|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UECHI / C686
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UECHI
/
C686
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologické a pokročilé degradační proces
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Biologické a pokročilé degradační procesy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí s problematikou rozložitelnosti organických látek z pohledu ochrany životního prostředí. Jedná se zejména o principy biologické degradace organických látek v aerobních a v anaerobních podmínkách a o pokročilé degradační procesy, jako je například chemická oxidace, fotolýza, ozonizace a fotokatalýza a jejich aplikace v technologiích čištění vzduchu, vod anebo půdy. Budou též objasněny fyzikálně chemické, biochemické a mikrobiologické principy čištění a provozní specifika jednotlivých technologií.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je ústní. Základní formou zkoušky je rozprava nad vybranými okruhy. Je prověřována míra osvojených znalostí, koncepcí a aplikačních dovedností. Během semestru jsou znalosti také prověřovány týmovými projekty, jejichž výsledky jsou započítány do celkové klasifikace.
|
Obsah
|
Vztah mezi strukturou organických látek a jejich biologickou rozložitelností. Základní charakteristiky mikroorganismů (taxanometrie, morfologie). Přehled nejvýznamnějších mikroorganismů.
Výživa a metabolismus mikroorganismů, zdroje základních prvků, způsoby získávání energie. Aerobní a anaerobní procesy.
Fyzikální, chemické a biologické vlivy ovlivňující růst a rozmnožování mikroorganismů. Růst a množení bakterií (růstový cyklus, růstová křivka). Pěstování mikroorganismů na umělých živných médiích.
Biotechnologie - historický přehled nejvýznamnějších milníků, vývojové etapy. Přehled aplikací nejvýznamnějších biotechnologií v ochraně životního prostředí. Nové trendy ve výzkumu environmentálních biotechnologií, membránové bioreaktory.
Bioremediační postupy při odstraňování kontaminantů z půdy. In situ a ex situ bioremediace.
Biofiltrace vzduchu - využití mikroorganismů k rozkladu nebo biotransformaci organických polutantů.
Principy biologického čištění vod - aerobní a anaerobní procesy, odstraňování organických kontaminantů, dusíku a fosforu. Speciální případy biologického čištění odpadních vod - systém ANAMMOX, odstraňování kyanidů atd.
Pokročilé oxidační procesy; klasifikace, reakční mechanismy, radikálové reakce.
Ozonizace, princip, zdroje ozónu, oblasti použití, procesní charakteristiky, výhody a limitace.
Fotolýza, zákonitosti fotochemie, VUV a UV záření; interakce záření s molekulami, procesní charakteristiky.
Fotokatalýza, homogenní, heterogenní, katalyzátory, procesní charakteristiky, oblasti použití.
Fotochemické reaktory a hybridní a integrované procesy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fulekar, M. H. Environmental biotechnology. Enfield: Science Publishers, 2010. ISBN 978-1-57808-582-8.
-
Základní:
Oppenländer, Thomas. Photochemical purification of water and air. Weinheim: Wiley-VCH, 2003. ISBN 3-527-30563-7.
-
Základní:
Fujishima A., Hashimoto K., Watanabe T. TiO2 fotokatalýza, základy a aplikace. Silikátový svaz, Praha, 2002.
-
Doporučená:
Katoh, Shigeo. Biochemical engineering : a textbook for engineers, chemists and biologists. Weinheim: Wiley-VCH, 2009. ISBN 978-3-527-32536-8.
-
Doporučená:
Weinheim. Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Vol.A1-A28, 2004. Weinheim, VCH, 2004.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Projekt týmový
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
45
|
Domácí příprava na výuku
|
39
|
Příprava prezentace (referátu)
|
2
|
Celkem
|
148
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základy fyzikální a organické chemie |
Získané způsobilosti |
Studenti po absolvování předmětu dokáží popsat běžné druhy znečištění prostředí organickými látkami a následně identifikovat, popsat a porovnat metody vhodné pro likvidaci daného typu znečištění vzduchu, vody anebo půdy. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|