a jejich dosavadní studium, č. 2, s. 245-284. Soudobé dějiny, 12, 2005.
-
Basic:
HEROLDOVÁ, I. Etnografická problematika českých národnostních menšin, č. 5-6, s. 366-378. Český lid, 51, 1964.
-
Basic:
BADE, K. J. Evropa v pohybu, Evropské migrace dvou století. Praha, 2004.
-
Basic:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha, 2001.
-
Basic:
Migrace v rozšířené Evropě - Migration in an Enlarged Europe. Praha, 2002.
-
Basic:
sborník ČEŠI V CIZINĚ 9. Praha: ÚEF ČSAV, 1996.
-
Basic:
MILLER,M. - CASTLES, S. The Age of Migration. New York, The Guilford Press,, 2003.
-
Recommended:
FAIST, T. ? KIVISTO, P. Beyond Border.. Thousand Oaks: SAGE,, 2010.
-
Recommended:
UHEREK, Zdeněk, Zuzana KORECKÁ a Tereza POJAROVÁ. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2008, 259 s. ISBN 978-80-87112-12-0..
-
Recommended:
dle vlastního výběru.
-
Recommended:
Cohen, R. Global Diasporas: An Introduction. London, New York: Routledge,, 1997.
-
Recommended:
Tollarová, B. Integrace cizinců v Česku: Pluralita nebo asimilace? Biograf 14 (1): 23-52,. 2006.
-
Recommended:
Uherek, Z. a kol. Migrace: Historie a současnost. Praha: Občanské sdružení Pant, 2016.
-
Recommended:
Šatava, Leoš. Migrační procesy a české vystěhovalectví 19.století do USA. Praha: Univerzita Karlova, 1989.
-
Recommended:
BASCH, L. - GLICK-SCHILLER, N. ? SZANTON-BLANC, C. Nations Unbound.. London: Routledge, 2003.
-
Recommended:
DRBOHLAV, D. ? UHEREK, Z. Reflexe migračních teorií. Geografie 112 (2): 125-141,. 2012.
-
Recommended:
BERNARD, J. ? MIKEŠOVÁ, R. Sociální integrace imigrantů na rozhraní mezi dočasnou migrací a trvalým usazením. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 50 (4). 2014.
-
Recommended:
MASSEY, D. el al. Worlds in Motion: Understanding International Migration at the End of the Millenium.. Oxford, New York: Oxford University Press,, 1998.
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
- |
Competences acquired |
Studenti porozumí problematice migrace jako historicko-sociologickému fenoménu. |
Teaching methods |
- Monologic (reading, lecture, briefing)
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Work with text (with textbook, with book)
- Projection
|
Assessment methods |
- Oral examination
- Student performance assessment
- Discussion
|
|
|
|